אחרי שנודע אתמול (שני) כי קארים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ביקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט היו מי שהתייצבו לצידה של ישראל, מחו על ההחלטה וביקרו את הניסיון לייצר השוואה ביניהם לבין מנהיגי חמאס יחיא סינוואר, איסמעיל הנייה ומוחמד דף - שגם נגדם הוגשה בקשה להוצאת צווי מעצר בגין פשעי מלחמה. ומנגד, היו גם אלה שדווקא אימצו את הקו של חאן, והביעו תמיכה.
השופט בדימוס רובינשטיין על איום הצווים
(צילום: ליאור שרון)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תקף אמש את חאן, וטען כי החלטתו היא "שערורייה". לדבריו, "לא משנה מה התובע מנסה לרמוז, אין שום שוויון בין ישראל לחמאס. תמיד נעמוד לצד ישראל נגד איומים על ביטחונה". מאוחר יותר, באירוע לציון חודש המורשת היהודית-אמריקנית שהתקיים בבית הלבן אמר ביידן כי ארה"ב עומדת לצד ישראל במאמציה לחיסול סינוואר "ושאר הקצבים מחמאס", תוך שהוא מדגיש: "בניגוד למה שמנסים לטעון נגד ישראל, מה שקורה בעזה אינו רצח עם. אנחנו דוחים את בקשת התובע לכתבי אישום נגד מנהיגים ישראלים. אין מקום להשוואה בין ישראל לחמאס".
גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן פרסם התייחסות חריפה נגד חאן. "ארה"ב דוחה מכל וכל את הודעת התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) על הבקשה למעצר בכירים ישראלים בצירוף צווים למחבלי חמאס", מסר. "אנו דוחים את ההשוואה שערך התובע בין ישראל לחמאס, זה מביש. חמאס הוא ארגון טרור אכזרי שביצע את הטבח הקשה ביותר ביהודים מאז השואה ועדיין מחזיק עשרות חפים מפשע, כולל אמריקנים".
בהמשך, יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון אישר כי חברי הקונגרס הרפובליקנים בוחנים את האפשרות להטיל סנקציות על בית הדין בתגובה להחלטת התובע. "בהיעדר מנהיגות מהבית הלבן, הקונגרס בוחן את כל האפשרויות, כולל סנקציות, להעניש את ה-ICC ולהבטיח שהנהגתו תתמודד עם השלכות אם ימשיכו. אם ה-ICC מרשה לעצמו לאיים על מנהיגים ישראלים - שלנו יכולים להיות הבאים", אמר ג'ונסון בהצהרה.
2 צפייה בגלריה
ברני סנדרס, מייק ג'ונסון
ברני סנדרס, מייק ג'ונסון
סנדרס וג'ונסון. הסנאטור הדמוקרטי תומך בבקשה, יו"ר בית הנבחרים הביע דאגה ש"מנהיגי ארה"ב הם הבאים"
(צילום: רויטרס, AP / J. Scott Applewhite)
מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי הוא מתנגד בחריפות להחלטת התובע של בית הדין ומיץ' מקונל, מנהיג המפלגה הרפובליקנית בסנאט, אמר כי בית הדין הפלילי "רק הצליח להכפיש את עצמו", בכך שביקש להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט.
אך לא כולם בארה"ב שותפים לביקורת החריפה על התובע. הסנאטור ברני סנדרס, יהודי שנחשב למנהיג המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ולאחד ממבקריה החריפים של ישראל בסנאט, פרסם הודעת תמיכה בצווי המעצר הבינלאומיים. "התובע בבית הדין הבינלאומי צודק בהוצאת צווי מעצר למנהיגים פוליטים העוסקים בפשעי מלחמה. הקהילה הבינלאומית חייבת לקיים את הדין הבינלאומי. ללא הסטנדרטים הללו של הגינות ומוסר, העולם עשוי להתדרדר במהירות לאנרכיה, מלחמות בלתי נגמרות וברבריות", מסר.
