נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכריז אחר הצהריים (יום ד') על משטר צבאי בארבעת המחוזות האוקראיניים שסופחו לרוסיה לפני כשלושה שבועות – דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה. פוטין לא פירט מה הצעדים שיינקטו במסגרת המשטר הצבאי, שייכנס לתוקף הערב, אך ההכרזה מחזקת את שליטת הקרמלין באזורים הכבושים ועשויה לכלול הגבלות תנועה והתקהלויות, צנזורה הדוקה יותר וסמכות רחבה יותר עבור רשויות אכיפת החוק.
נוסף על המשטר הצבאי בארבעת המחוזות המסופחים הודיעו פוטין והקרמלין גם על שורת הגבלות בשמונה אזורים רוסיים הסמוכים לגבולות עם אוקראינה, בהם חצי האי קרים: התנועה אליהם ומהם תוגבל, ויוכרז בהם "גיוס כלכלי", שפשרו עדיין אינו ברור. האזורים הללו כוללים גם את קרסנודר, בלגורוד, בריאנסק, ורונץ', קורסק ורוסטוב. נשיא רוסיה הכריז עוד כי הורה למחוזות הדרום והמרכז של רוסיה לעבור לכוננות גבוהה, וכי הוא מעביר סמכויות נוספות למנהיגי האזורים השונים שאליהם מחולקת רוסיה – יותר מ-80 אזורים – כך שיוכלו להגביר את האבטחה סביב מתקנים קריטיים, לשמור על הסדר הציבורי ולהגדיל את הייצור של תעשיות שונות כדי לסייע לצבא הרוסי במלחמתו.

10 צפייה בגלריה
מלחמת רוסיה אוקראינה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב מוסקבה ב 20 ספטמבר 2022
מלחמת רוסיה אוקראינה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב מוסקבה ב 20 ספטמבר 2022
שלטון צבאי "לחיזוק הביטחון האזורי". פוטין
(צילום: AP)
פוטין הכריז על הצעדים בישיבה של המועצה לביטחון לאומי: "אנחנו פועלים לטפל במשימות קשות מאוד בקנה מידה גדול כדי להבטיח את ביטחונה ועתידה של רוסיה, כדי להגן על אנשינו", אמר פוטין בישיבה. "מי שנמצא בחזית או עובר אימונים במטווחים ובמרכזי אימונים, צריך להרגיש את התמיכה שלנו ולדעת שהמדינה הגדולה שלנו והאנשים המאוחדים שלנו נמצאים מאחוריו".
הצעדים שעליהם הכריז פוטין נתפסים כהצהרה מלחמתית וכהסלמה נוספת מצדו. מכיוון שהם כוללים גם אזורים שאינם בתוך אוקראינה וסופחו על-ידיו, פירוש הדבר שאזרחים רוסים רבים יותר ירגישו כעת את השלכות המלחמה.
זמן קצר אחרי הכרזתו של פוטין על המשטר הצבאי במחוזות המסופחים הגיב מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ואמר כי ההכרזה הזו היא למעשה מתן הכשר משפטי לביזה של רכוש אוקראיני: "זה לא משנה דבר עבור אוקראינה – אנחנו ממשיכים בשחרור השטחים שלנו ובסילוק הכובשים מהם".

רוסיה: הפינוי – כדי להציל חיים; קייב: "זו הצגה"

