בית משפט באורגון, ארצות הברית, הרשיע הלילה (יום ג') את רוברט פלימפטון בן ה-60, תושב אחד מפרברי פורטלנד, ברצח הסטודנטית בת ה-19 ברברה מאה טאקר לפני 44 שנה – פרשת רצח שנותרה בלתי-מפוענחת במשך קרוב לחצי מאה. פלימפטון נתפס הודות להתקדמות הדרמטית שנעשתה בשנים האחרונות בחקר ה-DNA – ובעזרת מסטיק שירק מפיו, ושאִפשר למצוא התאמה בינו לבין הרוצח של טאקר.
טאקר הוכתה למוות ונאנסה ב-15 בינואר 1980, בזמן שהייתה סטודנטית בקולג'. באותו ערב הייתה אמורה להגיע לשיעור ב- Mt. Hood Community College בעיר גרשאם שבאורגון, אך לא התייצבה אליו. עדי ראייה סיפרו בהמשך כי היא נראתה נמלטת באזור מיוער ועמוס שיחים בקמפוס וכי גבר כלשהו יצא גם הוא משם, ואחר כך ליווה אותה בחזרה לשיחים בקמפוס. סטודנטית מצאה את גופתה של טאקר למחרת ליד מגרש חניה בקמפוס.
1 צפייה בגלריה
ארה"ב אורגון רוברט פלימפטון הורשע ברצח ברברה מאה טאקר בגלל מסטיק ו DNA
ארה"ב אורגון רוברט פלימפטון הורשע ברצח ברברה מאה טאקר בגלל מסטיק ו DNA
ברברה טאקר המנוחה ורוברט פלימפטון. הוא טוען: "התיאור של החשוד לא דומה לי"
סימונו של פלימפטון כחשוד ברצח טאקר התאפשר בשנת 2021 הודות לשימוש בטכנולוגיית DNA במעבדות Parabon Nanolabs. בעקבות הגילוי התחקו החוקרים אחר פלימפטון, גילו שהוא גר בעיר טרוטדייל באורגון, והחלו לעקוב אחריו. כשבאחד הימים הבחינו בו יורק לרצפה מסטיק הם אספו את גומי הלעיסה לצורכי דגימה, ואז התגלתה התאמה בין ה-DNA על המסטיק לבין זה שנמצא על גופתה של טאקר ונשמר מאז שנות ה-80. בעקבות הגילוי הוא נעצר.
במשפט שנערך לו אתמול, יותר מ-44 שנה אחרי הרצח, הורשע פלימפטון ברצח מדרגה ראשונה. הוא לא הורשע בתקיפתה המינית של טאקר, משום שהתובעים לא הצליחו להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי התקיפה הזו אירעה בזמן שעוד הייתה בחיים. לפי הרשויות, אין ראיה לכך שטאקר ופלימפטון הכירו זה את זה לפני הרצח.
פלימפטון טען לאורך המשפט כי הוא חף מפשע וכי המראה שלו אינו תואם את זה של האדם שנראה גורר אותה בחזרה לשיחים. בית המשפט לא השתכנע, וגזר דינו צפוי להינתן בחודש יוני.
בעשור האחרון אפשרה ההתקדמות האדירה בטכנולוגיות ה-DNA לפתור שורה ארוכה של מקרי רצח בלתי מפוענחים בארה"ב, תוך היעזרות במאגרי נתונים של אילנות יוחסין הפתוחים לציבור. הפרשה המפורסמת מכולן הייתה זו של "הרוצח מגולדן סטייט", ג'וזף דיאנג'לו, שבשנות ה-70 וה-80 היה אחראי ל-13 מעשי רצח ועוד עשרות מעשי אונס. הוא נעצר 43 שנה אחרי שהתחיל את מסע הפשע שלו, בזכות דגימת DNA.
במקרה אחר נעצר איש העסקים ג'רי ווסטרום, בן 52, 25 שנה אחרי שרצח בדקירות בכל חלקי גופה את ג'ין אן צ'יילדס בת ה-35 במיניאפוליס. הוא נעצר בזכות דגימת DNA שנאספה ממפית ששימשה אותו לאכילת נקניקייה במשחק הוקי.
חודש לפני מעצרו של ווסטרום גזר בית משפט בפנסילבניה מאסר עולם בלי אפשרות חנינה על התקליטן ריימונד צ'רלס רואו, שנודע באזור מגוריו בכינוי DJ Freez, אחרי שנחשף כי הוא הרוצח שב-1992 אנס, היכה וחנק למוות את המורה כריסטי מיראק בביתה בלנקסטר. החוקרים הצליחו להפליל אותו בזכות אתר אילנות יוחסין ובזכות איסוף דגימות DNA מבקבוק מים שממנו שתה התקליטן וממסטיק שלעס.