אתמול, ביום ה-13 למלחמה, נכנסו אליה איראן וארה"ב. בטהרן מימשו כמעט מילולית את איומיהם להרחיב את המלחמה לזירות נוספות, והאמריקנים מימשו את הבטחתם לסייע לישראל גם מבצעית אם יהיה צורך - לא באמצעות חיילים על הקרקע אלא ביירוט טילים וכטמ"מים שמשוגרים על ידי שלוחי האיראנים מאזורים שאינם סמוכים לגבול ישראל.
כוח המשימה הימי ששלח הנשיא ג'ו ביידן לאזור הוכיח שהוא לא רק הפגנת כוח שמטרתה להרתיע את טהרן ושאר גורמי הציר השיעי, אלא מוכן לפעולה מבצעית כדי להגן על העורף הישראלי ממתקפות אוויריות וטיליות שינחיתו עליה שלוחיה של איראן ואולי גם היא בעצמה (זאת בנוסף לסיוע המדיני, הלוגיסטי והמודיעיני שארה"ב מעניקה). חיילים אמריקניים לא ילחמו על הקרקע בישראל ועבורה, אבל ארה"ב תסייע להתמודד עם מטחי טילים מהאגפים הרחוקים של הציר השיעי הרדיקלי.
לא בטוח שמטח שלושת הטילים מתימן ונחיל 15 הכטב"מים שיירטה המשחתת האמריקנית כוונו לישראל, אבל אין ספק שזה נעשה בהוראת האיראנים כדי לאותת שהם רציניים בכוונתם לעצור את המתקפה המתוכננת של צה"ל על עזה. המסר הוא בעיקר לאמריקנים, לאמור: אתם לא רוצים מלחמה אזורית, אבל תקבלו אותה אם לא תעצרו את ישראל.
2 צפייה בגלריה
ספינת מלחמה של ארה"ב USS CARNEY
ספינת מלחמה של ארה"ב USS CARNEY
ספינת המלחמה USS קרני
המנהיג העליון עלי חמינאי אמר את הדברים במפורש, ובטלוויזיה האיראנית הסבירו שהמורדים השיעים בתימן, החות'ים, והמיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, הם שיממשו את האיום. ואכן, אמש שיגרו גם המיליציות השיעיות בעירק טילים לבסיס עין אל אסד במערב עיראק שבו מוצבים חיילים אמריקנים. שלשום שיגרו המיליציות השיעיות בסוריה כטב"מים לעבר בסיס אמריקני בצפון מזרח המדינה.
בינתיים זה שלב האיתותים. אבל הטילים ששוגרו מאזור נמל מוחא בתימן היו ארוכי טווח ויכלו כנראה להגיע לישראל. ידוע שלחות'ים יש טילים שמגיעים לטווחים של 2,000 ק"מ ויותר שסופקו על ידי איראן. מנגד, רוב הטילים שבידי המיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה אינם ארוכי טווח ומדויקים, אולם יש להם ארסנל גדול של כטב"מים תוקפים ומתאבדים מסוגים שונים, שאותם אפשר להפעיל לטווחים ארוכים ובנחילים והם בפירוש מאיימים על ישראל מצפון מזרח.
המהלך האיראני באמצעות החות'ים והמיליציות השיעיות האחרות מהווה הליכה על הסף מצד איראן והתגרות מכוונת באמריקנים. עובדה זו מעלה את הסבירות לאפשרות שאיראן תממש את איומיה לגבי שלב הלחימה הבא, והיא עם שלוחיה - או רק שלוחיה - יצטרפו בצורה מלאה כדי לפצל את המאמץ הצבאי של צה"ל בזמן שיתמרן קרקעית לתוך צפון רצועת עזה.
שר החוץ האיראני ובכיר בחיזבאללה רמזו שאם זה יקרה, חיזבאללה יצטרף למלחמה עם כל הארסנל והכוחות העומדים לרשותו. העורף הישראלי יותקף במטחי טילים ופצמ"רים ואולי גם על ידי כוחות רדואן. למקרה הזה בדיוק צה"ל ערוך ועדיין נערך על הקרקע ובאוויר.