עובדי משרד החוץ חשו קרובים מתמיד להסדר המקיף שיביא לפתרון תנאי ההעסקה שלהם שנפגעו בשנים האחרונות, וניסו לשמור על קו מאופק מול שר החוץ יאיר לפיד עוד לפני שמונה לראש הממשלה - והוא מצדו נתן להם את התחושה שהוא יוביל אותם לפתרון הסכסוך ולהסדרת תנאי העסקת עובדי משרד החוץ מול משרד האוצר ושירות המדינה. אלא שהתמשכות המגעים במשך לא פחות משנה הביא לפיצוץ בין הצדדים ולקמפיין חריף של עובדי המשרד המכוון ישירות ללפיד. "אם נצטרך נשבית את משרד החוץ ונערוך צעדות למשרד ראש הממשלה. יאיר לפיד צריך לקחת אחריות על המשבר ולעמוד במבחן התוצאה", אמרו ל-ynet גורמים בוועד.
עיצומי העובדים במשרד החוץ הפכו לדבר שבשגרה בשנה האחרונה, ומאות אלפי ישראלים מצאו את עצמם במעגלי הנפגעים כתוצאה מהמחאה. זה התחיל בענפים החיוניים במשק, כמו הבניין, המזון, הסיעוד והחקלאות, שסבלו ממחסור בעובדים ועד לשירותים קונסולריים וטיפול בצרכים של אזרחים ישראלים בחו"ל בידי נציגויות ישראל בעולם.

מחאת העובדים במשרד החוץ - כתבות נוספות

ישראלים רבים מצאו את עצמם ללא דרכון בחו"ל, ללא אישורי אפוסטיל למסמכים שלהם. ענף הבניין, למשל, לא מקבל אישור לפועלים, ואפילו איגוד השפים דיווח על מחסור של 80 שפים אסיאתים למסעדות בארץ בהיעדר האשרות מהשגרירויות באסיה.
בתחילת המשבר פצחו העובדים במחאה חריפה נגד שר החוץ יאיר לפיד, ואף השיקו סדרת רשת סאטירית בשם "החליפי" שבה שכרו שחקן שיגלם את דמותו של לפיד. אלא שבמהרה השתנה הטון בוועד העובדים בשל המהלכים המהירים שנקט לפיד, במסגרתם מינה את ראש הסגל שלו דני וסלי לממונה מטעמו עבור פתרון המשבר וניהול המשא ומתן מול העובדים. בשל כך, בחודשים האחרונים הקפידו העובדים על כבודו של לפיד, ואף החריגו מהעיצומים אירועים רבים שהיו חשובים ללפיד אישית, כמו נסיעתו לגבול אוקראינה בזמן המלחמה או הפקת פסגת הנגב שאירחה שרי חוץ בכירים ממדינות ערב ויצרה ללפיד הזדמנות חשובה לבולטות תקשורתית בינלאומית.
2 צפייה בגלריה
עובדי משרד החוץ הפיקו סדרת רשת סאטירית על שר החוץ יאיר לפיד
עובדי משרד החוץ הפיקו סדרת רשת סאטירית על שר החוץ יאיר לפיד
הקו הסלחני לא עזר. השחקן שגילם את לפיד בסרטונים הסאטיריים
(צילום: ועד משרד החוץ)
אלא שבשבועות האחרונים האמון בין הצדדים הלך ונסדק, בעיקר בשל התחושה של עובדי משרד החוץ שלפיד ואנשיו מורחים אותם בהבטחות כדי לקנות שקט תעשייתי. בוועד אמנם שמרו על חלק מהעיצומים, אולם נמנעו מלהחריף את המשבר עד להשבתה מלאה. משהתברר לעובדים כי לפיד מתכוון לעבור למשרד ראש הממשלה מבלי שפתר את המשבר, נוצר שבר קשה במשרד. "עטפו אותנו בהרבה הבטחות, אבל יש רק מבחן אחד והוא מבחן התוצאה", אמרו. "אולי זו טעות שהקשבנו לו. לא נאפשר ללפיד לחמוק מאחריות, גם אם נגיע להגיע להשבתה מלאה של משרד החוץ עד שהזעקה תהדהד בכל רחבי הארץ. לא מן הנמנע שזה מה שיקרה בקרוב".
כחלק מהמשבר החריף הועלה קמפיין שדומה בנראותו לסמלים המוכרים של מפלגת יש עתיד, תחת הכותרת "אין עתיד למשרד החוץ – יאיר לפיד קח אחריות ופתור את המשבר". במקביל פורסמה בעיתונות מודעה עם מכתבם של 100 שגרירים מכהנים שפונים ללפיד ודורשים ממנו לפתור את המשבר באופן מיידי. בימים האחרונים אף פורסם סקר של מכון מדגם שבו נקבע כי 49.5% מהציבור הישראלי נותן ללפיד ציון רע בניהול המשבר במשרד, מול 23.4% שהעניקו ציון חיובי לשר ו-27.1% שלא נקטו עמדה בנושא.
2 צפייה בגלריה
קמפיין משרד החוץ נגד לפיד
קמפיין משרד החוץ נגד לפיד
הקמפיין של משרד החוץ במתחם הבורסה
עובדים במשרד קראו לוועד להכריז על שביתה כללית ולפגוע גם בביקורו של הנשיא ביידן בשבוע הבא. בקבוצות הפנימיות האשימו את הוועד בניהול "מלחמה לייט" ללא נקיטת צעדים קשים מדי. "תראו את המאבק של יפה בן דויד", אמרו כמה מהם. "לאף אחד לא אכפת מהמאבק של עובדי משרד החוץ, אין צעדים קשים".
בינתיים החלה התקוממות בקרב עובדי משרד החוץ על התמשכות הסכסוך, כאשר עובדים רבים מוחים על כך שסכסוך העבודה מאבד את המומנטום. רוב העובדים מעדיפים להגיע לפתרון טוב ככל האפשר כמה שיותר מהר, אך יש מי שקורא לקבל את הצעת משרד האוצר, גם אם היא פחותה משמעותית מהדרישות שהוצגו, ועובדים רבים עדיין מעדיפים להמשיך בגישה הלוחמנית ובהחרפת המאבק דווקא עכשיו, כשלפיד עומד בראשות הממשלה ונמצא בתקופת בחירות.
עובדים במשרד טענו כי בכל חודשי המשא ומתן משרד האוצר לא הסכים ללכת לקראת העובדים, ובמשרד מתחו לא מעט ביקורת על הוועד שמלכתחילה בחר לתקוף את לפיד, ובכך גרם לו לא לעזור להם. עובדים אחרים במשרד אמרט כי המאבק צריך להחריף כך שייגרם ללפיד נזק ממשי - ובכך יבין שהמשך הסכסוך יגרום לנזק אלקטורלי. "רה"מ חשב עד כה שהמחאה לא תפגע בו, אך אם המסרים מצד העובדים יחלחלו לציבור הבוחרים שלו - הקרע לא יסייע לו בבחירות", טענו.