מוקדם יותר הודיעה רוסיה כי היא מתחילה לפנות עשרות אלפי תושבים מערים במחוז חרסון שאותן כבשה, וכי תעשה זאת, לכאורה, בשל החשש שלה מפני מתקפה אוקראינית קרבה. ולדימיר סלדו, מושל חרסון שמונה על ידי רוסיה, אמר הבוקר כי 50 אלף עד 60 אלף מתושבי המקום יפונו לרוסיה ולגדה השמאלית של נהר דנייפרו. הבכיר שצוטט בסוכנות הידיעות הרוסית "טאס" הוסיף כי הפינוי צפוי להימשך כשישה ימים. הכוחות הרוסיים בחרסון נסוגו בשבועות האחרונים כ-25 ק"מ וצבא אוקראינה מנסה לדחוק אותם לעבר הגדה הימנית של נהר דנייפר.
10 צפייה בגלריה
תיעוד פיצוץ בעקבות מתקפה של אוקראינה נגד יעד כלשהו בעיירה הכבושה נובה קחובקה בדרום המדינה באזור חרסון שנשלט על ידי רוסיה מלחמה
תיעוד פיצוץ בעקבות מתקפה של אוקראינה נגד יעד כלשהו בעיירה הכבושה נובה קחובקה בדרום המדינה באזור חרסון שנשלט על ידי רוסיה מלחמה
כ-55 אלף תושבים יפונו. הרס באזור חרסון
10 צפייה בגלריה
קניון שהופצץ בעיר חרסון ב דרום אוקראינה
קניון שהופצץ בעיר חרסון ב דרום אוקראינה
(צילום: AFP )
10 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים מניפים את דגל אוקראינה ביישוב במחוז חרסון בדרום המדינה
חיילים אוקראינים מניפים את דגל אוקראינה ביישוב במחוז חרסון בדרום המדינה
חיילים מניפים את דגל אוקראינה ביישוב במחוז חרסון, בחודש שעבר
סלדו אמר עוד כי נאסר על אזרחים להיכנס למחוז חרסון במשך שבעה ימים, לכאורה על רקע החשש ממתקפת הנגד האוקראינית. "הפינוי נועד כדי לשמור על ביטחון האזרחים", טען, והוסיף שלמחוז יש משאבים לשמור על השליטה בעיר.
קיריל סטרמוסוב, סגן ראש המינהל בחרסון, אמר כי אזרחים צריכים לפנות את העיר במהירות האפשרית בגלל שהכוחות האוקראיניים יכולים להתחיל במתקפה בכל רגע. "הכוחות האוקראיניים יפתחו בקרוב במתקפה נגד העיר חרסון", אמר סטרמוסוב. "אני מבקש מכם להתייחס לדבריי ברצינות וכמשמעותם: הפינוי המהיר ביותר האפשרי". בהמשך אמר שנכון להיום המצב בחזית יציב, אבל אזרחים עדיין צריכים להתפנות מהעיר.
אנדריי ירמאק, יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה זלנסקי, טען בתגובה להצהרות הרוסיות כי מה שרוסיה עושה כעת בחרסון הוא "מפגן תעמולה": "הרוסים מנסים להפחיד את תושבי חרסון בהודעות שקריות על הפגזות של הצבא שלנו נגד העיר, וגם מארגנים הצגת פינוי למטרות תעמולה", כתב בטלגרם. "התעמולה הזו לא תצלח".
הפינוי בחרסון מגיע לאחר ההודאה הנדירה אמש של מפקד הצבא הרוסי באוקראינה, הגנרל סרגיי סורוביקין, בקשיים במערכה. "את המצב באזור 'המבצע הצבאי המיוחד' ניתן להגדיר כמתוח", אמר סורוביקין. הוא הוסיף שהמצב קשה במיוחד בעיר חרסון, שהכוחות האוקראיניים מנסים לשחרר מהכיבוש הרוסי. בריאיון ראשון מאז שמונה החודש לתפקיד אמר סורוביקין כי "האויב תוקף בכוונה תשתיות ובנייני מגורים". לדבריו, "התוכניות העתידיות והצעדים שלנו לגבי העיר חרסון תלויות בהתפתחות המצב הצבאי-טקטי. המצב כבר היום מאוד קשה. אנחנו נפעל בזמן ובאופן מודע, ולא נפסול החלטות קשות".
10 צפייה בגלריה
רוסיה גנרל סרגיי סורוביקין מונה ל מפקד הצבא הרוסי ב מלחמה ב אוקראינה
רוסיה גנרל סרגיי סורוביקין מונה ל מפקד הצבא הרוסי ב מלחמה ב אוקראינה
"המצב מתוח". סורוביקין
(צילום: AP )
10 צפייה בגלריה
רוסיה גנרל סרגיי סורוביקין מונה ל מפקד הצבא הרוסי ב מלחמה ב אוקראינה
רוסיה גנרל סרגיי סורוביקין מונה ל מפקד הצבא הרוסי ב מלחמה ב אוקראינה
פוטין וסורוביקין
(צילום: AP )
בצהריים הודיע משרד ההגנה הרוסי כי הצבא פתח במתקפות חדשות נגד יעדי צבא ואנרגיה באוקראינה. בתדרוך היומי נמסר עוד כי "כל המטרות המיועדות נפגעו". במקביל, דווח על פיצוצים רבים שנשמעו בבירת אוקראינה, קייב. שגרירת בריטניה באוקראינה, מלינדה סימונס, אמרה כי ככל הנראה הפיצוצים נשמעו בשל פעילות של מערכת ההגנה האווירית האוקראינית.
בבוקר אמרה רוסיה כי כוחות אוקראיניים ניסו לכבוש מחדש את תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה בדרום אוקראינה שבשליטה רוסית, אך הם נהדפו לאחר כמה שעות של לחימה. "לאחר הפגזת העיר, היה ניסיון להשתלט על תחנת הכוח הגרעינית. הקרב נמשך כמה שעות, לפחות שלוש עד שלוש שעות וחצי", אמר פקיד רוסי.

