2 צפייה בגלריה
הילה (שם בדוי)
הילה (שם בדוי)
הסוהרת שסיפרה שנאנסה
(צילום: נדב אבס )
קצין המודיעין לשעבר של כלא גלבוע, רב כלאי ניסים פיניש, נחקר היום (רביעי) באזהרה בלהב 433 בפעם השנייה, אחרי שכבר נחקר שלשום. בתקופתו של פיניש התרחש לכאורה אונס החיילת-סוהרת, שהתלוננה כי מפקדיה הותירו אותה במכוון לבדה עם האסיר הביטחוני שתקף אותה. פיניש שוחרר לביתו בתום החקירה, שבמהלכה הכחיש כל קשר לפרשה וטען כי לא הכיר את הסיפור.
במקביל, ל-ynet נודע כי סוהרת שהתלוננה ב-2018 על סרסור ומעשים מגונים זומנה ללהב 433 למתן עדות נוספת. הסוהרת מסרה עדות בפעם האחרונה בחקירה לפני ארבע שנים.
הסוהרות, נזכיר, סיפרו כי התלוננו בפני פיניש שהאסיר הביטחוני מחמוד עטאללה מטריד אותן - ולדבריהן הוא התעלם מכך. אחת הסוהרות סיפרה כי במקום לעדכן את כלל הגורמים הרלוונטיים ולטפל באסיר, פיניש השיב לה בתגובה: "אל תתייחסי אליו, הוא כל הזמן מבקש שהסוהרת הגבוהה והיפה תבוא לעבוד". למרות העדויות, תיק החקירה שנפתח ב-2018 ובמסגרתו נחקר פיניש - נסגר מחוסר אשמה.
עורכת דינו של פיניש, שני אילוז, מסרה כי "הטענות שעולות מהכתבה חמורות ומצערות. כאיש משפחה ואב לבנות, ליבו של מרשי יוצא אל נפגעות העבירה. בגין טענות אלה מרשי עבר מסכת חקירות ביחידה לחקירות סוהרים בלהב 433, ולאחר שנשמעה עמדתו הוחלט על סגירת התיק כנגדו. מרשי נמצא חף מפשע 'מחוסר אשמה'. הוא מביע צער גדול על כאבן של המתלוננות, ומעולם לא היה מתעלם מטענות אלה ולא היה נותן יד להטרדת נשים".
שני אילוזשני אילוז
אתמול, נזכיר, אחד ממפקדי כלא גלבוע בעבר נחקר גם הוא באזהרה במשטרה במסגרת פרשת "הסרסור בסוהרות". בתקופת כהונתו של הקצין, בוצע לכאורה אונס החיילת, שעדותה נחשפה בשבוע שעבר. הקצין אישר שנחקר במשך כמה שעות ביחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, אך סירב להגיב לדברים.

בחמישי האחרון נחשפה ב-ynet עדותה של חיילת צה"ל ששירתה כסוהרת בכלא גלבוע וסיפרה שנאנסה על ידי אסיר ביטחוני. "מאז האונס חיי הם גיהינום. מנסים להשתיק אותי. עזרו לי במאבקי לחשוף את האמת. חיילות צה"ל שלנו אינן הפקר", כתבה החיילת לשעבר בקמפיין מימון המונים שפתחה עבורה עורכת דינה, קרן ברק, על מנת לסייע כלכלית ונפשית לה ולחיילות נוספות שלדבריה "סורסרו" בידי מפקדיהן, כששירתו בשב"ס בעשור שעבר.
באתר כותבת החיילת, הילה (שם בדוי), נגד מפקדיה בשב"ס, בהם הקצין שנחקר אתמול: "המפקדים שלי, חברי הסגל שלי, שחשבתי שהם אמורים לשמור עליי, מסרו אותי לידיו של אותו מחבל. הם דאגו שאשאר איתו לבד, בניגוד לנהלים הברורים, בכדי שהוא יוכל לפגוע בי באכזריות ולהתעלל בי מינית שוב ושוב, ולא רק בי, גם בעוד חיילות סוהרות רבות". החיילת הסכימה להשתתף בעימות עם האסיר הביטחוני, במסגרת חקירת המשטרה. כך אמרה עורכת דינה לשרון כידון בפודקאסט "הכותרת" שפורסם אתמול בבוקר. האסיר הביטחוני, מצידו, מבקש להיחקר בפרשה על ידי חוקר ולא חוקרת, לאור "מבוכה וחוסר נוחות לשטוח" את גרסתו.
העימות בין הסוהרת לבין האסיר החשוד באונס צפוי להתקיים בשבועיים הקרובים. בימים האחרונים חוקרי להב 433 יצרו קשר עם כמה סוהרות נוספות שהגישו תלונה, והם מתכננים לזמן את חלקן לעימות מול האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, שעומד במרכז הפרשה. כמו הסוהרת שהעידה כי נאנסה על ידי אסיר ביטחוני, מרבית הסוהרות הסכימו להתעמת עם עטאללה. במשטרה מתכוונים לסיים בקרוב את החקירה ולהעביר את הממצאים לפרקליט המדינה עמית איסמן, שצפוי להכריע בפרשה.
2 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
סירב לפנייתו של גנץ. בר-לב
(צילום: גיל נחושתן)
בתוך כך, רמזי קטילאת, עורך דינו של האסיר הביטחוני החשוד באונס, פנה לסגנית ראש היחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, רב-פקד סתיו לובין, בבקשה לאפשר לו לשטוח את גרסתו בפני חוקר גבר. "כידוע לך, הודעתו המשטרתית האחרונה של מרשי נגבתה על ידי חוקרת. מרשי טען בפניי כי חש מבוכה וחוסר נוחות לשטוח", כתב עו"ד קטילאת. האסיר הביטחוני החשוד באונס שינה את גרסתו באחרונה, ובחקירתו אישר שהיה ביניהם מגע מיני מלא. במשטרה דוחים את גרסתו.

