3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
המתווה שחל ברשויות האדומות צפוי להתבטל. ארכיון
(צילום:רויטרס)
מתווה אחד השתנה, מתווה אחר מפסיק: שעות לאחר ששר הבריאות ניצן הורוביץ הציג את מדיניות הבדיקות החדשה, אמרה אמש (יום ד') ל-ynet שרת החינוך יפעת שאשא ביטון כי הגיעה להסכמות עם משרד הבריאות על ביטול שיטת הרמזור. המשמעות היא שהתלמידים יישלחו לזום רק אם באו במגע עם חולה מאומת, בלי קשר לצבע הרשות שבה הם מתגוררים. השרה גם אמרה כי בניגוד להודעת משרד הבריאות, לא יהיו בדיקות אנטיגן בבתי הספר עד להנחיה מסודרת של משרד החינוך. בסוף הכתבה: רשימת הרשויות האדומות.
לדברי שאשא ביטון, ביטול הרמזור ימנע מששת אלפים כיתות ברשויות אדומות ללמוד בזום - והם ימשיכו להגיע לבתי הספר ויוכלו ללמוד באופן פרונטלי. היא אמרה כי נאבקה לאורך השבוע לבטל את המתווה, במטרה לאפשר שגרת למידה רצופה ככל האפשר.
עוד לפני כן אמרה ל-ynet יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, חברת הכנסת שרן השכל, כי מתווה הרמזור בחינוך צפוי להתבטל מיום ראשון. כבר בתחילת השבוע, ועל רקע המבוי הסתום בדיונים בין ועדת החינוך למשרד הבריאות, בוטל המתווה שקבע כי ברשויות הכתומות כיתות שבהן פחות מ-70% מחוסנים ילמדו מרחוק. כעת המתווה חל רק ברשויות האדומות, אך התוקף שלו יפוג ביום ראשון הקרוב - ולפי שאשא ביטון הוא יבוטל לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שאשא ביטון. סוף לרמזור
(צילום: לע"מ)
3 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
"לא לסגור כיתות ובתי ספר באופן גורף". ח"כ השכל
(צילום: מוטי קמחי)
ח"כ השכל אמרה שוועדת החינוך שבראשה היא עומדת לא תאשר מתווה שמשמעותו שליחת תלמידים לבידוד רק בשל צבע הרמזור של הרשות שבה הם מתגוררים. השכל הוסיפה כי בכל מקרה הוועדה תתנה כל אישור תקנות בנושא הקורונה בהחזרת פרויקט "הכיתה הירוקה", שכן לטענתה זו הדרך הטובה ביותר למנוע בידודים מיותרים ולאפשר שגרת למידה רציפה ככל האפשר בבתי הספר.
מומחי בריאות, נזכיר, אמרו כי "הכיתה הירוקה", שנתנה מענה ל-91 אלף תלמידים בלבד, מובילה להדבקות המוניות - שכן בדיקות האנטיגן לא מהימנות כמו בדיקות ה-PCR, ובכל מקרה תלמיד שנדבק בנגיף עלול להדביק אחרים עד שיתגלה כמאומת. מתווה הכיתה הירוקה כבר בוטל, ובינתיים מתווה הבדיקות הנוכחי מסתמך ברובו על האנטיגן. גם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תומכת בהחזרת הכיתה הירוקה ובעצמה מנהלת מאבק לשם כך.
תומכי מודל הרמזור אומרים כי הסתברותית, סיכוי גדול שבכיתה ביישוב אדום יהיה תלמיד מאומת לקורונה, והוא עלול להדביק את חבריו לכיתה שידביקו את הוריהם וכך הלאה. לטענתם, המטרה היא למנוע את שרשרת ההדבקה הזו עוד לפני שהיא מתחילה, ולא להסתפק ב"פלסטר" בדמות שליחת התלמידים לבידוד אחרי שכבר נחשפו לחולה. בכל מקרה, משמעות הלמידה מרחוק היא לא שליחת התלמיד לבידוד. כאמור, למרות עמדה זו - הרמזור כפי הנראה יבוטל.

