חודש אחרי שחשף פרטים דרמטיים על השימוש בכלי הריגול "פגסוס" של חברת NSO הישראלית במקסיקו, העיתון "ניו יורק טיימס" חושף בצהריים (יום ב') כי בין קורבנות הריגול היו לא רק פעילי זכויות אדם ועיתונאים כפי שהיה ידוע עד כה – אלא גם פקידי ממשל, ובראשם יועצו הקרוב ובעל בריתו הפוליטי של הנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור, אלחנדרו אנסינס, שמכהן כסגן השר לענייני זכויות אדם.
3 צפייה בגלריה
אלחנדרו אנסינס יועצו לענייני זכויות אדם של נשיא מקסיקו שלפי דיווח הטלפון שלו נפרץ על ידי פגסוס של NSO
אלחנדרו אנסינס יועצו לענייני זכויות אדם של נשיא מקסיקו שלפי דיווח הטלפון שלו נפרץ על ידי פגסוס של NSO
אלחנדרו אנסינס, יועצו לענייני זכויות אדם של נשיא מקסיקו. גם הוא היה תחת מעקב?
בדיווח שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, צוין כי אין ראיות כלשהן המעידות מי מבין סוכנויות הממשל במקסיקו עמדה מאחורי הפריצה לטלפון של אנסינס, אבל הודגש כי לפי חמישה גורמים המעורים בפרטי החוזה מול NSO – רק לצבא המקסיקני יש גישה לכלי ריגול של החברה הישראלית. החשיפה מעוררת כעת שאלות באשר להיקף השימוש שהצבא ממשיך אולי לעשות בכלי הריגול, חרף הבטחות הנשיא לשים לכך סוף.
"פגסוס", נזכיר, הוא כלי ריגול רב-עוצמה שמאפשר לעקוב אחר כל פעולה של המשתמש בטלפון מבלי שיידע על כך, ואף להפעיל בחשאי את המיקרופון והמצלמה של המכשיר. זו מערכת מודיעין שיש הרואים בה נשק של ממש, ואף שנועדה במקור להילחם בארגוני פשיעה כגון קרטלי סמים או כדי לסכל פיגועי טרור, השימוש בה הפך לשנוי במחלוקת ברחבי העולם בעקבות שלל דיווחים על ניצולה לרעה בידי משטרים אוטוריטריים שריגלו בעזרתה אחרי מבקריהם, פעילי זכויות אדם ועיתונאים. במקרה של האמיר של דובאי אף נטען כי עשה שימוש ב"פגסוס" כדי לרגל אחרי אשתו לשעבר שניהלה נגדו הליך משפטי ואחרי בתו שניסתה להימלט ממנו.
מקסיקו, כך דווח כבר בחודש שעבר ב"ניו יורק טיימס", הייתה הלקוחה הראשונה של NSO – עם עסקה שסוכמה בסודיות במועדון חשפנות ב-2011 – ועשתה בפגסוס שימוש רב יותר מכל מדינה אחרת בעולם. הנשיא לופס אוברדור הבטיח כאמור, אחרי שעלה לשלטון ב-2018, לשים סוף למה שכינה "עבר הריגול" של ארצו – אבל מהתחקירים של העיתון עולה שגם ממשלו שלו עשה שימוש בכלי הריגול הישראלי ופרץ לטלפונים של פעילי זכויות אדם – וכעת מתברר שגם יועצו הקרוב היה תחת מעקב.
3 צפייה בגלריה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור. טוען ש"הפסקנו עם הריגול", למרות החשיפות החדשות
(צילום: רויטרס, AFP)
אנסינס, פוליטיקאי ומקורבו של הנשיא, משמש כפקיד הבכיר ביותר בממשלה המקסיקנית בכל הנוגע לענייני זכויות אדם, ופרסם בקיץ האחרון דו"ח שבו האשים את כוחות הביטחון במעורבות בהיעלמותם של 43 סטודנטים לפני כעשור, בפרשה שממשיכה לטלטל את מקסיקו עד היום. לפי הדיווח כעת, הטלפון של אנסינס נפרץ כמה פעמים בעזרת "פגסוס", והפעם האחרונה הייתה בשנה שעברה, אז הוביל את ועדת הבדיקה לפרשת היעלמות הסטודנטים. גם הטלפונים של שניים מאנשיו נפרצו. המעקבים נחשפו בעקבות בדיקת מעבדה לטלפונים שביצע Citizen Lab, ארגון לביטחון סייבר המסונף לאוניברסיטת טורונטו שבקנדה.
