ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התעמתו בסוף ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה ביום ראשון האחרון אחרי הפיגוע בשכונת רמות, ועוד לפני הפיגועים האחרונים אמש. בן גביר דרש מנתניהו להרוס בניין בלתי-חוקי בן 14 קומות במזרח ירושלים, כתגובה לפיגוע, אלא שנתניהו אמר כי זה עלול לעורר ביקורת בינלאומית. בן גביר מצידו טען: "נמאס לי להכיל את מדיניות ההכלה".
הבניין הגדול, כאמור בן 14 קומות, ממוקם צמוד לגדר ההפרדה בשכונת סוואחרה במזרח ירושלים. בן גביר הציג לנתניהו צו הריסה למבנה לצד דוחות מגורמי ביטחון לפיו הוא מפגע ביטחוני שמאיים על כוחות הביטחון. בבניין לא מתגורר אף אחד, והשר הציע לפוצץ אותו בפיצוץ מבוקר באמצעות יחידת יהל"ם של ההנדסה הקרבית.
העימות בין נתניהו לבן גביר מגיע אחרי שראש הממשלה החליט להורות על דחיית הריסת בניין המגורים הגדול והלא-חוקי בשכונת ואדי קדום בשבוע שעבר. ההריסה נדחתה למועד לא ידוע אחרי ששגרירות ארה"ב ושגרירים אירופיים פנו ללשכת ראש הממשלה בבקשה להימנע מהצעד. בבניין המדובר, בניגוד לזה בשכונת סוואחרה, חיים כ-90 בני אדם.
3 צפייה בגלריה
בניין המריבה בין בן גביר לנתניהו במזרח ירושלים
בניין המריבה בין בן גביר לנתניהו במזרח ירושלים
ליד גדר ההפרדה. בניין המריבה
השר בן גביר לוחץ כבר תקופה לקדם הריסות של מבנים לא חוקיים ביישובים ערביים ובשכונות ערביות, ומעלה הילוך גם בנוגע להריסות במזרח ירושלים. בשבוע שעבר לאחר הפיגוע בשכונת רמות הכריז בן גביר על "חומת מגן 2", אבל בישיבת הממשלה ביום ראשון הסביר כי "אין כוונה להיכנס עם טנקים, אבל יש לנו 150 יעדים שהמשטרה יכולה לעצור, להרוס בתים וצריפונים קטנים ולהציב משילות בירושלים".
בשיחה שהתקיימה בין נתניהו לבן גביר אחרי ישיבת הקבינט ביום ראשון אמר אחד ממקורביו של ראש הממשלה כי הריסת הבניין בסוואחרה עלולה להתסיס את הרוחות במזרח העיר. "זה ייתפס בעיני הערבים כאירוע בסגנון הפצצת ה'דאחייה' בביירות", אמר מקורבו של נתניהו. בן גביר טען כי "הגיע הזמן שהעולם יבין שנרצחו פה ילדים. מדינה ריבונית אוכפת את חוקי הבנייה בשטח הבירה שלה".
העימות בין נתניהו לבן גביר התחיל עוד בישיבת הקבינט ועלה לטונים גבוהים. נתניהו ביקש להסתפק בתגובות שגרתיות, ובן גביר דרש תגובות חריפות הרבה יותר בעקבות פיגוע הדריסה שבו נרצחו שני הילדים אשר ויעקב פלאי. בסיום ישיבת הקבינט נמסר כי התקבלו החלטות על תגבור כוחות המשטרה ומג"ב בירושלים, לצד פעילות מבצעית מוגברת נגד מסיתים ותומכי טרור, אלא שנתניהו ביקש מהשר לאחר מכן למתן את הפעילות ולהגביל, בין השאר, הריסות מבנים בלתי-חוקיים.
3 צפייה בגלריה
בניין המריבה הקודם, בשכונת ואדי קדום. נתניהו ביקש לדחות את ההריסה בלחץ שגרירים
בניין המריבה הקודם, בשכונת ואדי קדום. נתניהו ביקש לדחות את ההריסה בלחץ שגרירים
בניין המריבה הקודם, בשכונת ואדי קדום. נתניהו ביקש לדחות את ההריסה בלחץ שגרירים
בהמשך הוויכוח בין נתניהו לבן גביר, הסביר ראש הממשלה את התנגדותו להרס הבניין בסוואחרה ב"שיקולים מדיניים". השר לביטחון לאומי הרים את קולו וקבע: "מה שיקולים מדיניים. ילדים שלנו נרצחים. העולם דווקא יבין שרצחו ילדים ומדינה ריבונית אוכפת את החוק בבירה שלה. רצחו ילדים שלנו, אין סיבה שלא נגיב".
בן גביר הוסיף בטונים גבוהים: "ילדים נרצחים כאן ואתם מדברים על להרגיז ערבים? הבניין הזה הוא סיכון ביטחוני. עולים שם על הגג וזורקים אבנים על החיילים שלנו. מסתירים מצלמות. זה מפגע ביטחוני חמור שחולש על כל השטח. יש לנו חובה ביטחונית להרוס אותו".