השכל הבהירה, כאמור, שהוועדה לא תאשר תקנות אחרות בתחום הקורונה כל עוד לא תוחזר הכיתה הירוקה. "יש לנו מספיק כלים להתנות את החזרת הכיתה הירוקה", הוסיפה. "הכיתה הירוקה מאפשרת שגרת לימודים גם כשהיה חולה מאומת בכיתה. כל יום הילדים נבדקים בבוקר, ואם התוצאה שלילית הם חוזרים לכיתה ללמוד כרגיל. המתווה מאפשר לזהות נדבקים ולמנוע המשך הדבקה".
אם הרמזור לא היה מתבטל, הרשויות האדומות שחלק מתלמידיהן היו עוברים לזום היו ירושלים, תל אביב-יפו, ראשון לציון, פתח תקווה, רמת גן, כפר סבא, חולון, נתניה, בת ים, כפר כנא, אור יהודה, רבבה, בית דגן, בית אל, גני תקווה, מבשרת ציון, קדימה-צורן, גבע בנימין, רומת הייב, שוהם, גבעת זאב, קצרין, כפר אדומים, חשמונאים, מעלות תרשיחא, גבעת שמואל, פדואל, גבעתיים, נס ציונה, אריאל, מודיעין מכבים רעות, כפר חב"ד, הוד השרון, עלי זהב, אזור, יפיע, יהוד, קריית אונו, בנימינה גבעת עדה, רמת השרון, גבעת אבני, בית שמש, נצרת, אבן יהודה, טבריה, רעננה, כרמיאל, פרדס חנה כרכור, נהריה, הרצליה, אפרת, אלון שבות, תל מונד, ראש העין, הר הדר, גדרה, באר יעקב, יד בנימין, מבוא חורון, שלומי, כוכב השחר, כפר יאסיף, יבנה, נוף הגליל, מצפה יריחו, מגדל העמק, קריית שמונה, רחובות, אבו סנאן, כוכב יאיר, פסגות, נווה דניאל, אבו גוש, תקוע, שפרעם, קריית ביאליק, קריית מוצקין, בית יצחק-שער חפר, עומר, בת חפר, קריית ים, לפיד, גבעת ברנר, צור יצחק, קריית מלאכי, מזכרת בתיה, קריית אתא, קריית עקרון, מיתר ובית שאן.

בדיקות אנטיגן בבתי הספר? "לא תואם עם משרד החינוך"

משרד החינוך הפיץ למנהלי המחוזות הודעה שלפיה למרות הודעת משרד הבריאות שנאמני הקורונה יורשו לערוך בדיקות אנטיגן לתלמידים ולצוותי ההוראה אם נחשפו למאומת, ההחלטה לא תואמה עם משרד החינוך - ולא תיושם. "ההחלטה לא כללה נוהל משפטי מסודר ומוכן מראש הנדרש בביצועה", נמסר. "בסוגיה זו היה הכרח מצד משרד הבריאות לשתף פעולה עם משרד החינוך עוד טרם פרסומה לציבור".
"אי לכך, אנו מבקשים להמתין להנחיות כתובות של המשרד ולקיום תדריכים בכל הרמות, שכן הדבר כרוך בהסדרה נוספת עם משרד הבריאות", הוסיף משרד החינוך. "ההסדרה כוללת כתיבת נוהל משותף לצורך קביעת הכללים וההנחיות לביצוע הבדיקות ע"י הנאמנים ובכלל זה, סוגית הסכמות הורים, תדרוך מנהלים ונאמנים ועוד. עד אז, אין לבצע בדיקות על-ידי נאמנים עד לקבלת הנחייה מפורשת מחדר מצב משרד החינוך".
פורסם לראשונה: 20:30, 05.01.22