בוושינגטון שיגרו הלילה (בין שלישי לרביעי) מסרים ברורים מאוד באשר לדעתם על האפשרות לשיח מול מוסקבה בעת הזו, לאחר הכרתו של ולדימיר פוטין בעצמאותם של שני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה - מהלך שבתגובה אליו הטיל אמש הנשיא ג'ו ביידן סנקציות על מוסקבה. דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה בתדרוך לעיתונאים כי פסגה בין הנשיאים "בוודאי לא בתוכניות כרגע".
רק שלשום אישרו בבית הלבן את הודעת צרפת על כך שבתיווכו של הנשיא עמנואל מקרון, הסכימו ביידן ופוטין להיפגש לוועידת פסגה בעניין המתיחות סביב אוקראינה, אך כעת מבהירים בוושינגטון כי כדי שפסגה כזו תתקיים "נדרשת רגיעה מצד רוסיה".

12 צפייה בגלריה
 "פסגת ביידן-פוטין? בוודאי לא כרגע"
 "פסגת ביידן-פוטין? בוודאי לא כרגע"
"פסגת ביידן-פוטין? בוודאי לא כרגע"
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן סרגיי לברוב
אנתוני בלינקן סרגיי לברוב
"אין טעם". בלינקן ולברוב לא ייפגשו
(צילום: רויטרס)
כמעט במקביל, במסיבת עיתונאים לצד שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי ביטל את פגישתו עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. "אין טעם בפגישה שכזו, הפלישה התחילה", אמר בלינקן וציין שהודיע על כך למקבילו הרוסי, איתו נקבעה לו פגישה בג'נבה. "זו הייתה התוכנית של פוטין לכל אורך הדרך", האשים בלינקן. "הבעיה עם נאט"ו היא רק תירוץ להסוות את העובדה שהשקפתו של פוטין היא שאוקראינה אינה מדינה ריבונית. רוסיה לא הייתה רצינית עד היום, אך אנחנו עדיין פתוחים לשיחות".
עוד קודם לכן, בנאום חריף ותוקפני למדי אמש תהה ביידן: "מי, למען השם, פוטין חושב שנותן לו את הזכות להכריז על שתי 'מדינות' חדשות בשטח ששייך לשכנים שלו?". לדבריו, "זו הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, וזה דורש תגובה חריפה מהקהילה הבינלאומית". לפי ביידן, שליחת הכוחות של פוטין למזרח אוקראינה - גם לאזורים שלא נמצאים בידי הבדלנים הפרו-רוסים - נועדה לייצר עילה לכיבוש שטחים במדינה השכנה.
"נאמר זאת בפשטות: רוסיה הודיעה שהיא נוגסת בחלק גדול מאוקראינה", אמר ביידן, והוסיף שהצהרותיו של פוטין על אוקראינה והאיום על הבדלנים "לא יוליכו שולל אף אחד מאיתנו". ביידן הדגיש שהסנקציות - שיהיו בין השאר על שני בנקים רוסיים ועל אוליגרכים ובני משפחותיהם - יהיו קשות בהרבה מהסנקציות שהוטלו ב-2014 – כשרוסיה סיפחה מאוקראינה את חצי האי קרים. בנוסף הצהיר שישלח כוחות אמריקניים נוספים - 800 חיילים - למדינות הבלטיות שגובלות ברוסיה וחברות בברית נאט"ו.

