אחרי שישיבת קבינט הקורונה נדחתה בשעה, השרים מתכנסים הערב (שבת) ודנים על המהלכים שימנעו את התפשטות הווריאנט החדש של הקורונה, זן אומיקרון. הישיבה מתמקדת בהחזרת איכוני שב"כ למאומתים לזן החדש, סגירה חלקית או מלאה של נתב"ג וחידוש פעילות המלוניות לנוסעים שחוזרים ממדינות אדומות. נכון לעכשיו, אירועי חנוכה שמתחילים כבר מחר לא יעלו בדיון.
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי עד כה זוהה בישראל מאומת אחד ששב ממלוואי, שנחשף לווראיינט אומיקרון. בנוסף קיים חשד לעוד שבעה מקרים, מתוכם שלושה שלא שהו בחו"ל לאחרונה. השבעה הם שלושה מחוסנים וארבעה לא מחוסנים - בהם מחלימים שעברה חצי שנה מהחלמתם ומחוסנים במנה שנייה שעברה חצי שנה ממועד החיסון.

4 צפייה בגלריה
נוסעים לאחר חזרתם לארץ בנתב"ג
נוסעים לאחר חזרתם לארץ בנתב"ג
נתב"ג בסוף השבוע
(צילום: יובל חן)

הזן החדש שמדאיג את העולם - כתבות נוספות

זה המתווה שיובא לאישור הקבינט: סגירת התיירות הזרה לשבועיים, תיאסר הטיסה למדינות אדומות (אלא באישור ועדת חריגים). ישראלים שישובו ממדינות אדומות, גם מחוסנים, מופנים למלונית, עד לתוצאת הבדיקה בנתב"ג. אם התוצאה שלילית - הם יכולים להמשיך בידוד ביתי למשך שבוע, עם בדיקה שלילית נוספת ביום השביעי. מי שיקבל תשובה חיובית יישאר במלונית עד להחלמה.
ישראלים מחוסנים שחוזרים מכל מדינה יידרשו לבידוד של 72 שעות – במקום 24 כיום. הנוחתים יידרשו לבדיקה ראשונה עם הנחיתה בנתב"ג ועוד בדיקה שלילית אחרי 72 שעות. ישראלים לא מחוסנים יידרשו לבידוד מלא של שבועיים עם אופציה לקיצור לשבעה ימים בכפוף לבדיקה שלילית.
בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי עד שיגיעו פרטים נוספים על הווריאנט החדש, המטרה היא להשאיר את ישראל פתוחה. "אנחנו נמצאים כרגע במרחב אי ודאות. זה מרחב לא פשוט ולא נוח להיות בו והגדרתי את זה מוקדם יותר היום כ'תקופת הערפל'", אמר רה"מ. "המפתח פה הוא זהירות ומינימום סיכונים עד שנלמד יותר. אנחנו רוצים לשמור על ההישג האדיר של מדינת ישראל בדלתא - ישראל פתוחה ומתפקדת, עם כלכלה מתפקדת, ומערכת חינוך פעילה, כשהילדים הולכים לבית הספר. זו העדיפות העליונה.
"לשם כך אנחנו נצטרך פיקוח הדוק על גבולות המדינה. בכל יום אנחנו נלמד יותר ונדע יותר. אנחנו כרגע מקדימים את העולם באיסוף מידע, וגם בקבלת החלטות מהירה. במהלך השבת קיימנו הרבה מאוד דיונים, עם אנשי משרד הבריאות, עם קבוצות מומחים, ובמוצאי השבת קיימתי שיחה עם מנכ"ל פייזר ומנכ"ל מודרנה. ההמלצות שנביא הלילה הן המלצות של ראש הממשלה, של שר הבריאות ושל משרד הבריאות. יש פה עמדה אחת של כולנו, וזה חשוב מאוד לאמון הציבור", הוסיף רה"מ.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפתח קבינט הקורונה
נפתלי בנט בפתח קבינט הקורונה
נפתלי בנט בקבינט הקורונה, הערב
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מלשכתו של בנט נמסר כי לקראת האירועים ההמוניים בחנוכה צריך להדגיש כי החיסון מונע תחלואה קשה, והבוסטר משמעותי מאוד להגנה מפני מחלה קשה. "דווקא עכשיו, לפני שהווריאנט מתפשט, זה בדיוק הזמן להתחסן", אמר רה"מ. "זה בדיוק חלון ההזדמנות להגן על בני המשפחה שלכם, על הילדים שלכם, על עצמכם.מי שעוד לא התחסן בבוסטר, פשוט מוותר מרצונו על שכבת הגנה חיונית, בזמן קריטי. לקראת אירועי החנוכה, כדי שהילדים יוכלו לצאת ולחגוג בבטחה, קחו אותם להתחסן".
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר כי "יש בווריאנט הזה דברים שלא ראינו קודם", אך ציין כי הוא לא חושב שצריך למנוע יציאת ישראלים לחו"ל. "אנחנו חייבים לחסן כמה שיותר, זה הנשק העיקרי שלנו", אמר. "אני מודה לרה"מ שלקח את הטיפול בנושא במהירות ובמקצועיות". לעומת בנט והורוביץ, שר המשפטים סער מתנגד לצעדים שהוצעו ואמר שלא יוכל לתמוך בהם. לדבריו, גם פרופ' רן בליצר ופרופ' ערן סגל טוענים שהם מחמירים מדי. גם שרת החינוך שאשא-ביטון הצטרפה לסער. שר האוצר אביגדור ליברמן הסכים עם ההגבלות על נתב"ג, איכוני שב"כ ומתווה הבידודים - אך דרש שלא יחולו בשבוע הקרוב.
עוד לפני הדיון הודיע משרד הבריאות כי בהתאם להחלטת הממשלה ובהמשך להמלצת משרד הבריאות, סווגו 50 מדינות ביבשת אפריקה כאדומות. בתחילת הדיון בקבינט יציג משרד הבריאות סקירה כללית עם נתונים ומידע מעודכן על הזן בישראל ובעולם, ושרי הקבינט יידרשו לאשר את ההחלטות שהתקבלו כבר ביום שישי. בנוסף, תעלה לדיון הצעה של לשכת ראש הממשלה, לפיה יש להפעיל מחדש את איכוני השב"כ על מאומתים שהתגלו כחולים בווריאנט החדש. בעבר התנגד לאיכוני שב"כ שר הבריאות ניצן הורוביץ, וכעת הוא תומך חלקית. באופן חריג, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד ישתתפו בישיבה.
גורם בקבינט אמר ל-ynet כי בדיון צריכה להתקבל החלטה גם בעניין הכניסה והיציאה מישראל והפעלת נתב"ג, כאשר בפני השרים יוצגו כמה אפשרויות: "האפשרות של סגירת נתב"ג לא נראית סבירה בשלב זה. תיתכן גם סגירה חלקית של נתב"ג והחלת מתווה בידוד מדורג, בהתייחס לרמת החיסוניות של הנוסעים, דבר הנמצא כעת בדיונים במשרד הבריאות".
4 צפייה בגלריה
נוסעים לאחר חזרתם לארץ בנתב"ג
נוסעים לאחר חזרתם לארץ בנתב"ג
(צילום: יובל חן)
את המתווה שמונע כניסת זרים למשך שבועיים קידמו בלשכת ראש הממשלה ומשרד הבריאות, ולגבי אזרחי המדינה תתבצע חלוקה בהתאם למצב החיסוניות. עדיין לא הוחלט ממתי ייכנס המתווה לתוקף אם יאושר.
אתמול, נזכיר, הוחלט שרוב מדינות אפריקה, בהן גם מאוריציוס, איי סיישל ומדגסקר אך לא מדינות צפון אפריקה, יוגדרו כאדומות - והכניסה של זרים מאותן מדינות תיאסר. כמו כן, פיקוד העורף יאתר את כלל המגיעים ממדינות אפריקה בשבוע האחרון, וינחה אותם להישאר בבידוד באופן מיידי, כאשר במקביל יבוצע דיגום ביתי. כמו כן, כל אדם ששהה במדינות אפריקה (גם אם הגיע לישראל דרך קונקשן) ייקרא לגשת באופן מיידי לביצוע בדיקת PCR שלאחריה ייכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה, והמדינה תרכוש 10 מיליון ערכות PCR מותאמות לזן החדש. בנוסף הוחלט להתקין מסננים מסוג HEPA במאות כיתות ו-100 גני ילדים ברחבי הארץ במסגרת פיילוט, והליך דיגום הביוב ברחבי הארץ יואץ, לצורך איתור תחלואה סמויה בווריאנט החדש.
דובר צה"ל הודיע כי במסגרת פעילות פיקוד העורף הוחלט על הכפלת הצוותים האחראיים על קליטת החוזרים מחו"ל והעברתם למלוניות הבידוד. הטיסות הקרובות אשר עתידות לנחות בארץ מהמדינות האדומות (איי סיישל ודרום אפריקה) יוסטו לטרמינל 1, שם יפעלו צוותי פיקוד העורף ויסייעו בהעברת החוזרים לבידוד במלוניות הקורונה. מפקד מפקדת 'אלון', תת-אלוף במילואים רלי מרגלית, ביקש לתגבר את מערך הבדיקות בנמל התעופה בבדיקות PCR נוספות, ואף הוקם צוות חקירות ייעודי להתחקות אחר הזן האפריקאי ולמניעת התפשטות וקטיעת שרשרת ההדבקה.

