ראש הממשלה נפתלי בנט יקיים מחר (חמישי) תרגיל לאומי שיבחן את ההיערכות הארצית לקראת התפרצות אפשרית של זן קורונה חדש. התרגיל, שקיבל את השם "אומגה" כתרגול לזן חדש באותו השם, ייערך במתכונת של "משחק מלחמה" במרכז הניהול הלאומי בירושלים, וישתתפו בו מנכ"לי משרדי הממשלה, פרויקטור הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור וגורמים נוספים שיהיו אמונים על ניהול המגפה במקרה של התפרצות חדשה.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נפתלי בנט. "להשאיר את האצבע על הדופק"
(צילום: מארק ישראל סלם)

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בנט הורה להקים מטה ייעודי לנושא כבר לפני חודש. כדי לדמות מצב אמת, התרגיל ייערך בשלושה מושבים שידמו מעבר בין התרחישים השונים. בתוך כך, יתקיימו הערכות מצב משרדיות ובין-משרדיות שבמסגרתן ייסקרו הנתונים ויוצגו המלצות לפעולה, ובתומן תתקיים הערכת מצב מתכללת, במהלכה יסכם ראש הממשלה וינחה את כלל הגופים להמשך הפעילות.
התרגיל יעסוק בכמה היבטים, והמנגנונים המקצועיים ייבחנו תחת מצבי קיצון בכמה תחומים: בתחום המדיניות ייבחנו הגבלת התקהלות, תנועה, בידוד, מתווה אירועים, הגבלת אזורים דיפרנציאלית ומתווה תיירות. ייבחן גם ההיבט בריאותי, שכולל ניטור, מעקב, בקרה והתראה בעת התפתחות וריאנט חדש ומסוכן, ריצופים, בחינת מוגנות על ידי החיסון, חקירות אפידמיולוגיות, בדיקות, ספיקה בבתי חולים, רכש ייעודי, מבצעי בדיקות המוניות, רכש תרופות ייעודיות וחיסונים.
מערכת החינוך תיבחן בשמירה על בריאות התלמידים, סגירת בתי ספר במוקדי התפרצות, התאמת מתווה הפעילות במערכת החינוך (כיתות ירוקות וגנים ירוקים, קפסולות, לימודים מרחוק). בהיבטים משפטיים ייבדקו נושאים של אזורים מוגבלים, מדיניות הגבלות, אישור תקנות ייעודיות וחקיקה נדרשת, ובהיבטים כלכליים ייבחן כיצד תתאפשר תמיכה כלכלית לאזרחים. בהיבטי ביטחון הפנים ייבדקו אכיפת בידודים, אזורים מוגבלים ואכיפת התקנות. המערך בנתב"ג ומערך מעברי הגבול ייבחנו בכל הנוגע למדיניות הכניסה והיציאה. גם מערך ההסברה והתקשורת ייבדק באופן העברת מידע לציבור להגברת השקיפות, מענה לשיח ברשת.
3 צפייה בגלריה
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
תורים בנתב"ג. גם המערך שם ייבדק בתרגיל הלאומי
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה בירושלים, ארכיון. ישראל יוצאת מהגל הרביעי
(צילום: EPA)
"מדינת ישראל במצב מצוין, ניצחנו את הגל הרביעי ואנחנו במגמת יציאה מזן הדלתא", אמר בנט. "אבל במקביל אנחנו תמיד צופים פני עתיד ונערכים להמשך המערכה. אנחנו לא 'מקפלים ציוד' ולא סוגרים את מערכי הניהול ואת סדר הכוחות נגד הנגיף, אלא להפך – ממשיכים לתרגל ולאתגר את עצמנו. בעוד שבעולם מצב הקורונה הולך ומידרדר, ישראל בטוחה ומוגנת. כדי לשמור על כך, ועל המשך שגרת החיים הרציפה, עלינו להשאיר את האצבע על הדופק ולהיערך לכל תרחיש".
לצד דרישתו של בנט לשמור על היערכות לאפשרות של הופעת זני קורונה חדשים, בממשלה ממשיכים לקדם את מבצע החיסונים, והערב מתקיים דיון מכריע בקרב חברי צוות הטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות בשאלת מתן החיסון של פייזר לילדים בני 5 עד 11. במקביל, ובעקבות הירידה בתחלואה, השרים צפויים לאשר השבוע הקלות בהגבלות הקורונה: בין היתר יבוטלו ההגבלות על התקהלויות בשטחים פתוחים, תוסר החובה לעטות מסכה בהתקהלויות בחוץ, ובמקומות סגורים יתאפשר לקיים אירועים עד 100 איש בישיבה ללא תו ירוק.