פוטין עצמו טען הבוקר כי מוסקבה מוכנה להמשיך במגעים דיפלומטיים כדי למצוא פתרון למשבר מול המערב, אך הדגיש כי לא יתפשר בשום אופן על הדרישות הביטחוניות שלה, ובהן הדרישה שאוקראינה לא תצטרף בעתיד לנאט"ו ושהברית הצפון-אטלנטית תסיג את כוחותיה ממדינות במזרח אירופה. "המדינה שלנו תמיד הייתה פתוחה לדיאלוג כנה וישיר, לחיפוש אחר פתרונות דיפלומטיים לנושאים המורכבים ביותר, אבל ראוי שאדגיש כי האינטרסים של רוסיה וביטחון אזרחיה הם נושאים שלא נסכים לשאת ולתת עליהם", אמר פוטין בנאום ששודר הבוקר בטלוויזיה הרוסית לרגל "יום מגן המולדת", יום חופש לאומי ברוסיה שמציין את הגיוס ההמוני הראשון לצבא האדום ב-1918. "זו הסיבה שנמשיך לפתח ולשדרג את הצבא והצי, ולהגביר את היעילות שלהם", הוסיף פוטין.

אוקראינה בירכה על הסנקציות. שר החוץ: "נילחם על כל סנטימטר"

מי שבירך על חבילת הסנקציות עליה הודיע ביידן הוא שר החוץ של אוקראינה, שכאמור נפגש אמש עם בלינקן. "הסנקציות הן ממוקדות וכואבות", אמר לצד בלינקן. הוא הפציר בעולם "להכות" בכלכלה הרוסית - "חזק, ועכשיו". לדברי קולבה, "העולם חייב להגיב בכל הכוח הכלכלי שלו כדי להעניש את רוסיה על הפשעים שכבר ביצעה, ועל הפשעים שהיא מתכננת לבצע".
בעודו מברך על הסנקציות שעליהן הודיע ביידן הוסיף קולבה כי "אוקראינה מאמינה מאוד שהזמן לסנקציות הוא עכשיו, אנחנו נמצאים בצומת קריטי לביטחון אירופה. כמו גם לשלום ולביטחון הבילאומיים באופן אף רחב יותר". הוא נשאל לגבי ההחלטה של פוטין להכיר בעצמאותם של שני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה ואמר כי ארצו "לא מכירה ולעולם לא תכיר באבסורד הזה".
12 צפייה בגלריה
נאום ביידן
נאום ביידן
"סנקציות ספציפיות וכואבות". נאום ביידן, אמש
(צילום: EPA )
12 צפייה בגלריה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה. גם הוא ייפגש עם בלינקן
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה. גם הוא ייפגש עם בלינקן
"נילחם על כל סנטימטר בארצנו. הכרזת פוטין? אבסורד". דמיטרו קולבה
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
חיילים בצבא אוקראינה
חיילים בצבא אוקראינה
גיוס חלקי של חיילי מילואים "לתקופה מוגבלת". חיילים בצבא אוקראינה
(צילום: AFP / Ukrainian Armed Forces)
קולבה טען כי הדבר היחיד שבו פוטין הכיר שלשום בנאומו "הוא באחריותו הישירה למלחמה נגד אוקראינה ומלחמה בלתי מעוררת ובלתי מוצדקת במדינה ריבונית אחרת באירופה, שרוסיה מנסה להעצים כעת". הוא ציין כי לאומה שלו יש שתי תוכנית - התוכנית הראשונה היא דיפלומטיה, ואם זו תיכשל - אוקראינה תילחם כדי להגן על עצמה. "נילחם על כל סנטימטר בארצנו, בכל עיר ובכל כפר - עד שננצח, כמובן", אמר.
בשטח, בינתיים, המתיחות עדיין בשיאה. הלילה התפרסמו תמונות לוויין של חברה אמריקנית פרטית, המציגות פריסה חדשה של יותר מ-100 כלי רכב צבאיים ועשרות אוהלי חיילים בדרום בלארוס, סמוך לגבול עם אוקראינה. בתמונות אחרות נראה בית חולים שדה חדש שהוקם במערב רוסיה ליד גבול אוקראינה.
12 צפייה בגלריה
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
(צילום: EPA/MAXAR TECHNOLOGIES )
12 צפייה בגלריה
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
(צילום: EPA/MAXAR TECHNOLOGIES )
הבוקר הודיע צבא אוקראינה שבחילופי האש במזרח המדינה נהרג חייל אוקראיני נוסף, בעקבות הפגזה של הבדלנים הפרו-רוסים. לפי הודעת הצבא האוקראיני, ביממה האחרונה נפצעו עוד שישה בני אדם בהפגזות המורדים. אתמול, נמסר עוד, נרשמו 96 הפגזות מצד הבדלנים, לעומת 84 יממה לפני כן. קייב והמערב, נזכיר, מאשימים את רוסיה ואת הבדלנים בניסיון מכוון להסלים את הסכסוך במזרח אוקראינה, בניסיון לייצר עילה שתצדיק פלישה רוסית לאוקראינה. לנוכח ההתפתחויות האחרונות הורה אמש הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי על גיוס חלקי של חיילי מילואים לתקופה מוגבלת, אך הוא הדגיש שלא מדובר בגיוס כללי.

