2 צפייה בגלריה
הפטור - גם לאנשי מילואים, שוטרים וכבאים. ארכיון
הפטור - גם לאנשי מילואים, שוטרים וכבאים. ארכיון
הפטור - גם לאנשי מילואים, שוטרים וכבאים. ארכיון
(צילום: AP)
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, סיכם עם מנכ"ל משרדו, שלמה בן אליהו, על פטור מריאיון לצורך קבלת רישיון לנשק עבור לוחמים משוחררים, משרתי מילואים פעילים, שוטרים וכבאים. זאת במטרה לקצר את זמני ההמתנה לקבלת רישיון.
ללא ריאיון פיזי בלשכות כלי הירייה, הזכאות לנשק תונפק לאחר אישור של המשטרה ומשרד הבריאות בלבד. לפי הסיכום החדש, הפטור ללוחמים משוחררים יינתן עד חמש שנים מיום השחרור. בלשכתו של בן גביר ציינו כי בימים אלו נערכת עבודת מטה על מנת להקל בקריטריונים לקבלת הרישיון. לאחר סיום עבודת המטה, הקריטריונים החדשים יובאו לאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת בראשות ח"כ צביקה פוגל.
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
"נעשה כל מה שנוכל כדי לשחרר את הפקק". בן גביר בזירת פיגוע בירושלים, בינואר
( צילום: רויטרס)
מטעם בן גביר נמסר כי "אנחנו רואים שוב ושוב שבאירועי טרור רבים יש משמעות גדולה מאוד לנושאי נשק אישי שנמצאים בסביבה. נעשה כל מה שנוכל כדי לשחרר את הפקק ולאפשר לכל מי שעומד בקריטריונים לקבל אישור לנשק".
באגודה לזכויות האזרח תקפו את ההחלטה. "פטור מחובת ריאיון והתרשמות אישית ממי שמבקש רישיון לכלי ירייה משקף זלזול בסיכונים הטמונים בנשק, אלו מהלכים שיהפכו את ישראל למקום אלים ומסוכן עוד יותר", נמסר. "המהלך של בן גביר מעיד בעיקר על כישלון של המשרד שבראשו הוא עומד למגר את האלימות, ולהעביר את האחריות לפשע המשתולל לידי האזרחים".
יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, עו"ס ענבל חרמוני, אמרה כי "לריבוי כלי הנשק יש השלכות הרות גורל על החיים של כולנו. יותר נשק משמעותו יותר נשים וילדים תחת טרור האלימות בבית ויותר התאבדויות, בעיקר אצל גברים. יותר נשק הוא הפרטה של הביטחון האישי שלנו והעברתו לידיים פרטיות, במקום לחזק את מוסדות המדינה".
בחודש ינואר האחרון, על רקע פיגועי טרור בירושלים, החליט הקבינט מדיני-ביטחוני על קידום וזירוז רישוי ותקצוב לרכישת אלפי כלי נשק עבור אזרחים. ח"כ רם בן ברק מיש עתיד, לשעבר המשנה לראש המוסד ויו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, אמר באולפן ynet על ההחלטה כי הוא "חושב שקצינים או לוחמים לשעבר בצבא, שאין להם עבר פלילי והסעיף הפסיכולוגי שלהם תקין, יכולים לבקש נשק. אם הם יכולים לשאת אותו זה רק יכול לעזור במקרים מסוימים. אבל כמובן שזה רק לאנשים אחראים, מיומנים וכאלה שאפשר לסמוך עליהם. לא לפזר נשק, גם ככה יש יותר מדי נשק ברחובות".
המפכ"ל לשעבר משה קראדי אמר אז באולפן ynet כי "ראוי ורצוי שכל מי שיכול, מיומן ועומד בקריטריונים, שיצטייד בנשק. עם זאת, בימים שבהם גברים רוצחים את נשותיהם, אז אנחנו מיד זועקים שיש יותר מדי כלי נשק ויד מקלה מדי במתן רישיונות. צריך תמיד לזכור לתת נשק רק לאנשים מיומנים, בעלי יכולת וניסיון".
בדיונים שהתקיימו בוועדה לקידום מעמד האישה יומיים לאחר החלטת הקבינט, הזכירו הדוברים את כוונת הממשלה להקל על אזרחים לשאת נשק. נציגת שדולת הנשים טל הוכמן אמרה כי "בזמן שאנו מדברות על התוכנית וההתפתחות שלה, יש הרבה קולות מדאיגים שעולים להרחבת החימוש האזרחי והקלה במתן רישיונות נשק לאזרחים". לפי האגודה לזכויות האזרח, בין השנים 2019 ל-2021 נרצחו 32 נשים בנשק חם - כשליש מהן (9) באמצעות נשק שהוחזק ברישיון.