בר-לב: הסוהרות-חיילות יישארו באגפים הביטחוניים; גנץ: "לא אחדש את הצו"

בינתיים, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב השיב הבוקר לפנייתו של שר הביטחון בני גנץ, שדרש ממנו לאסור באופן מיידי על שהיית חיילות שמשרתות כסוהרות בשב"ס במחיצת אסירים ביטחוניים עד לבירור החשדות. בר-לב מסר כי הסוהרות-חיילות ימשיכו לשרת באגפים הביטחוניים, מכיוון ש"זה לשון החוק", והסביר כי את ההסדר ניתן לשנות רק על-ידי חקיקה בכנסת. "כשר לביטחון הפנים אני נוקט ביד קשה ובאפס סובלנות באירועים מסוג זה, וכך גם במידה ויתגלו מעורבים נוספים באירועים", כתב בר-לב במכתב ששלח לשר הביטחון. "כך לאחרונה פיטרתי - בהמלצת נציבת שירות בתי הסוהר - את קצין המודיעין בכלא גלבוע. הטיפול במי שיעז לנקוט באלימות מינית, או באלימות בכלל כלפי נשים, יהיה חריף ונחרץ".

לדברי בר-לב, "המקרים, שהתרחשו לפני שנים אחדות נחקרים כעת במשטרת ישראל וחוסים תחת צו איסור פרסום. גם בשירות בתי הסוהר פועלים כדי לוודא שמקרים מסוג זה, או כל התעמרות בחיילות וחיילים המשרתים בארגון, לא מתרחשים ולא יתרחשו - ואם יתרחשו, יטופלו באופן בלתי מתפשר. זו המחויבות שלי וזו המחויבות של נציבת בתי הסוהר וכלל המפקדים בארגון החשוב הזה".
בר-לב סיכם את מכתבו: "אני כמובן חולק איתך את המחויבות לפעול ביחד על מנת להבטיח את שלומן וביטחונן של המשרתות והמשרתים בשירות בתי הסוהר, ומציע לקיים על כך שיח משותף בין המשרד לביטחון הפנים ומשרד הביטחון, אשר יהווה בסיס להמשך שירות חובה בטוח ומותאם למתגייסות ולמתגייסים".
גנץ התייחס למכתב של בר-לב בישיבת סיעת כחול לבן התקווה החדשה: "קיבלתי את מכתבו של השר לביטחון פנים, ואני כמוהו מסכים שיש לקיים שיח מיידי בין המשרדים בנוגע להמשך שירות חובה בשירות בתי הסוהר. אנחנו נקיים את השיח הזה בהקדם, מתוך ראייה שמקומם של צעירות וצעירים בשירות סדיר, לא יכול להתבצע ישירות וללא השגחה עם אסירים ביטחוניים אנחנו ננהל את התהליך הזה ביסודיות ובמהירות – ואם נידרש נביא את הנושא לחקיקה".
גנץ סיים את דבריו באולטימטום: "ככל שלא יימצא פתרון הולם שמניח את דעת – לא אחדש את הצו המאפשר את השירות בעוד ארבעה חודשים".
מאיר תורג'מן ויואב זיתון השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 11:37, 03.08.22