גם יפן ואוסטרליה מטילות סנקציות: "רק ההתחלה"

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה הודיע כי המדינה תטיל סנקציות על רוסיה בשל פעולותיה באוקראינה, כולל איסור הנפקת איגרות חוב רוסיות ביפן והקפאת נכסים של אנשים רוסים מסוימים. קישידה קרא לרוסיה לחזור ולנסות לפתור את המשבר באפיק הדיפלומטי. "נשקול צעדים נוספים אם המצב יחמיר", הדגיש.
כשעה לאחר מכן הודיע ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון על הטלת סנקציות נגד מוסקבה, ובפרט על כמה יחידים רוסים, שלדעת מדינתו אחראים לפעולות נגד אוקראינה. בין הסנקציות שיוטלו - איסורי נסיעה ו"סנקציות פיננסיות ממוקדות". לדבריו, בהמשך צפויים עיצומים נוספים. "זו רק ההתחלה של התהליך הזה", ציין. מוריסון הסביר את הצעד: "האוסטרלים תמיד עומדים מול בריונים, ואנחנו נעמוד מול רוסיה, יחד עם כל השותפים שלנו".
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טנק לא מזוהה ב אזור דונייצק אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טנק לא מזוהה ב אזור דונייצק אוקראינה
טנק "לא מזוהה" באזור דונייצק במזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, בגוז'סקי שבאזור גרודנה בבלארוס
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, בגוז'סקי שבאזור גרודנה בבלארוס
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, עוד כוחות וכלי רכב צבאיים הוצבו
(צילום: AFP)
אמש הודיעו 27 המדינות החברות באיחוד האירופי כי הן הגיעו להסכמה על חבילה ראשונית של סנקציות חדשות נגד גורמים רוסים. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר שהסנקציות המתגבשות "יפגעו ברוסיה, ויפגעו בה קשות". הסנקציות יכללו ביטולי ויזות והקפאת נכסים, ויחולו בין השאר על מחוקקים רוסים שתמכו בהכרה בעצמאות "הרפובליקות העממיות" של הבדלנים במזרח אוקראינה.
מוקדם יותר הודיעו בריטניה וגרמניה על עיצומים נגד מוסקבה בעקבות פעולותיה במזרח אוקראינה. קנצלר גרמניה אולף שולץ הודיע כי ארצו עוצרת את הליכי אישור צינור הגז "נורד סטרים 2", פרויקט שאמור להעביר גז מרוסיה לעומק אירופה ולהניב למוסקבה הכנסות גדולות. שולץ אמנם נמנע מלהכריז שגרמניה מבטלת את הפרויקט לחלוטין, כפי שרבים במערב קיוו שיעשה, אולם עצם ההודעה על השעייתו היא מסר תקיף ראשון לרוסיה. ביטול הפרויקט הוא אחת הסנקציות החריפות ביותר שנשקלו בשבועות האחרונים נגד הקרמלין, אך הממשלה בברלין נזהרת מלהתחייב לבטלו, בשל תלותה הגדולה של גרמניה בגז הרוסי.