כמו בכל הנוגע למלחמה ברצועת עזה, מדינות אירופה חלוקות באשר לתמיכתן במהלך שתפס בהפתעה את ישראל. בהצהרה שמסמלת את הפיצול מבעלות בריתה במערב, בעיקר ארה"ב, צרפת פרסמה הלילה - סביב חצות - הודעת תמיכה בהחלטתו של התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג. ההודעה פורסמה קודם כל בצרפתית ובאנגלית, והבוקר תורגמה גם לעברית.
אינפו אינפוגריקה האשמות צו צווי מעצר האג פשע פשעי מלחמה חרבות ברזל ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: ליאור שרון )

"בכל הנוגע לישראל, זה תלוי בלשכת הרכב הקדם-משפט, שיחליט אם להוציא את הצווים אחרי בחינת הראיות שהציג התובע", מסר משרד החוץ הצרפתי בהצהרה, "צרפת תומכת בבית הדין הפלילי הבינלאומי, בעצמאותו, ובמאבק בפטור מעונש בכל מצב". בפריז ציינו כי הם מזהירים "במשך חודשים לגבי הצורך בציות קפדני לחוקים ההומניטריים הבינלאומיים, במיוחד בשל הכמות הבלתי מתקבלת של נפגעים אזרחים ברצועה והיעדר הגישה לסיוע".
ברשת CNN נטען כי צרפת היא מבין מדינות המערב הבודדות שמוכנות לנקוט עמדה נוקשה יותר כלפי ישראל, כולל ביקורת על החלטתה של ארה"ב להטיל וטו על "החלטות הפסקת אש" במועצת הביטחון של האו"ם. הודעת תמיכה דומה לזו של צרפת פרסמה בלגיה.
שר החוץ ישראל כ"ץ ימריא היום לביקור מדיני בפריז, וייפגש עם שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה וכן עם יו"ר האסיפה הלאומית, נשיא הסנאט וראשי הקהילה היהודית. בין הנושאים המרכזיים שיעמדו במוקד ביקורו של כ"ץ גם בקשת התובע להוצאת צווי מעצר.
מיהאל מרטין, שר החוץ של אירלנד, שמבקרת בחריפות את מדיניות ישראל מפרוץ המלחמה, כתב בחשבונו ברשת X: "חיוני שנכבד את עצמאותו וחוסר הפניות של בית הדין הפלילי. אירלנד מגנה את האיומים נגד ה-ICC ועובדיו - תפקידו בהפסקת הפטור מענישה חיוני".
רוסיה, מצידה, ניצלה את ההזדמנות ללעוג לארה"ב. בקרמלין טענו שמוזר שארה"ב מוכנה להטיל סנקציות על בית הדין, שבסמכותו הרוסים לא מכירים. שגריר רוסיה בארה"ב, אנטולי אנטונוב, אמר כי "זו דוגמה נוספת למצעד הסטנדרט הכפול והצביעות האמריקנית. כשזה נוגע לאינטרסים של וושינגטון, האמריקנים דוחים את הלגיטימיות של בית הדין ומוסדותיו. באותו זמן, הם משתמשים בחוצפה במכשיר הפסאודו-חוקי הזה, נגד אויביהם לכאורה. לאף אחד לא צריכות להיות אשליות כלשהן - ארה"ב מנצלת סוגיות זכויות אדם למטרה אחת: לנקום במדינות".
ממשרד החוץ הגרמני נמסר כי "צווי מעצר מקבילים נגד חמאס ונגד בכירים ישראלים יוצרים מצג שווא של שוויון. גרמניה מכבדת את עצמאות בית הדין כמו גם את הנהלים של כל בתי הדין הבינלאומיים. לישראל יש זכות להגן על עצמה ויש ליישם את החובות של חוקים הומניטריים בינלאומיים". קנצלר אוסטריה קארל נהאמר, דחה את ההודעה של התובע: "אנו מכבדים את עצמאותו של ה-ICC. עם זאת, העובדה שמנהיגי ארגון הטרור חמאס, שמטרתו המוצהרת היא השמדת מדינת ישראל, מוזכרים באותה שורה עם נציגי אותה מדינה, שנבחרו דמוקרטית, אינה מובנת".
