החשש מנקמה איראנית לא עוצר באיסטנבול - ומגיע גם לארגנטינה, שם נחת בימים האחרונים מטוס עם אנשי צוות איראנים. אמש (חמישי) פורסמו בכלי התקשורת המקומיים תמונות הטייסים האיראנים החשודים, שלפי שעה לא יוכלו לעזוב את ארגנטינה. במקביל, המל"ל פרסם באופן חריג רשימת כללי זהירות מפורטת לישראלים ששוהים באיסטנבול, בצל אזהרת המסע ברמה 4 של המטה ללוחמה בטרור, בדרגה הגבוהה ביותר, שקוראת לצאת מהעיר ולא לנסוע אליה.
האזהרה, נזכיר, הגיעה בתגובה להתרעות מפני ניסיון איראני לבצע פיגועי טרור נגד תיירים ישראלים בעיר. לגבי שאר טורקיה, האזהרה נשארה זהה ברמה 3, כלומר להימנע מנסיעות בלתי חיוניות. לפי המלצות המל"ל, ישראלים שנמצאים באיסטנבול צריכים לשמור על קשר עם קרובי משפחה בארץ שיוכלו לסייע באיתורם במקרה הצורך ולתת להם את הפרטים המלאים על המלון, הטיסות וטיולים מתוכננים. מעבר לכך, אם יקרה אירוע ביטחוני בעיר, יש לעדכן את קרובי המשפחה במצב.
8 צפייה בגלריה
הטייסים האיראנים
הטייסים האיראנים
תמונות הטייסים האיראנים כפי שפורסמו בארגנטינה
8 צפייה בגלריה
רחוב איסתיקלאל באיסטנבול
רחוב איסתיקלאל באיסטנבול
להימנע מסממנים ישראליים. רחוב איסתיקלאל באיסטנבול
(צילום: GettyImages)
8 צפייה בגלריה
איסטנבול טורקיה רחובות מתיחות ביטחונית אזהרת מסע מטיילים ישראלים נופשים חו"ל קיץ
איסטנבול טורקיה רחובות מתיחות ביטחונית אזהרת מסע מטיילים ישראלים נופשים חו"ל קיץ
חוליות איראניות מנסות "לצוד ישראלים". איסטנבול
(צילום: יואב זיתון)
כמו כן, צריך לנעול את דלת החדר במלון ולהימנע מפתיחתה לגורמים לא מזוהים שעשויים להציג את עצמם בדרכים שונות, למשל שירות חדרים, תחזוקה או מסירת משלוח. אם מדובר בשליח, צריך לוודא את אמינותו מול השליח. בעת שהייה בלובי ובשטחים הציבוריים של המלון, יש לשים לב לפעילות או אנשים חריגים.
בין ההמלצות, הימנעות מהצעות עסקיות או תיירותיות, בדגש על הצעות המתפרסמות ברשתות החברתיות, וזהירות מפני נהגים המציעים שירותי הסעה באקראי. בנוסף, המל"ל מזהיר מפני הסתובבות עם סממנים ישראליים או בילוי במסעדות, בתי מלון ואתרי תיירות המרכזים אליהם קהל ישראלי.
8 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
חסן סיאד חודאי והרכב בו נורה. חיסולו הגביר את החשש לפיגוע איראני
המודיעין הישראלי נמצא כעת בדריכות שיא בעקבות ההבנה שישנן כמה חוליות טרור איראניות שזוממות לפגוע בתיירים ישראלים במתווה של חטיפה או פיגועי ירי, וישראל פועלת לסיכול הפיגועים המתוכננים. הנחת העבודה במערכת הביטחון היא שיש בשטח עוד חוליות שלא אותרו והן מנסות "לצוד ישראלים" באמצעות מעקב ברשתות החברתיות וזיהויים באתרי תיירות מרכזיים באיסטנבול.
רק לאחרונה, גורמי ביטחון ישראלים סיכלו יחד עם ארגון הביון הטורקי "מיט" פיגוע משמעותי שתכננו האיראנים נגד יעדים ישראליים על אדמת טורקיה. "הגזרה שם רותחת", אמר בכיר ישראלי שאישר כי בתקופה האחרונה חלה עליית מדרגה בניסיונות הפיגוע האיראניים.
החשש מפיגוע איראני גבר משמעותית בשבועות האחרונים בעקבות חיסולו בחודש שעבר של חסן סיאד חודאי בטהרן, על ידי חמושים שירו בו ליד ביתו, בהתנקשות שאיראן ייחסה לישראל והבטיחה נקמה עליה. החשש רק גבר אחרי הדיווח ב"ניו יורק טיימס" כי ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שעומדת מאחורי החיסול של חודאי, קצין בדרגת קולונל ביחידה 840 בכוח קודס של משמרות המהפכה, שנטען כי הוביל שורה של ניסיונות לפגוע או לחטוף ישראלים בעולם.

באיראן מתו בחודש האחרון כמה מדענים ומומחים, כמו גם אנשי משמרות המהפכה. אחד מהם הוא מדען התעופה איוב אנטזארי, שעל פי דיווחים של אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", אתר המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, שמשדר מלונדון וזוכה למימון סעודי, הורעל למוות בארוחת ערב שאליה הוזמן. אנטזארי תועד ב-2019 לצד נשיא איראן דאז חסן רוחאני במפעל בעיר יזד, אף שלאחר מותו הוצג על ידי המשטר האיראני בתור "עובד פשוט של חברת תעשייה".
במקביל לדיווחים על מותו של אנטזארי, דיווחו כלי תקשורת קטנים באיראן גם על מותו של קמרן מלאפור, מדען גרעין איראני שעבד במתקן בנתנז, שם אירעו בעבר כמה פיצוצים שיוחסו לישראל. מותם של אנטזארי או מלאפור לא דווח באתרים רשמיים באיראן, אולם עיתוי המקרים עורר עניין כשברקע שורת האירועים האחרונים באיראן, בין היתר אלה המיוחסים לישראל.
לאור רמת האיום באיסטנבול, יש להחמיר בכל מקרה של חשד או ניסיון פגיעה - לדווח מיידית למשטרה המקומית, ובמקרה חירום לפנות לחדר מצב של משרד הביטחון במספר 052-5303155.