טראמפ: "תוכנית הפלישה של פוטין גאונית"

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שכונה בעבר בעימות עם הנשיא ביידן "כלבלב של פוטין" שיבח את תוכניתו של הנשיא הרוסי לפלוש לאוקראינה בריאיון לפודקאסט שמרני. "ראיתי אתמול טלוויזיה ואמרתי, 'זה גאוני'. פוטין מכריז על חלק גדול מאוקראינה כעצמאי - חלק של אוקראינה. הו, זה נפלא".
12 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין דונלד טראמפ
ולדימיר פוטין דונלד טראמפ
"תוכנית גאונית. לו הייתי בתפקיד זה לא היה מתקבל על הדעת". טראמפ מחמיא לפוטין
(צילום: AFP)
"אמרתי 'כמה זה חכם?'. הוא הולך להכניס לשם 'כוחות לשמירת שלום'. זה מתוחכם", המשיך טראמפ והציע: "נוכל להשתמש בזה בגבול הדרומי שלנו. זה 'כוח השלום' החזק ביותר שראיתי אי-פעם". הוא סיפר על היכרותו עם פוטין ואמר כי אילולא הוא היה נשאר בבית הלבן "זה לא היה קורה".
"אני מכיר אותו טוב מאוד. מאוד מאוד טוב. הוא מתוחכם. לו הייתי בתפקיד זה לא היה מתקבל על הדעת, ולעולם לא היה קורה", טען. הוא ביקר את התנהלותו של ביידן במשבר הנוכחי בין רוסיה לאוקראינה: "זה אדם שאין לו מושג מה הוא עושה. לא הייתה לו תגובה לפוטין. זה מאוד עצוב, עצוב מאוד".
בבית הלבן גינו את דבריו של טראמפ. דוברת הבית הלבן סאקי אמרה כי "כמדיניות אנחנו מנסים לא לקחת עצות מאדם שמשבח את פוטין ואת האסטרטגיה הצבאית שלו". היא המשיכה: "טראמפ הביע פתיחות בנוגע להסרת הסנקציות שהוטלו על רוסיה לאחר שהשתלטה על חצי האי קרים ואמר ל-G7 שקרים על כך שהשטח הוא חלק מרוסיה. הטקטיקה של ביידן קצת שונה. זו כנראה הסיבה שהנשיא, ולא קודמו, הצליח לגייס את הקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים נגד הפעולות התוקפניות של רוסיה".

דקות לאחר ההכרזה על סנקציות: "חשש ממתקפות כופר"

דקות לאחר שנשיא ארה"ב סיים את נאומו ובו הודיע על סנקציות על בנקים ואוליגרכים רוסים, בכיר ב-FBI הזהיר עסקים וממשלים מקומיים בארה"ב "לשים לב לפוטנציאל מתקפות כופר", ככל שהמשבר בין רוסיה לאוקראינה מעמיק. כך דווח ברשת CNN.
12 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מתקפת סייבר
אילוסטרציה מתקפת סייבר
תדרוך דקות לאחר הסנקציות: חשש ממתקפת כופר
(צילום: shutterstock)
"רוסיה היא סביבת הפעלה מתירנית עבור פושעי סייבר, וזה לא הולך להצטמצם ככל שהעימות נמשך - ולאחר שהוכזרו הסנקציות על מוסקבה", אמר. עם זאת, גורמים אמריקנים מדגישים כי אין "איומים ספציפיים" הקשורים למתיחות עם רוסיה.
בארה"ב חוששים זה שנים מהנכונות של פושעי סייבר דוברי רוסית לשבש תשתיות קריטיות ברחבי המדינה. הדאגה אף הגיעה לשיא בשנה שעברה, עם התקפת הסייבר על צינור נפט וגז בארה"ב (Colonial Pipeline) ועל חברת ייצור מזון (JBS). בשני המקרים פעילות הייצור נעצרה למשך ימים ונגרם נזק רב.