לוחמי צה"ל במילואים, כוחות הנדסה ומג"ב הרסו הלילה (בין שבת לראשון) בחברון את הבתים של שניים מהמחבלים שביצעו את פיגוע הירי ליד מחסום כביש המנהרות שבירושלים ב-16 בנובמבר 2023, בו נפל לוחם צה"ל רב"ט אברהם פטנה, בן 20 מחיפה. על אחד הבתים שנהרסו נתלה שלט, בו נכתב בשפה הערבית על אחד מהמחבלים, עאבד אל-קאדר קוואסמה: "אין בית לטרור, הבית הזה נהרס בגלל קוואסמה. הכסף יכול לקנות מגורים אבל לא יכול לקנות בית".


7 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון הרסו את בתיהם של המחבלים שביצעו את הפיגוע במחסום המנהרות ב-16.11.2023
כוחות הביטחון הרסו את בתיהם של המחבלים שביצעו את הפיגוע במחסום המנהרות ב-16.11.2023
השלט שנתלה על אחד הבתים שנהרסו
7 צפייה בגלריה
צה"ל הרס את הביתו של מחבל בחברון
צה"ל הרס את הביתו של מחבל בחברון
הריסת בתי המחבלים בחברון
(צילום: MOSAB SHAWER / AFP)
7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחברון
כוחות צה"ל בחברון
כוחות הביטחון בחברון
(צילום: MOSAB SHAWER / AFP)
גורם ביטחוני אמר לאחר הריסת הבתים כי "כל מי שרק חושב לבצע פיגוע, צריך לדעת שני דברים:
הוא יסיים בכלא או מחוסל, ולא יהיה לו בית לחזור אליו אחרי הפיגוע. במאמץ משפטי, מבצעי והנדסי משותף נהרסו 16 בתי מחבלים בפיקוד המרכז מתחילת המלחמה. בפיקוד המרכז פועלים להרוס כל בית של מחבל שביצע פיגוע ולקצר את הזמן בין הפיגוע לביצוע ההריסה בשטח".
בסך הכול עצרו כוחות הביטחון שבעה מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. בעיר שכם עצרו הכוחות שני מבוקשים והחרימו אמצעי לחימה ובכפר חיזמא איתרו והחרימו הכוחות אמצעי לחימה, בהם רובה מסוג קרלו, חלקי נשק ותחמושת.
חמאס לקח אחריות על הפיגוע ליד מחסום כביש המנהרות, שבמהלכו שלושה מחבלים פתחו באש, פצעו אנוש את פטנה ועוד חמישה בני אדם באורח קל עד בינוני - וחוסלו. לפי המשטרה, החוליה הגיעה ברכב מאזור יהודה ושומרון למעבר, שם ירו לעבר הכוחות במקום. "הם התכוונו לבצע טבח, פיגוע בהיקפים אחרים לגמרי. גם התמרים שאותרו ברשותם מעידים על כך", אמר אז המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי.

לפי הערכות שב"כ והמשטרה, כוונת המחבלים הייתה להגיע לירושלים - ושם לבצע את הפיגוע. גורם במשטרה העריך לאחר הפיגוע כי "אם הכוח לא היה עוצר את הרכב לבדיקה - הם היו מגיעים לירושלים".
ברשותם וברכב שבו הגיעו נמצאו שני רובי M-16, שני אקדחים, מאות כדורים לנשק, עשר מחסניות מלאות בכדורים, שני גרזנים, תמרים ועם לבוש דמוי מדי צה"ל. הם גם הציבו לוחיות רישוי מזויפות ישראליות על הרכב שאיתו הגיעו. גם בטבח ב-7 באוקטובר המחבלים הביאו איתם תמרים, כחלק מהכוונה לשהות זמן ממושך בשטח ישראל.
7 צפייה בגלריה
רכב המחבלים בכביש המנהרות בירושלים
רכב המחבלים בכביש המנהרות בירושלים
זירת הפיגוע ליד מחסום כביש המנהרות
(צילום: לירן תמרי)
7 צפייה בגלריה
אמל"ח שנתפס ברכב המחבלים בירושלים
אמל"ח שנתפס ברכב המחבלים בירושלים
אמצעי הלחימה איתם הגיעו המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
"הבן שלי גיבור. הוא זיהה ארבעה מחבלים ומנע פיגוע גדול הרבה יותר בירושלים. אני מאוד גאה בו", סיפרה בדמעות איילנש פטנה, אימו של אברהם פטנה, בערב שלאחר הפיגוע. אביו החורג של אברהם, באבי זגאייה, שגידל אותו מילדות הוסיף כי "הוא היה אדם אמיץ וחזק".
לדברי הוריו, אברהם, ששירת כלוחם מעברים בגדוד ארז של המשטרה הצבאית, אהב את השירות הצבאי, השקיע מאוד ואף סיים את הטירונות כחניך למופת. "הוא היה אמור להגיע הערב לחופשה של סוף שבוע, אבל זה לא יקרה. שתי האחיות הקטנות שלו בנות שש וארבע מחכות לו", אמרו אז.

7 צפייה בגלריה
איילנש, אימו של רב"ט אברהם פטנה ז"ל
איילנש, אימו של רב"ט אברהם פטנה ז"ל
"הוא זיהה את המחבלים ומנע פיגוע גדול". אימו של אברהם
7 צפייה בגלריה
רב"ט אברהם פטנה ז"ל
רב"ט אברהם פטנה ז"ל
"כולם אהבו אותו, האובדן קשה מאוד". אברהם פטנה
(באדיבות המשפחה)
"אברהם היה ילד טוב", הוסיפה אימו בדמעות. "כולם אהבו אותו. הוא תמיד דאג לי ולכולם, וגם היום הוא דאג לתושבי ירושלים". לדבריה, "במבט שלו הוא זיהה את המחבלים ומנע פיגוע גדול. אני שמחה שהוא הציל אנשים, אבל מצד שני הייתי מאוד שמחה אם הוא גם היה חי. האובדן שלו קשה לי מאוד".
שניים מהמחבלים זוהו: עאבד אל-קאדר קוואסמה (26), פעיל חמאס, וחסן מאמון קפישה (28) המזוהה עם חמאס. אביו של קוואסמה, עבדאללה קוואסמה, שימש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בחברון וחוסל בשנת 2003. דודו של קפישה הוא אימן קפישה שגורש ב-2011 לטורקיה.