4 צפייה בגלריה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
דחיית הקו האדום נתנה לה גושפנקא למהלך. רגב בסיור ברכבת הקלה, אתמול
ההחלטה של שרת התחבורה מירי רגב להוציא מידי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) את פרויקט המטרו ולהעבירו לחברת נתיבי ישראל לא באה כהפתעה בתחום התחבורה, אבל היא ככל הנראה ההחלטה המשמעותית ביותר של רגב במשרד לאורך שתי הקדנציות שלה. גורם בכיר הגדיר את ההחלטה, שנחשפה אתמול (שלישי) לראשונה ב-ynet, כך: "זו לא החלטה של העברת מקל מצד לצד, אלא כזו שמשנה את סדרי העולם שהיו עד כה - ויוצרת עולם חדש".
רגב לא קיבלה את ההחלטה בחלל ריק, ומנכ"ל נת"ע חיים גליק ויו"ר החברה עו"ד מיה ליקוורניק נמצאים כבר מזמן על הכוונת שלה בשל העיכוב בפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה. העובדה שהקו האדום לא החל לפעול לאחר יום העצמאות, כפי שהכריזה בעבר, נתנה לה גושפנקא לעשות את המהלך.
4 צפייה בגלריה
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. כבר היה על הכוונת של שרת התחבורה
(צילום: מוטי קמחי )
בשיחתה אמש עם ראשי נת"ע ציינה השרה כי הוצאת פרויקט המטרו מידיה לחברה אחרת יאפשר לחברה הממשלתית להתרכז בסלילת הקווים הנוספים של הרכבת הקלה, אך בחברה יש מי שחושבים אחרת. על פי גורמים בחברה הצעד אף עלול לפגוע בקידום הפרויקטים הללו משום שחברות בינלאומיות שעימם נחתמו חוזים עלולים לפרש את המהלך כחוסר יציבות ולטעון שאין סיבה שגם הפרויקט הזה לא יילקח מהחברה.
לעומת זאת, בכיר במשרד התחבורה אמר היום ל-ynet כי הוא לא מבין את הרעש התקשורתי עקב המהלך. "אם היה מדובר בקבלן פרטי שהיה מאחר ככה וחורג במיליארדים בתקציב - היו נותנים לו עבודות נוספות?", תהה הבכיר.

בחברת נת"ע היו המומים אמש מההחלטה, אך עקב מעמדה כחברה ממשלתית - אין לבכירי החברה אפשרות דרכים לפעול נגדה, מלבד לנסות ולשכנע את השרה וגורמים פוליטיים במשרד האוצר כי מדובר בטעות. כבר בתגובתו אמש, אמר גליק כי ההחלטה הינה טעות של השרה.
לא רק בנת"ע היו מופתעים, אלא גם בנתיבי ישראל - החברה שצפויה לקבל לידיה את פרויקט המטרו. בכירים בחברה אמרו היום ל-ynet כי הם לא היו בסוד העניינים, וכי להעברת הפרויקט יש משמעויות כלכליות רחבות על החברה - כמו גיוס כוח אדם נרחב המבין בתחום.
לאורך השנים, נתיבי ישראל עסקה יותר בסלילת כבישים, אך בשנים האחרונות היא פיתחה אגף רכבתי לצורך סלילת מספר פרויקטים רכבתיים, בהם חלק מקו הרכבת המזרחי שנסלל בימים אלו והמסילה הרביעית באיילון. החברה אף עשויה לקבל לידיה כמה פרויקטים נוספים שקשורים לרכבת הקלה בערים שונות בארץ. מעבר של פרויקט המטרו לחברה לא רק יגדיל את תקציבה באופן משמעותי, אלא צפוי גם להעביר אליה את מרבית האנשים שעובדים כיום מול נת"ע על הפרויקט.
4 צפייה בגלריה
ארכיון 2006 יגאל עמדי
ארכיון 2006 יגאל עמדי
רגב עם יגאל עמדי. בנתיבי ישראל לא היו בסוד העניינים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מי שעומד בראש דירקטוריון נתיבי ישראל הוא יגאל עמדי, שנחשב למקורבה של השרה, ובמשרד התחבורה מודעים לאפשרות שמהלך כזה כנראה יחשוף את רגב לביקורת. מקורביה של רגב טענו כי זה כלל לא חלק מהשיקול. "לנתיבי ישראל יש היסטוריה כחברה חזקה שתמיד עומדת ביעדים שלה. היא עומדת בתקציבים שמוקצים לה ולעיתים אפילו מסיימים את השנה עם עודף. זה מצב מצוין לחברה מצוינת", אמרו המקורבים.
העברת פרויקט המטרו עדיין מצריך אישור של הממשלה, והנושא יעלה לדיון כבר בישיבת הממשלה הקרובה בראשון. על פי כל ההערכות, ההחלטה צפויה לעבור ללא התנגדויות.

באוצר חוששים - המטרו עלול להתעכב בחודשים

אחת השאלות הגדולות סביב הוצאת פרויקט המטרו מידיה של נת"ע היא אם הוא ייפגע עקב המהלך. רבים בתחום התחבורה מאמינים שהפרויקט לא צפוי להיפגע, מאחר שנכון להיום הוא "נמצא ברובו בשלבי התכנון בלבד". עם זאת, ישנם גם קולות שטוענים אחרת וחוששים שהפרויקט עלול להתעכב בכמה שנים נוספות בשל תהליכים בירוקרטיים שקשורים לתהליך המעבר בין החברות.
בפרויקט המטרו כבר נעשו תהליכים רבים, בהם אישור מלא לשניים משלושת הקווים המיועדים. כמו כן, נת"ע כבר התקשרה עם חברת ייעוץ צרפתית שאמורה לייעץ לממשלה לגבי הסטנדרטים של התחנות שיוקמו, רכש הקרונות ואסטרטגיות החפירות של המנהרות. בנוסף, החברה כבר החלה להפעיל מכרזים בעלויות של מיליארדים למציאת מנהלי הקווים שיתכננו ויפעילו אותם בבוא העת. במקביל לצעדי החברה, חוק המטרו ממשיך להיות בדיונים בוועדות הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית. עם זאת, החוק לא מושפע מזהות החברה שמנהלת את הפרויקט.
גורמים במשרד האוצר שחוששים מהמהלך טענו היום כי הוא סבוך מאוד. לטענת הגורמים, הסיבה לכך היא שנת"ע כבר החלה בפגישות לגבי לוחות זמנים מול הרשויות השונות, וקשרים אישיים כבר נוצרו. עוד טענו באוצר כי ועדת המכרזים של המטרו נמצאת כעת אצל נת"ע, ואנשיה יודעים מה היה בעבר בוועדה ומה מתוכנן לעתיד.
אם המטרו יעבור לניהולה של חברה חדשה, אנשיה יצטרכו לעבד את כל המידע הזה - וזה תהליך שייקח זמן. באוצר חוששים שמעבר שכזה יכול לעכב את הפרויקט במשך חודשים רק בשל עקומת הלמידה שתצטרך לעבור החברה החדשה.