4 צפייה בגלריה
זירת האירוע בבאר שבע
זירת האירוע בבאר שבע
המחבל מוחמד אבו אלקיעאן
(צילום: אילנה קוריאל )
שני אחיו של המחבל מוחמד אבו אלקיעאן, שרצח אתמול ארבעה בני אדם בבאר שבע, חשודים שסיפקו לו את הסכין לצורך הפיגוע. כך עולה מהארכת המעצר אליה הובאו בצהריים (רביעי) בבית משפט השלום באשקלון. מעצרו של אחד האחים הוארך בתשעה ימים.
השניים חשודים גם בחברות בארגון טרור, והחקירה, אותה מנהלת יחידת הפח"ע של המשטרה ושב"כ עדיין נמשכת. רק הבוקר אמר דובר המשטרה, ניצב משנה אלי לוי, בריאיון לאולפן ynet כי ההערכה היא שהמחבל פעל לבדו. הוא התייחס למעצר האחים ואמר כי "במשטרה מנסים להבין אם ידעו על כוונותיו לפגע".

4 צפייה בגלריה
ארבעת הנרצחים - לורה יצחק ודוריס יחבס (למעלה), הרב משה קרביצקי ומנחם יחזקאל (למטה)
ארבעת הנרצחים - לורה יצחק ודוריס יחבס (למעלה), הרב משה קרביצקי ומנחם יחזקאל (למטה)
ארבעת הנרצחים - לורה יצחק ודוריס יחבס (למעלה), הרב משה קרביצקי ומנחם יחזקאל (למטה)
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
מקורבים למשפחה טענו במהלך היום כי "אביו ואמו של המחבל המומים". הוריו אמרו לקרובי המשפחה: "אנחנו לא מאמינים למה שהבן שלנו עשה. איך הוא החליט את זה ומתי, ההתנהגות שלו הייתה תקינה ולא שמענו ממנו שהוא חושב לפגוע במישהו. ואנחנו מגנים ודוחים את מה שהוא ביצע, זו לא הגישה שלנו. אנחנו מכבדים את כולם".
בני המשפחה אמרו כי הם עדיין לא יודעים מה יעשו בהלווייתו של המחבל. "עוד אין לנו מועד מתי ימסרו לנו את הגופה. אנחנו יודעים שיהיו תנאים מסוימים ומחכים להבין איך העניין יגמר. עדיף שהגופה תיקבר כמה שיותר מהר כדי לסיים עם העניין, להרגיע את האווירה ולחזור לשגרה".

ראש מועצת חורה חאבס אלעטאונה הבהיר גם היום כי "אנחנו מגנים את הרצח האכזרי שלא מייצג אף אחד מאיתנו. החיים אצלנו רגילים וממשיכים לפעול במטרה לספק את כל השירות לתושבים היקרים". הוא ביקר בבית משפחת המחבל וסיפר: "ראיתי עד כמה הם המומים ומופתעים ולא מעכלים שבנם רצח אנשים חפים מפשע. לא קל להם להתמודד עם המצב והאווירה".

ההודעה החריגה של הרשות השופטת: "המחבל הורשע בעקבות דיבורים ולא מעשים"

בתוך כך, הביקורת הקשה על המאסר שנגזר על המחבל הובילה את הרשות השופטת לפרסם הבהרה חריגה על חומרת העונש. "בעקבות פרסומים שונים בעניינו של המפגע בבאר שבע אנו רואים צורך להעמיד את העובדות על דיוקן", כתבו בחשבון הטוויטר של הרשות. "המפגע, תושב חורה, הורשע ב-2016 בעבירות הנוגעות לתמיכה בארגון דאעש. בית המשפט המחוזי בבאר שבע בחן את טיעוני הפרקליטות שביקשה עד חמש שנות מאסר, ואת טיעוני הסנגוריה, והעמיד את עונשו על ארבע שנות מאסר. מדובר בהרשעה תקדימית ובגזר דין מן המחמירים בגין עבירות שלא כללו מעשים אלא דיבורים ומחשבות".
4 צפייה בגלריה
המאפיה בה עבד המחבל
המאפיה בה עבד המחבל
המאפיה בה עבד המחבל
(צילום: עידו ארז)

ברשות הוסיפו כי "צר לנו על הפרסומים שקשרו, תוך עיוות העובדות, בין גזר הדין משנת 2016 למעשי הרצח הנתעבים שבוצעו אתמול. אנו מוסרים תנחומים למשפחות הנרצחים".
אתמול, זמן קצר לאחר הפיגוע, התברר כי המחבל הוא מורה לשעבר שנשלח לכלא לפני שש שנים על ניסיון הגעה לסוריה והצטרפות לדאעש. המחבל, תושב חורה שבנגב, דרס למוות את הרב משה קרביצקי ודקר למוות שלושה בני אדם נוספים - דוריס יחבס, לורה יצחק ומנחם יחזקאל. בנוסף, פצע שתי נשים נוספים - שמצבן מוגדר בינוני ויציב. אבו אלקיעאן ניסה להמשיך במסע הדקירות, אך נורה למוות על ידי אזרחים שעברו במקום.
אבו אלקיעאן לימד חינוך גופני בחטיבת ביניים אלסאלם בחורה החל מספטמבר 2009, וסיים את עבודתו ב-31 באוגוסט 2015 בעקבות מעורבתו בפלילים. בתחילת שנת 2016 אבו אל קיעאן הודה במסגרת הסדר טיעון בקשירת קשר לביצוע פשע, ניסיון לפעילות בהתאחדות בלתי מותרת ועוד. הוא נשלח לארבע שנות מאסר. השופט יואל עדן קבע אז: "הבעת החרטה של הנאשם נראית כנה".
משפחת אבו אלקיעאן, נציין, מונה יותר מ-8000 נפשות - והיא מהמשפחות הגדולות בין בקרב הבדואים בנגב. הן מתגוררות בשתי שכונות בצפון חורה ובשתי פזורות מצפון לחורה, אום חירן ועתיר. המשפחה והיישוב חורה התנערו מהמעשה וגינו את הפיגוע, וכך גם המפלגות הערביות בכנסת.