כמעט שלושה חודשים אחרי בריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, שרטטה היום (ב') נציבת שב"ס קטי פרי תמונה עגומה של האופן שבו היא רואה את מצב הארגון. בהקלטה בכנס פנימי של מפקדי השירות שהגיעה לידי ynet היא אמרה: "יש תחומים שמצבם הרעוע הוא תוצאה של הזנחה של שנים. התחום הזועק ביותר הוא הטכנולוגי. אנחנו נמצאים בפער עצום שאנו חייבים לצמצם".
רב-גונדר פרי הדגימה את כוונתה ופירטה: "שואלים אותי לא מעט מתי שב"ס יתקדם מבחינה טכנולוגית ויגיע למאה ה-21, ואני עונה בהומור מהול בעצב שקודם נצעד למאה ה-20. אין כל היגיון שיהיו תיקי אסיר עשויים מקרטון ויומני אגפים הכתובים בעט. מגיע לנו יותר".
2 צפייה בגלריה
עמר בר לב בסיור בכלא קציעות עם קטי פרי ויואב סגלוביץ'
עמר בר לב בסיור בכלא קציעות עם קטי פרי ויואב סגלוביץ'
נציבת שב"ס קטי פרי עם השר בר-לב. "אנחנו נמצאים בפער עצום"
(צילום: דוברות שב"ס)
את הדברים אמרה נציבת שב"ס יומיים לפני עדותו של מפקד כלא גלבוע בעת הבריחה, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לאירועי ההימלטות.
בכנס היא סיפרה למפקדים על מצב הארגון אחרי הטלטלה שעבר בערב ראש השנה: "זוהי השעה שבו שירות בתי הסוהר כולו, הסוהרות והסוהרים שלנו, תובעים מאיתנו לשמור ולהגן על החוסן הארגוני ולהוביל את שב"ס ממשבר להתעצמות. ללמוד להיות טובים יותר ולהשיב את הארגון הזה למסלול ומייד".
בשיחה הפצירה פרי בפקודיה לא לאבד מוטיבציה בגלל הבריחה והמשבר שליווה אותה: "שבס לא יכול להרשות לעצמו להוריד הילוך אפילו לא לרגע אחד. לא רק משום שבכל רגע נתון אנו מטפלים באוכלוסיות מורכבות ומסוכנות הדורשות עין בוחנת וחיישנות תמידית, אלא גם כי כולנו משרתי ציבור. אנו נמדדים דווקא ברגעי המבחן בשעה שהארגון עדיין בעין הסערה".
2 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
ששת האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
בערב ראש השנה נמלטו מכלא גלבוע מחמוד עארדה, מוחמד עארדה, זכריא זביידי, יעקוב קאדרי, איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת, באמצעות מנהרה באורך כ-30 מטר שחפרו בין התא שלהם בתוך הכלא אל מחוץ לכותלי המתחם. הם נתפסו בתום מצוד שארך כשבועיים – ארבעה מהם ליד יישובים ערביים בתוך הקו הירוק, לא הרחק מהכלא, ושניים נוספים בג'נין.
בחודש שעבר הוגשו לבית משפט השלום בנצרת כתבי אישום נגד ששת המחבלים. מיוחסת להם רק בריחה ממשמורת חוקית, ובאישום אין עבירות ביטחוניות. העונש המקסימלי על עבירה זאת הוא שבע שנות מאסר. חמישה אסירים בכלא הואשמו בסיוע למחבלים שנמלטו
במהלך המצוד ומאז תפיסת האסירים נחשפה שורת מחדלים של שב"ס שהקלה על הימלטותם. בין השאר נודע כי הם ניצלו חלל ריק באדמה מתחת לתאם שלהם, הם עדכנו לפחות 10 אסירים אחרים בתוכנית הבריחה, וכמו כן שומרת במגדל מעל פיר הבריחה מחוץ לכלא – שעשויה הייתה להתריע על האירוע - נרדמה באותו לילה.
חברי ועדת הבדיקה שמינה השר לביטחון פנים עמר בר-לב הם השופט בדימוס ד"ר אלוף (במיל') מנחם פינקלשטיין; פרופ' אפרת שהם, ואריק ברבינג, לשעבר ראש אגף בשב"כ.