כנס הקיץ של הכנסת נפתח אתמול (שני) בסערה, כחודש לאחר הטלטלה הפוליטית שחוותה הקואליציה עם פרישתה של עידית סילמן, הקפאת החברות של רע"מ, ואובדן הרוב שלה ברשות המחוקקת. אמנם שתי הצעות אי-אמון שהגישה האופוזיציה נפלו, אך ממשלת בנט-לפיד רחוקה מלשוט על מי מנוחות. ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) התייחס הבוקר באולפן ynet לאפשרות שמפלגתו תצטרף לקואליציה, ואמר כי "לא נצטרף ולא נהיה חלק מהממשלה הזו, אין לה זכות קיום".
שר התפוצות נחמן שי (העבודה) הודה באולפן ynet כי ללא רוב בכנסת, תהיה לממשלה בעיה של תפקוד. "כרגע 60 קולות תומכים בקואליציה, ונצטרך יותר. אנו מקווים שנגייס תמיכה לאורך החודשיים הקרובים מחברים שונים באופוזיציה. אולי נביא הצעות חוק שלא יוכלו להתנגד להן, כמו הפיצויים של נפגעי האומיקרון", אמר שי. "זה מצער אותי כי זו לא בעיה רק של הממשלה, אלא בעיה לאומית. נשאלת השאלה - האם המדינה הזו רוצה ויכולה לתפקד או שהיא נקלעת עוד פעם לסחרור?".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאה
מנסור עבאס במליאה
"יש בממשלה הבנה שאנחנו צריכים שותפות עם ערביי ישראל". מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ניתן לחוש במערכת הפוליטית דריכות גדולה לקראת המשך השבוע, בדגש על החקיקה המתוכננת ליום רביעי ובמסגרתה האפשרות שהאופוזיציה תעלה להצבעה טרומית את החוק לפיזור הכנסת. אמנם חברי הרשימה המשותפת הצביעו נגד הצעת אי-אמון של הליכוד ולא נכחו בהצבעה על ההצעה של הסיעות החרדיות, אך במקרה של פיזור, הם אומרים כי יצביעו בעד. לכן, הקואליציה תהיה חייבת את אצבעותיה של רע"מ, שעוד לא קיבלה החלטה בנוגע להמשך חברותה בקואליציה.
שי שידר אופטימיות מדודה, ואמר כי "שמעתי קולות יותר טובים מכיוון רע"מ ב-24 השעות האחרונות אבל יש עליהם מגוון לחצים שקשה לאתר, פנימיים וחיצוניים. אנחנו רוצים את רע"מ בקואליציה ואני מבין שגם רע"מ רוצה להיות חלק ממנה. יש דיבורים ומחפשים הבנות". הוא הוסיף כי "בממשלה הזו יש הבנה שבארץ הזו חיים 2 מיליון ערבים, ואנחנו צריכים שותפות איתם".

"אנחנו לא מפוצצים ולא חבלנים"

לעומת השר שי, ח"כ יעקב אשר נשמע פחות אופטימי: "ימיה של הממשלה הזו ספורים, אין בזה ספק. היא לא עצמאית, אין לה יכולת לחוקק ואין לה יכולת לשלוט". הוא הוסיף כי "מי שהיה אתמול במליאת הכנסת יודע שהיו אמורות לעלות תשע הצעות חוק של הממשלה, בסוף עלו רק שלוש שעליהן הגיעו להסכמות עם האופוזיציה והרשימה המשותפת".
יחד עם זאת, אשר גם לא נלהב מפיזור הכנסת והליכה לבחירות. "אנחנו לא חושבים שזה הדבר הנכון כרגע", אמר אשר. "אני חושב שאם מפלגת הליכוד והעומד בראשה יעשו מאמץ, ניתן יהיה להקים ממשלה חדשה בקדנציה הזו. אותם חברי קואליציה שהיו חלק מגוש הימין הגדול צריכים לשים בצד את הזיכרונות והמריבות האישיות שלהם".

2 צפייה בגלריה
יצחק פינדרוס מושך זמן במליאה
יצחק פינדרוס מושך זמן במליאה
"צריך לתקן את בית המשפט העליון, אבל האמירה שלו הייתה לא נכונה". יצחק פינדרוס
(צילום: ערוץ כנסת)
בנוגע לחבר סיעתו של אשר, ח"כ יצחק פינדרוס, שאמר כי הוא "חולם לפוצץ את בית המשפט העליון", נשמעה ממנו הסתייגות . אשר אמר כי "יש לנו ביקורת קשה מאד על בית המשפט העליון, אבל לא שמעת אותי אומר לפוצץ. צריך לתקן את ביהמ"ש שיושב ומחליט דברים על דת ומדינה. יחד עם זאת, אנחנו לא חושבים שהאמירה של ח"כ פינדרוס נכונה והיא לא מבטאת את מה שאנחנו רוצים באמת. אנחנו לא מפוצצים ולא חבלנים". אולם, אשר ציין כי "לא הייתי מייחס חשיבות כל כך גדולה למה שנאמר באיזשהו כינוס. אני חושב שהוציאו את זה מפרופורציות".