ישראל חוששת: אנשי כוח קודס בארגנטינה

נדמה שאת עקבותיה של איראן ניתן למצוא לא רק בטורקיה, אלא אף הרבה יותר רחוק מכך - בארגנטינה. שגרירות ישראל במדינה הביעה דאגה ממטוס משא שהגיע מוונצואלה לבואנוס איירס ובתוכו 14 אזרחי ונצואלה ושבעה אזרחים איראנים, וקורקע על ידי הרשויות המקומיות.
8 צפייה בגלריה
נשיא איראן ארגנטינה שדה תעופה ב קורדובה ה מטוס מ וונצואלה שהיה בעבר בבעלות איראן ו הוחרםראיסי נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ב טהרן
נשיא איראן ארגנטינה שדה תעופה ב קורדובה ה מטוס מ וונצואלה שהיה בעבר בבעלות איראן ו הוחרםראיסי נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ב טהרן
"חברות התעופה האלה מעבירות נשק, ציוד ואנשים עבור כוח קודס". המטוס המקורקע
(צילום: AFP)
לפי השגרירות, המטוס היה בעבר בשימוש של חברת התעופה האיראנית "Mahan Air", הנתונה מאז 2011 לסנקציות אמריקניות בשל הסיוע שלה למשמרות המהפכה. כמו כן, על המטוס היה מנהל בכיר של חברת תעופה איראנית אחרת בשם "Qeshm Air". השגרירות ציינה כי "חברות התעופה האלה מתמקדות בהעברה של נשק, ציוד, ואנשים שפועלים עבור כוח קודס".
"איראן מנסה באמצעות משמרות המהפכה וכוח קודס להגביר את ההשפעה שלה בכל העולם, כולל בדרום אמריקה, כחלק מהניסיון לבנות בסיס לפעילות בטרור ביבשת. אירוע המטוס מצטרף לניסיון לרצוח ישראלים בבוגוטה בירת קולומביה על ידי פושעים שעובדים עבור כוח קודס".
המטוס הגיע מוונצואלה לבואנוס איירס ב-8 ביוני, ובתוכו 14 אזרחי ונצואלה וחמישה אזרחים איראנים, קורקע על ידי הרשויות המקומיות, והן מחזיקות בו מאז. חבר קונגרס ארגנטינאי, חורחה מילמן, החבר בוועדת המודיעין של הפרלמנט, טען כי לפי מידע שהגיע לידיו המטוס הגיע למשימת מודיעין כלשהי, ולכן הוא דרש לקחת טביעות אצבע מאנשי הצוות ולערב בחקירה את המודיעין הפדרלי. מילמן טען בנוסף כי המטוס טס כשהטרנספונדר שלו כבוי – מעשה העשוי ללמד על ניסיון לחמוק מזיהוי במגדלי הפיקוח.
8 צפייה בגלריה
ארגנטינה פשיטה על מלון שבו משתכן צוות המטוס מ ונצואלה שנקנה מ איראן
ארגנטינה פשיטה על מלון שבו משתכן צוות המטוס מ ונצואלה שנקנה מ איראן
"מסר חשוב לטהרן". פשיטה על המלון שבו משתכן צוות המטוס מוונצואלה
(צילום: AP )
הרשויות החרימו את דרכוניהם של אנשי הצוות האיראנים שהיו בו, ובית משפט מקומי הורה למנוע גם מ-14 אנשי הצוות אזרחי ונצואלה לעזוב את תחומי המדינה. פסיקת בית המשפט ניתנה שעות אחרי שכוחות הביטחון המקומיים פשטו על חדרי המלון שבהם משתכנים אנשי הצוות של המטוס, והחרימו מהם טלפונים ניידים, מחשבים ומסמכים בניסיון לברר אם יש להם קשרים לגורמי טרור באיראן.
אף שמשטרת ארגנטינה לא מסרה מהי הסיבה לחיפוש שנערך אתמול במלון Plaza Canning בפאתי בואנוס איירס, חיפוש שנמשך שבע שעות, ביום שני אישר השר הארגנטינאי לביטחון פנים אניבל פרננדס כי "סוכנויות מודיעין זרות" העבירו לארצו מידע שלפיו ייתכן שחלק מאנשי הצוות במטוס הם אנשי חברות שיש להן קשרים לכוח קודס של משמרות המהפכה של איראן. הוא סיפר כי לא רק שמספר אנשי הצוות במטוס היה גדול באופן חריג יחסית למטוסי תובלה, אלא נוסף על כך באישורי הטיסה דיווחה החברה הוונצואליאנית על צוות קטן יותר מזה שהתגלה במטוס בפועל.
שגרירות ישראל בארגנטינה שיבחה את התנהלות המדינה הלטינית בתגובה לנחיתת המטוס, וציינה כי מדובר ב"מסר חשוב לטהרן, שלא ינסו לפעול על אדמה ארגנטינאית, ולא באף מדינה אחרת באזור".
פורסם לראשונה: 23:01, 16.06.22