אנסינס נחשב כאמור ליועצו הקרוב של הנשיא לופס אוברדור: השניים מנהלים שותפות פוליטית כבר יותר משני עשורים, ואנסינס שימש כיועצו של לופס אוברדור עוד כשזה נבחר לראש העיר מקסיקו בשנת 2000. "אנדרס הוא החבר שלי, הוא השותף שלי", אמר עליו אנסינס ב-2011. גם הנשיא שומר לו אמונים, וכשאנסינס ספג ביקורת קשה אחרי שהתברר כי חלק מהראיות בדו"ח שלו אשתקד בנוגע לפרשת היעלמות הסטודנטים לא היו אמינות, לופס אוברדור עמד לצדו, לא שעה לקריאת להדיחו – ואמר עליו שהוא "משרת ציבור מופתי שלכולם יש אמון בו".
יחד עם זאת, ב"ניו יורק טיימס" מדגישים כי בכל הנוגע לכוח הרב שממנו נהנה צבא מקסיקו, בין הנשיא ליועצו אין תמימות דעים. אנסינס הוא בין הבודדים בממשל שמעיזים לצאת נגד הצבא, אבל הנשיא ממשיך להגן על כוחות הביטחון, חרף הבטחתו לפעול נגד פעולות הריגול שמאחוריהן עומד לכאורה הצבא – ואפשר לו לצבור עוד ועוד השפעה, ואפילו להוביל שורה של מיזמי בנייה נרחבים, כגון מסילת רכבת ענקית באורך של כ-1,600 ק"מ. לופס אוברדור טוען גם, למרות הראיות החדשות שצצו בנוגע לשימוש שנעשה רק לאחרונה ב"פגסוס", כי הריגול בארצו פסק: "אנחנו לא מרגלים אחרי אף אחד", טען לפני כחודשיים בלבד.
3 צפייה בגלריה
טלפון נייד על רקע לוגו NSO
טלפון נייד על רקע לוגו NSO
לוגו NSO. מנסה לבטל את ההחלטה האמריקנית לצרפה לרשימה השחורה
(צילום: AFP)
העובדה שיועץ בכיר כמו אנסינס היה תחת מעקב מעוררת זעם מצד פעילי זכויות אדם במקסיקו: "אם אדם קרוב כל-כך לנשיא הוא יעד (למעקב), אזי ברור שאין שום בקרה דמוקרטית על כלי הריגול", אמר ל"טיימס" אדוארדו בוהורקז, מנהל הסניף המקסיקני של הארגון Transparency International. "אין שום איזונים ובלמים. הצבא הוא כוח-על ללא שום פיקוח דמוקרטי".
אנסינס עצמו סירב להגיב לדיווח, וב-NSO מסרו כי הם חוקרים כל "האשמות אמינות" בנוגע לניצול לרעה של כלי הריגול של החברה. בחברה מדגישים כי בעבר כבר הובילו חקירות שניהלו לביטול חוזים מול לקוחות שהפרו אותם. גורם המעורה בפרטים אמר ל"טיימס" כי NSO כבר חוקרת כעת את הטענות שהועלו בתחקיר הקודם בנוגע למעקב של השלטונות במקסיקו אחרי פעילי זכויות אדם, ולדבריו כעת נבחן הדיווח החדש על הפריצה לטלפונים של אנסינס ושניים מאנשיו.
ב"טיימס" מציינים כי על פי כללי משרד הביטחון הישראלי, החוזים שעליהם חותמת NSO מול לקוחות זרים דורשים שהשימוש ב"פגסוס" ייעשה רק למטרות מלחמה בפשיעה או בטרור, וכי כעת החברה בודקת אם הייתה הפרה של חוזה מצד לקוח בפריצות לטלפונים במקסיקו. בחברה, כך מעריך ה"טיימס", מעוניינים כנראה להציג בפני העולם – ובפרט בפני הממשל האמריקני – כי היא אוכפת את הכללים שהציבה ומשתדלת למנוע ניצול לרעה של "פגסוס". NSO, נזכיר, הוכנסה על ידי ארה"ב לרשימה השחורה ב-2021 – והוכחת השתדלות למניעת ניצול לרעה של כלי הריגול עשויה לסייע לה בעתירה שהגישה נגד אותה החלטה.