2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
נשיא רוסיה פוטין וראש הממשלה בנט
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בעקבות הסנקציות הבינלאומיות על רוסיה, בממשלת ישראל חוששים שמוסקבה לא תעביר את הפנסיות לכ-57 אלף גמלאים יוצאי רוסיה אשר חיים בישראל וזכאים לפנסיה מארץ מוצאם. שרי האוצר, הקליטה והחוץ קיימו השבוע דיון בשאלה מה לעשות במקרה שגמלאים אלה לא יקבלו את הפנסיות שלהם מרוסיה לאורך זמן.
בישראל חיים שתי קבוצות של גמלאים יוצאי רוסיה: הקבוצה הראשונה מונה כ-40 אלף גמלאים שמקבלים את הפנסיות שלהם (בין 300 ל-1,500 שקל בחודש) ישירות ממוסקבה אחת לרבעון. לקבוצה זו התווספו עוד כ-1,200 גמלאים שעלו לארץ מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
רוסיה הודיעה בחודש שעבר כי תפסיק להעביר פנסיות לגמלאים רוסים שחיים בחו"ל ואלה יצטרכו לפתוח חשבון בנק ברוסיה ולקבל את הכסף ברובל. התירוץ הרשמי לכך הוא שרוסיה לא יכולה להעביר את הכספים לחו"ל בגלל הסנקציות על מערכת הסוויפט (תשתית ההודעות הפיננסיות שמקשרת בין הבנקים במאות מדינות בעולם).
ואולם, לפי הערכות זאת הדרך של רוסיה ללחוץ על ממשלות המערב להפסיק את הסנקציות נגדה. המשמעות של אי העברת הכספים מרוסיה לחו"ל היא שחלק ניכר מאותם 40 אלף גמלאים לא יוכלו לקבל את הפנסיות. וגם לאלה שיש חשבונות בנק ברוסיה - יהיה קושי לטוס לרוסיה כדי לקחת את הכסף ולהמיר אותו מרובל למטבע זר.
הקבוצה השנייה היא של 17 אלף גמלאים שמקבלים את הפנסיות באמצעות הביטוח הלאומי בישראל, מתוקף אמנה שנחתמה ביוזמת ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב-2016.
אותם 17 אלף איש קיבלו את התשלום בתחילת חודש אפריל עבור רבעון ינואר-מרץ. כעת יש חוסר ודאות אם הביטוח הלאומי יוכל להעביר להם את התשלום הבא בתחילת יולי, שכן לא ברור אם ממשלת רוסיה תעביר את הכסף לישראל כמתחייב באמנה. אם מוסקבה לא תעביר את הכסף, זו תהיה הפרה של אותה אמנה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
שר האוצר ליברמן. כינס את הדיון בסוגיה
(צילום: יואב דודקביץ')
בדיון השרים שכינס השבוע שר האוצר אביגדור ליברמן בסוגיית הפנסיה, עלתה השאלה מה הממשלה תצטרך לעשות במקרה של מניעת העברת הכספים. במקביל מתנהלים מגעים עם הרוסים כדי לוודא שיעבירו את הכספים. הביטוח הלאומי כבר פנה למשרד האוצר כדי שייתן את הדעת על מנת להבטיח תשלום לזכאים.
פעיל העלייה אלכס טנצר אמר: "החלטת ממשלת רוסיה גורמת אי ודאות לגבי ישראלים שמקבלים פנסיה מרוסיה לחשבון הבנק שלהם בישראל בין אם באמצעות הביטוח הלאומי או ישירות. נראה שרוסיה משתמשת בעולים כדי ללחוץ על ממשלת ישראל ובכלל ממשלות בעולם להפסיק את הסנקציות".

"בשבילם כל שקל חשוב"

נחום, גמלאי ממוצא רוסי שמקבל את הכסף באמצעות הביטוח הלאומי, סיפר: "בחודש אפריל קיבלתי את הפנסיה שהיא נמוכה מאוד. 480 שקל לשלושה חודשים. שמעתי שמדברים על זה שבחודש הבא כבר לא נקבל. הסכום כל כך נמוך שזה לא מאוד מדאיג אותי, אבל יש אנשים שצריכים את הכסף הזה ובשבילם כל שקל חשוב".
טניה, בת 75 שעלתה ממוסקבה ב-1995, מקבלת מדי חודש פנסיה מרוסיה על סך 400 שקל. "הם מעבירים לי את הכסף ישירות", אמרה טניה, "אבל עכשיו אני לא מתכננת לפתוח חשבון ברוסיה והמשמעות שאני כבר לא אקבל. גם ככה זה לא הספיק, ועכשיו גם זה לא יגיע".
מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "הביטוח הלאומי וממשלת רוסיה חתמו לפני שנים על אמנה לטובת העברת הפנסיה עבור האזרחים הוותיקים. 17 אלף זכאים מתוקף הסדר זה, שחיים במדינת ישראל, קיבלו את התשלום בתחילת אפריל עבור רבעון ינואר-מרץ. עבור רבעון אפריל-יוני יבוצע תשלום בתחילת יולי לאחר העברת הכספים ממשלת רוסיה. בנוגע ל-40 אלף הגמלאים שחיים בארץ, הם אינם חלק מההסכם ועל כן לא יהיו זכאים לתשלום. יש לציין שמי שייקלע למצב כלכלי מורכב, הביטוח הלאומי מסייע בקצבאות זקנה, השלמת הכנסה וסיעוד, במקרה הצורך".