2 צפייה בגלריה
נחמן אש יפעת שאשא ביטון
נחמן אש יפעת שאשא ביטון
נחמן אש ושאשא ביטון
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
הודעת משרד הבריאות שלפיה נאמני קורונה יוכלו לערוך בדיקות אנטיגן בבתי הספר נשלחה לכלי התקשורת ללא ידיעתם ואישורם של בכירי משרד הבריאות - ובהם המנכ"ל פרופ' נחמן אש ופרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא. כך נודע ל-ynet. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי ההודעה נשלחה לפני שמשרד החינוך עודכן בפרטים, ככל הנראה בגלל תקלה של מערך ההסברה. במשרד החינוך הופתעו לגלות מהתקשורת על ההחלטה, שהביא הלכך שהורים רבים ציפו שילדים יוכלו להיבדק במוסדות החינוך היום.
פארסת האנטיגן התחילה כבר ביום ראשון בלילה, כשבנט הכריז שיתחילו לבדוק בבתי הספר כדי להקל ולשחרר את העומס. במשרד החינוך לא קיבלו את ההודעה רשמית והמתינו עד אתמול להנחיות ממשרד הבריאות - שהתקבלו כאמור עם ההודעה לתקשורת.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה גם היא מוקדם יותר היום כי הודעת משרד הבריאות על בדיקות האנטיגן בבתי הספר לא תואמה עם משרד החינוך, והדגישה כי על אף שהיא תומכת בכך - יש להכין נוהל מסודר. "משרד הבריאות יוצר כאוס גם במערכת החינוך", תקפה. "לא נאפשר לו לגרור את מערכת החינוך לאנדרלמוסיה".
2 צפייה בגלריה
צוותי מד"א מבצעים בדיקות קורונה מהירות
צוותי מד"א מבצעים בדיקות קורונה מהירות
"לגבש נוהל מסודר". בדיקות אנטיגן של מד"א
(צילום: דוברות מד"א)
לפי הודעת משרד החינוך, "לנוכח העלייה בתחלואה הגוברת, הפצירה שרת החינוך במשרד הבריאות כבר בראשית השבוע לקיים את בדיקות האנטיגן בבתי הספר, ולא במתחמים בהם יש תורים ארוכים. המהלך נועד להקל על התלמידים וצוותי החינוך, ולאפשר בסופו של דבר את המשך רצף ושגרת הלימודים במערכת החינוך.
"בתגובה לכך, הודיע משרד הבריאות למשרד החינוך, כי לשם קידום הנושא, הוא נדרש להכין נוהל מסודר. יובהר בזאת, כי עד לאתמול בערב משרד הבריאות לא היה ערוך עם נוהל לשם ביצוע הבדיקות בתוך בתי הספר. הוא הודיע על כך למשרד החינוך. על אף זאת ובכל זאת, הוא בחר בשעות הערב להוציא הודעה לתקשורת, כשהוא יודע שאין הוא ערוך עם הנוהל.
"אין ספק שההחלטה לבצע אנטיגן בבתי הספר ראויה, נכונה, נחוצה ורצויה, שהרי מלכתחילה היא נבעה מבקשת שרת החינוך לבצעה, אך למרבה הצער, בהתנהלותו התקשורתית הפזיזה יוצר משרד הבריאות בלבול מוחלט וכאוס גם במערכת החינוך.
"חשוב לציין, כי משרד הבריאות הביע את התנצלותו בפני משרד החינוך, והוא הבטיח שיפעל בהקדם להגדרת הנוהל לביצוע הבדיקות בבתי הספר. משרד החינוך קורא למשרד הבריאות לממש את הבטחתו, לפעול באופן מידי לגיבוש הנוהל הנדרש כדי לבצע את הבדיקות בתוך בתי הספר בהקדם".
בתגובה להודעה התקיפה נמסר ממשרד הבריאות: "משרד הבריאות מושקע כולו בהתמודדות עם גל התחלואה, ולא יעסוק בהכפשות. אמש סוכם בין משרדי הבריאות והחינוך על דחייה קצרה של יישום המהלך לבידוק אנטיגן בידי נאמני הקורונה, כדי להבטיח היערכות מיטבית ומלאה בבתי הספר היסודיים בכל רחבי הארץ. הוחלט ששני המשרדים יפעלו יחד לגיבוש נהלים הנוגעים לנהלי העבודה הרלוונטיים של הנאמנים, אישורי ההורים ותדרוך מנהלים. רק בעבודה מאומצת ובשיתוף פעולה כן ואמיתי, נוכל להבטיח את יישום המהלך כבר בתחילת השבוע".
אחרי חילופי ההודעות בין המשרדים, פורסמה הודעה נוספת מטעם משרד הבריאות שבה נכתב כי "מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ומנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, שוחחו לפני זמן קצר וסיכמו על חיזוק שיתוף הפעולה בין המשרדים לטובת בריאות ילדי ישראל".

נזכיר כי אמש הודיע משרד הבריאות כי החל מהיום ניתן יהיה לבצע בדיקות אנטיגן בבתי הספר היסודיים. 3,200 נאמני הקורונה באותם בתי הספר יורשו לבצע בדיקות אנטיגן לתלמידים ולצוותי הוראה, אם אלו נחשפו לאדם מאומת. "צעד זה ינגיש את בדיקות האנטיגן לתלמידים ולצוותי ההוראה, ויחסוך מהם את הצורך להיבדק בתחנות מפוקחות או באמצעות ערכות ביתיות", אמרו. בנוסף, משרד הבריאות אישר לכמה ארגונים חיוניים במשק לבצע בדיקות אנטיגן לעובדיהם. בכך, אמרו, יונגשו הבדיקות לתעשייה החיונית ויופחתו עומסים מתחנות האנטיגן.
זו לא ההתנגשות הראשונה בין שאשא ביטון לאנשי משרד הבריאות, ולעיתים נדמה שהצדדים אינם מסכימים כמעט על אף צעד - וגם כאשר הם מסכימים, כמו במקרה הזה, עדיין מתרחשים עימותים. אתמול הודיעה שאשא ביטון על ביטול מודל הרמזור במערכת החינוך, אחרי שהגיעה להסכמות עם משרד הבריאות - שאנשיו דווקא תמכו ביישום המתווה. שאשא ביטון גם תומכת בהחזרת מודל הכיתה הירוקה, בניגוד לעמדת מומחי הבריאות, שאומרים כי הוא מוביל להדבקה המונית. אתמול איימה יו"ר ועדת החינוך, חברת הכנסת שרן השכל, כי הוועדה בראשותה לא תאשר תקנות חדשות בחינוך כל עוד לא יוחזר מודל הכיתה הירוקה.
תמר טרבלסי חדד סייעה בהכנת הכתבה