אוקראינה: השמדנו 233 מל"טים איראניים בחודש

בינתיים האיחוד האירופי נערך להטלת סנקציות על אישים איראנים בעקבות מכירת המל"טים המתאבדים לרוסיה. דוברת משרד החוץ האירופי, נבילה מסראלי, אמרה כי האיחוד אסף ראיות המוכיחות שהמל"טים שבהם משתמשת רוסיה במלחמה באוקראינה סופקו לה על ידי איראן. "כעת, לאחר שאספנו מספיק ראיות, אנחנו עובדים על תגובה ברורה, מהירה ותקיפה", אמרה מסראלי. גורמים דיפלומטיים אמרו שרשימת סנקציות הוגשה למדינות החברות באיחוד והחלטה צפויה "במהלך השבוע".
10 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
"עובדים על תגובה ברורה, מהירה ותקיפה". חלקי מל"ט איראני בקייב, השבוע
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים בקייב
(צילום: EPA)
חיל האוויר האוקראיני הודיע היום שהוא השמיד 223 מל"טים איראניים מאז אמצע החודש שעבר. בקרמלין מכחישים שמל"טים מתאבדים מתוצרת איראן משמשים את הצבא הרוסי במלחמה, אך שני בכירים איראנים אמרו לרויטרס כי טהרן הבטיחה להמשיך להעביר לרוסיה מל"טים – ואף לספק לה טילי קרקע-קרקע. לפי אותם בכירים איראנים, נציגים של שתי המדינות סיכמו על כך בפגישה במוסקבה ב-6 באוקטובר.
אמש אישרו גורמים אמריקנים את טענתה של אוקראינה, ואמרו ל"ניו יורק טיימס" כי איראן שלחה מדריכים ממשמרות המהפכה לחצי האי קרים, על מנת לעזור לרוסיה להתגבר על בעיות מכניות בצי המל"טים שרכשה מוסקבה מטהרן. "שליחת המל"טים והמדריכים מערבת את איראן עמוק בצד הרוסי של המלחמה", אמרו הגורמים, "טהרן נוטלת חלק באופן ישיר בפעולות שגרמו להרג ופציעת אזרחים".
ארה"ב התייחסה אמש למל"טים האיראניים שמשמשים את הצבא הרוסי באוקראינה, על רקע הדאגה במערב משיתוף הפעולה בין שתי המדינות. ודאנט פאטל, סגן דובר מחלקת המדינה, אמר כי העמקת הברית בין מוסקבה לטהרן היא תופעה שהעולם צריך לראות בה "איום עמוק", והוסיף שארה"ב תמשיך לנקוט צעדים "פרקטיים ואגרסיביים" שיקשו על איראן למכור מל"טים וטילים לרוסיה.
פורסם לראשונה: 15:33, 19.10.22