5 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
יחייב את כולם מגיל 3. התו הירוק
(צילום: EPA)
העלייה בתחלואה בקורונה שוברת שיאים שלא נראו זה חודשים - אבל בממשלה עדיין מנסים להימנע מצעדים דרסטיים. שרת הפנים איילת שקד אמרה בריאיון שעורר סערה כי "קיבלנו החלטה אסטרטגית - לחיות לצד המגפה, להכיל את המתים", וממשלת בנט-לפיד ממשיכה לנסות בינתיים לא להטיל הגבלות חריפות.
בדיון שכינס אמש (יום ג') ראש הממשלה נפתלי בנט גובשה שורה של המלצות בנוגע לתו הירוק, לתו הסגול ולמגבלות ההתקהלות - והן יובאו היום לדיון בקבינט הקורונה. אז מה צפוי? ynet עושה סדר.
מה החידוש בנוגע לתו הירוק? בשלב זה התו הירוק חל רק על בני 12 ומעלה באירועים בחללים סגורים. בדיון נקבע שהתו הירוק יחול על כל ענפי המשק - ויחייב את כולם החל מגיל 3.

על אילו ענפים יחול התו הירוק? המוסדות הציבוריים והפרטיים, ובהם, בין השאר: בריכות שחייה, חדרי כושר, מוסדות אקדמיים, כל אירועי התרבות והספורט, כנסים ותערוכות, מוזיאונים, ספריות, מסעדות, בתי מלון ועוד.
מי זכאי לתו ירוק? מי שהשלימו שתי מנות חיסון נגד קורונה וחלף שבוע (שבועיים בחיסון מודרנה) מקבלת מנת החיסון השנייה, מי שהחלימו מקורונה, ומי שקיבלו תוצאה שלילית לבדיקת קורונה: שלוש יממות ממועד הדגימה בבדיקת PCR (מטוש) או יממה אחרי בדיקה מהירה.
5 צפייה בגלריה
בריכת גורדון
בריכת גורדון
גם בכניסה לבריכה צריך תו ירוק
(צילום: רויטרס)
מי יממן את הבדיקות המהירות לילדים שירצו להשתתף באירועים תחת התו הירוק? המדינה תממן את בדיקות הקורונה לילדים עד גיל 12. עם זאת, מתקיימים מגעים בין משרד התרבות למשרד הבריאות ולפיהם אם עד 20 באוגוסט לא תהיה עדיין פריסה רחבה של בדיקות קורונה חינם לילדים מתחת לגיל 12 – משרד התרבות יסכים לכך שבכל אירוע גדול עם יותר מ-500 איש, ילדים יצטרכו לעשות בדיקה גם אם על חשבונם. הסיכום לא נוגע לבתי קולנוע ותיאטראות ילדים שבהם מדובר בפחות מ-500 איש - אלא בעיקר למופעים גדולים ומשחקי ספורט.
מי יממן את הבדיקות לבני 12 ומעלה שלא התחסנו או החלימו, וירצו להשתתף באירועים תחת התו הירוק? לבני 12 ומעלה הבדיקות יהיו במימון פרטי, במקרה של ילדים ומבוגרים שלא חוסנו מבחירה.
מה הוחלט בנוגע לתו הסגול? הומלץ על החלה מחודשת של תו סגול שבמסגרתו תחול מגבלת תפוסה במקומות שאינם תחת התו הירוק, כמו מרכזי קניות - אדם אחד על כל 7 מטרים. עם זאת, התו הסגול לא יוחל על חנויות קטנות.
5 צפייה בגלריה
קניון TLV
קניון TLV
אדם אחד על כל 7 מטרים. התו הסגול יחזור למרכזי הקניות
(צילום: עידו ארז)
אילו הגבלות יחולו על אירועים ביתיים? באירועים בבתים פרטיים ודומיהם, שבהם לא חל תו ירוק, תיקבע מגבלת התקהלות: במקום סגור - עד 50 אנשים; במקום פתוח - עד 100 אנשים.
מה עוד ייעשה כדי לצמצם תחלואה? הוחלט על בדיקות המוניות שיתקיימו ברחבי הארץ במטרה לזהות חולים מאומתים ולהוציאם לבידוד, כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה. כדי שמטרה זו תיושם, בימים הקרובים תתרחב באופן משמעותי פריסת מתחמי הבדיקות המהירות.
