רזא מוסאווי הוא קצין משמרות המהפכה השלישי בדרגת תת-אלוף שחוסל החודש בסוריה. באיראן ובתקשורת הערבית טוענים שהוא חוסל על ידי ישראל, כמו שני תתי האלופים במשמרות המהפכה שחוסלו בתחילת החודש וכמו קצין של משמרות המהפכה בדרגת אלוף משנה שחוסל בסוף נובמבר בסוריה. נשיא איראן איברהים ראיסי אף איים כי ישראל "תשלם מחיר" על החיסול הזה.
לפי דיווחים מסוריה, יחד עם מוסאווי נהרגו כמה מעוזריו, ונאמר גם שהוא הגיע לסוריה מעיראק לסבב שיחות מקיף עם גורמים סוריים ולבנוניים. אין ספק שהוא היה אישיות בעלת השפעה, ושהיה לו תפקיד מרכזי בהפעלת המיליציות השיעיות הפועלות בשירות משמרות המהפכה. יש הטוענים שישראל החליטה על סיכולו בעקבות תקיפת הספינה ליד חופי הודו. הפעולה האיראנית הישירה נגד אינטרס ישראלי הייתה עליית מדרגה מצד טהרן, וגם ישראל העלתה מדרגה את תגובתה. 
2 צפייה בגלריה
 רזא מוסאווי
 רזא מוסאווי
רזא מוסאווי שחוסל, והזירה בדמשק
אם הדיווחים נכונים, אז נראה כי החיסולים האלו הם חלק מהמלחמה החשאית שמתנהלת כעת ישירות בין ישראל לאיראן, שעומדת מאחורי פעילות החות'ים נגד ישראל בים האדום וכן מאחורי המיליציות השיעיות שפועלות נגד ישראל משטחה של סוריה. בנוסף לזה, מספקת איראן בימים אלה מערכות נ"מ חדישות ליירוט כטב"מים ומסוקי קרב, שבחיזבאללה משתמשים בהן בצפון. המערכות האלו, מתוצרת איראנית, נקראות "טילי 358" והן כבר הופעלו מספר פעמים נגד כטב"מים ישראליים בשמי לבנון ואף יורטו.
הפעילות שאיראן עומדת ישירות מאחוריה באמצעות משמרות המהפכה גדולה בהרבה מכפי שנראה והיא נפרדת מפעילות חיזבאללה נגד ישראל. הפעילות הזאת, שנועדה לסייע לחמאס בעזה, כוללת בין היתר את שיגור כטב"ם הנפץ בתחילת נובמבר לעבר אילת. הכטב"ם, שהתפוצץ בבית ספר ולא גרם לנפגעים, שוגר מסוריה על ידי מיליציה עיראקית בהכוונת קציני משמרות מהפכה איראניים שבראשם עמד אלוף משנה ג'עפרי מחיל האוויר של משמרות המהפכה.

ג'עפרי, שצולם יחד עם המנהיג העליון חמינאי, חוסל בסוריה בסוף אותו חודש ולפי מקורות זרים הייתה זו ישראל שחיסלה אותו. במשמרות המהפכה באיראן, שפרסמו את דבר מותו של אלוף משנה ג'עפרי, טענו שהוא היה "במשימת ייעוץ" בסוריה.
אחר כך היו כמה מקרים שבהם נורו רקטות משטח סוריה לעבר ישראל, כנראה על ידי מיליציות סוריות וגם על ידי שלוחה של חמאס בסוריה, אבל איראן כנראה לא הייתה מעורבת ישירות באירועים אלה. היד האיראנית הישירה ניכרה כאשר לפני כמה ימים שוגר כטב"ם נפץ לעבר אסדת הגז "כריש" בים התיכון מול החוף הצפוני של ישראל. חיל האוויר יירט את הכטב"ם שהמיליציות העיראקיות לקחו אחריות על שיגורו, הגם שלא הצליח לפגוע.