גם בריטניה הגיבה אתמול על ההחלטה, ומסרה: "אנחנו לא מאמינים שהוצאת צווים תעזור להוציא בני ערובה, לקבל סיוע או להביא להפסקת אש בת קיימא. זה נשאר בראש סדר העדיפויות של בריטניה. כפי שאמרנו מלכתחילה, איננו חושבים של-ICC יש סמכות שיפוט בתיק זה. בריטניה עדיין לא הכירה בפלסטין כמדינה, וישראל אינה צד לאמנת רומא. זה יהיה מוקדם להגיב עוד בטרם צוות קדם המשפט ידון בבקשת התובע למתן צווים".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט סייר במוצבים בגבול רצועת עזה ונפגש עם גדוד 101 וגדוד נצח יהודה
שר הביטחון יואב גלנט סייר במוצבים בגבול רצועת עזה ונפגש עם גדוד 101 וגדוד נצח יהודה
גלנט. חאן טוען: "זה לא ציד מכשפות"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
נתניהו: "אנטישמיות, צו נגד ישראל כולה"
(צילום: איתי בית-און / לע״מ )

גם באיטליה ביקרו את החלטת התובע, כששר החוץ אנטוניו טאיאני אמר כי לא מתקבלת על הדעת ההשוואה בין ממשלת ישראל הדמוקרטית לחמאס. "זה נראה לי ייחודי, הייתי אומר בלתי מקובל, להשוות בין ממשלה שנבחרה באופן לגיטימי על ידי העם בדמוקרטיה לארגון טרור, שהוא הגורם לכל מה שקורה במזרח התיכון".
Human Rights Watch, מארגוני זכויות האדם המשמעותיים בעולם, בירך על החלטתו של חאן ואמר כי היא "ממחישה את תפקידו המכריע של בית המשפט". בארגון טענו כי "קורבנות של התעללות חמורה בישראל ובפלסטין התמודדו עם חומה של פטור מעונש במשך עשרות שנים", ציינו כי חאן קיבל את ההחלטה "למרות הלחץ של מחוקקים אמריקנים וגורמים אחרים", והוסיפו: "הלחץ העוין צפוי להתגבר בזמן ששופטי בית הדין ידונו בבקשתו של חאן".
בריאיון לרשת CNN דחה התובע חאן את ההאשמות נגדו מצדה של ישראל ובעלות בריתה. "ההאשמות בנוגע לאנטישמיות, שנאה, הרעיון שבאמצעות יישום החוק באופן עיוור אנחנו מעדיפים צד אחד, או רודפים או עוינים לצד אחר - זה לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת". הוא טען: "זה לא ציד מכשפות, זו לא תגובה רגשית לרחשים, זה תהליך משפטי שמצפים מאיתנו כתובעים בינלאומיים, כבית משפט עצמאי, לבנות תיק ראיות מוצק שיחזיק באולם הדיונים".
אינפו אינפוגריקה האשמות צו צווי מעצר האג פשע פשעי מלחמה חרבות ברזל ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון יואב גלנט
הדובר הרשמי של חמאס סאמי אבו זוהרי, דחה אתמול את החלטת התובע חאן, לבקש הוצאת צווי מעצר לבכירי ארגון הטרור סינוואר, הנייה ודף, בגין מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. לטענת אבו זוהרי, ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, "ההחלטה משווה בין הקורבן לתליין". כמו כן, הוא ציין כי ההחלטה "מעודדת את ישראל להמשיך במלחמת ההשמדה" בעזה.
בהצהרה שפרסם מאוחר יותר חמאס נטען כי הבקשה להוצאת הצווים נגד מנהיגי ארגון הטרור נעשתה "ללא בסיס חוקי". עוד טען חמאס כי "צווי המעצר לנתניהו ולגלנט בעקבות המערכה הצבאית של ישראל בעזה הגיעו באיחור של שבעה חודשים. חמאס קורא לתובע להוציא צווי מעצר נגד כל פושעי המלחמה שהשתתפו בפשעים נגד העם הפלסטיני, ודורש לבטל את כל צווי המעצר שהוצאו נגד מנהיגי ההתנגדות הפלסטינית".