מתי התו הירוק המורחב ייכנס לתוקף? מועד כניסתו לתוקף של התו הירוק המורחב ייקבע בדיון קבינט הקורונה היום, בהתאם להיערכות להשלמת הקמתו של מערך הבדיקות המהירות. נכון לרגע זה פרוסות כבר 150 עמדות לבדיקות מהירות, והכוונה היא לפחות להכפיל את המספר.
מי מפעיל את מערך הבדיקות המהירות? 45 גופים שונים, לרבות מד"א, מפעילים את מערך הבדיקות המהירות ברחבי הארץ. ניתן לבצע את הבדיקה רק בגופים אלה, שנרשמו כראוי במשרד הבריאות. לעיון ברשימת מפעילי הבדיקות המהירות - לחצו כאן
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות של מד"א
בדיקות קורונה מהירות של מד"א
תו ירוק למשך יממה. מתחם בדיקות קורונה מהירות
(צילום: דוברות מד"א)
מה עלות הבדיקות המהירות? עלות הבדיקות היא 69 שקלים, אך היא צפויה להיות זולה יותר אצל כמה מהגופים בשל התחרות ביניהם.
האם נדרשת הפניה לביצוע הבדיקות? לא.
האם נדרש לקבוע תור? הדרישה תלויה בספק ונהליו. ככלל, מומלץ לקבוע תור מראש. במד"א, להם הפריסה הרחבה ביותר של עמדות לבדיקות מהירות, מבקשים לקבוע תור מראש על מנת להבטיח את הסדר והשירות המיטבי.
אילו מסמכים נדרשים לביצוע הבדיקה? תעודת זהות. ילדים מתחת לגיל 12, יצטרכו ייפוי כוח בכתב מההורים.
כיצד נעשית הבדיקה? הבדיקה מתבצעת באמצעות ערכות בדיקה ייעודיות. כיום, כמעט כל הבדיקות המהירות בישראל נעשות באמצעות דגימת מטוש ללוע ו/או לחלל האף - בדומה לבדיקת PCR (מטוש רגילה).
לאן יישלחו תוצאות הבדיקה? התוצאות מועברות ישירות למשרד הבריאות, לקופות החולים ולמטופל עצמו במסרון. במקביל הן יעודכנו באפליקציית "רמזור" - מה שיאפשר לשליליים להציג תו ירוק כדי להשתלב באירועים ציבוריים בהתאם לדרישות שמתעדכנות מעת לעת לפי הנחיות משרד הבריאות.
5 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
500 שקל קנס על אי-עטיית מסכה. אכיפת ההנחיות
(צילום: מוטי קמחי)
מה על הנבדק לעשות אם יימצא חיובי? לפי הנחיות משרד הבריאות, הנבדק יידרש לגשת לבצע בדיקת PCR רגילה דרך קופות החולים או במתחמי היבדק וסע.
איזה עוד הגבלות קיימות כיום? חובת עטיית מסכות בחללים סגורים, חובת עטיית מסכות בחללים פתוחים שבהם יש יותר מ-100 בני אדם, צמצום עבודה במוסדות ממשלתיים ל-50% מהמשרד והמלצה למגזר הפרטי לעבור לעבודה מהבית, חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל במאומת מתחת לגיל 12, איסור טיסות גורף למדינות אדומות וחיוב בידוד מלא לחוזרים ממדינות כתומות.
מה הקנס בגין הפרת ההנחיות? הקנסות שנקבעו למפירי התקנות: 1,000 שקלים לאדם שאינו מחוסן או מחלים שנכנס למקום שפועל בתו ירוק; 10,000 שקלים למקום שאמור לפעול בתו ירוק ולא בודק את האישורים בכניסה למקום; 3,000 שקלים למקום שפועל בתו ירוק ולא הציב שלט בעניין חובת הכניסה בתו ירוק; 500 שקלים על אי-עטיית מסכה; 1,000 שקלים לעסק שהכניס אדם שלא עטה מסכה או נתן לו שירות; 5,000 שקלים על הפרת בידוד.
פורסם לראשונה: 22:52, 10.08.21