סביר להניח שבאירוע הזה היו מעורבים קציני משמרות המהפכה שחוסלו בתחילת החודש הנוכחי, ב-2 בדצמבר. שניהם היו בדרגת תת-אלוף, ומשמרות המהפכה הודיעו שהם היו "במשימת ייעוץ בסוריה". אגב, המיליציות העיראקיות ניסו לשגר כטב"ם כנראה גם דרך שטח ירדן ולא הצליחו, וייתכן שגם במקרה זה - שהיה לפני כמה שבועות - היו מעורבים אנשי משמרות המהפכה.
המקרה האחרון שבו הייתה איראן מעורבת ישירות היה התקיפה של ספינת מטען נושאת כימיקלים על ידי כטב"ם מתאבד מסוג "שהד 136" באוקיינוס ההודי, לא הרחק מחופי הודו. הספינה היא אמנם בבעלות יפנית, אבל חברת ההפעלה שלה נמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי עידן עופר.
אפשר להניח שחיסול איש הדת ובכיר משמרות המהפכה מוסאווי אתמול - אם אכן ישראל אחראית לכך, כפי שטוענים אמצעי התקשורת הערביים - היה תגמול וגביית מחיר מהאיראנים על התוקפנות הישירה הזאת על השיט המסחרי ועל חופש השיט בכלל, תוקפנות שמייצרת איראן מאז נכנס צה"ל לתמרון קרקעי ברצועה.
2 צפייה בגלריה
תמונות של הספינה שהותקפה על ידי כטבם האיראני
תמונות של הספינה שהותקפה על ידי כטבם האיראני
הנזק לספינה הקשורה לישראל, שהותקפה על ידי כטב"ם איראני
האיראנים הם גם אלה שמפעילים ישירות את החות'ים בתימן. הם לא רק מספקים להם נשק, אלא בעיקר נותנים להם את המידע ואת ההכוונה והמודיעין הדרושים כדי לפגוע בספינות עם קשר לישראל שעוברות מול חופי תימן בים האדום. את הטיפול בחות'ים משאירה ישראל לארצות הברית על פי הסיכום בין ביידן לנתניהו בתחילת המלחמה. אבל אפשר להניח שגורמי ביטחון בישראל - ובראשם שר הביטחון יואב גלנט - סבורים שצריך לפגוע לא רק בזרועות התמנון האיראני אלא גם בראשו.
תת-אלוף מוסאווי הוא למעשה קצין קישור בין צבא סוריה לבין משמרות המהפכה ומתגורר בדמשק כבר 30 שנה. הוא היה מקורב לקאסם סולימאני ועסק בהעברות נשק לחיזבאללה, אבל ישראל נמנעה מלפגוע בו.
חילופי המהלומות המתמשכים האלו בין איראן וישראל מתנהלים בזירות שונות אבל ההקשר הוא אחד - איראן רוצה לפגוע באינטרסים ישראליים. היא מנסה לעשות זאת בזירת האוקיינוס ההודי ובים האדום, היכן שיש לה פרוקסי זמינים, וגם בסוריה, היכן שהיא יכולה להפעיל את הפרוקסי העיראקי והסורי שלה. אם אכן ישראל עשתה זאת כפי שפורסם, נוח לה למקד את פגיעותיה בראש הנחש האיראני במקום הקרוב והנוח ביותר לה, שבו גם אין סכנה שפגיעה במטרה איראנית תביא להתלקחות מלחמה אזורית כמו למשל אם ישראל הייתה פועלת ישירות באופן גלוי נגד החות'ים בתימן.
לשני הצדדים נוח כרגע לנהל את המלחמה ביניהם במתאר הזה, שהוא מתחת לסף המלחמה האזורית אבל מאפשר הן לאיראן והן לישראל לגבות ישירות מחיר זו מזו. איראן כבר לא יכולה להסתיר את מעורבותה הישירה בלחימה נגד ישראל, ולפי כל הסימנים נדמה שישראל לא מתכוונת לעבור על כך בשתיקה. 
פורסם לראשונה: 21:54, 25.12.23