4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
בנט ובכירי משרד הבריאות בתדרוך אתמול
(צילום: מוטי מילרוד)
בתוך כך, 517 ישראלים אובחנו אתמול ועוד 116 היום כחיוביים לקורונה. אתמול פוענחו כ-79 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 0.65%. היום פוענחו כ-15 אלף בדיקות נוספות ושיעור החיוביים עומד על כ-0.75%. מקדם ההדבקה ירד מעט והוא עומד על 1.07, דבר המעיד על התפשטות המגפה.
125 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ במצב קשה. 83% מהם אינם מחוסנים בכלל. בקרב החולים שטרם מלאו להם 60 – כ-92% אינם מחוסנים. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 8,182 חולי קורונה – ארבעה מהם השבוע, אך המספר עלול להיות גבוה יותר בשל עדכונים מאוחרים של משרד הבריאות.
בגזרת החיסונים, 2,435 ישראלים, רובם בני 5 עד 11, התחסנו מחצות. מאז יום שלישי קיבלו 35,789 ישראלים את מנת החיסון הראשונה ומתחילת החודש עומד מספר המתחסנים בפעם הראשונה על 63,587. במקביל, התחסנו 494 ישראלים במנת הבוסטר ומאז תחילת החודש קיבלו 109,437 ישראלים את מנת החיסון השלישית.
פורסם לראשונה: 19:20, 27.11.21