השלב הראשון של שיחות המשא ומתן בקהיר הסתיים מבלי לעשות צעדים גדולים לקראת הסכם לשחרור חטופים והפסקת הלחימה ברצועת עזה. כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים המעורים בפרטי השיחות. גורם אמריקני אמר כי לא הייתה פריצת דרך במשא ומתן, אך ציין כי הוא גם לא "קרס", וגורמים מצריים אמרו כי השיחות יימשכו בערוצים דיפלומטיים וביטחוניים בימים הקרובים.
גורם מצרי ששוחח עם "ניו יורק טיימס" אמר כי שיחות המשא ומתן הוארכו בשלושה ימים נוספים, תוך שהוא מציין כי ה"טון" של השיחות היה חיובי. לאחר שנודע כי המשלחת הישראלית כבר יצאה חזרה לישראל, גורם אמריקני אמר כי בשיחות בימים הקרובים ישתתפו גורמים מדרגים נמוכים יותר, שימשיכו לדון במסגרת חדשה לעסקה.
הכותרת
היחידה שמאחורי המבצע הנועז לחילוץ החטופים
21:57
2 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
כמאל, א-ת'אני, ברנס וברנע. המאמצים להגעה לעסקה
(צילום: יריב כץ, AP)
עוד צוין בעיתון האמריקני כי גורם שלישי שמצוי בתוכן השיחות אמר כי על אף שהושגה "התקדמות מסוימת", הצדדים עדיין רחוקים האחד מהשני בסוגיית מפתח שחרור האסירים עבור כל חטוף.
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי בפסגה, שבה השתתפו ראש המוסד דוד (דדי) ברנע, ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, לא הייתה התקדמות חיובית - אלא שלילית. עם זאת, יש להדגיש כי מדובר בעיתון הנחשב ל"שופר" חיזבאללה. בעיתון דווח כי ישראל נסוגה מהמתווה שעליו הוסכם בפסגת פריז.
מקורות מסרו ל"אל-אחבאר" כי המשלחת הישראלית הגיעה עם הצעה שמערערת על סעיפי המתווה, כשבין היתר היא דרשה שבשלב אחד ישוחררו כל האזרחים והחיילות שנחטפו, לפי מפתח הזהה לעסקה הקודמת של חטוף אחד בתמורה לשלושה אסירים פלסטינים, עם אפשרות להגדיל את מספר האסירים.
עוד צוין בעיתון הלבנוני כי המשלחת הישראלית הדגישה כי לא תהיה הסכמה על הפסקת אש מלאה, אלא הפוגה זמנית, שבמהלכה תופסק תנועת המטוסים במשך שש שעות ביום, כפי שהונהג בהפסקת האש הקודמת. בשיחות, הוצע להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועה ללא נסיגת כוחות צה"ל ומבלי לאשר לתושבים לעבור מדרום ומרכז הרצועה לצפונה.
גורמים מצרים אמרו כי המשלחת הישראלית בראשות ברנע שבה לישראל, מבלי לסגור אף אחד מהפערים המשמעותיים במשא ומתן, בהם משך הפסקת האש והמפתח לשחרור אסירים פלסטינים עבור כל חטוף. לדברי הגורמים, הנציגים הישראלים חזרו על עמדת הממשלה כי התנאים שחמאס הציב לעסקה אינם מציאותיים.

עסקה תדחה תמרון ברפיח?

השיחות בקהיר התקיימו בזמן שבישראל מתכוננים להרחבת הפעולה הקרקעית ברצועת עזה גם לרפיח הגובלת במצרים, שם לפי האו"ם נמצאים כ-1.4 מיליון פלסטינים, לאחר שמאות אלפים עברו אליה כשצה"ל קרא לתושבים לנוע לדרום הרצועה - בעקבות הלחימה האינטנסיבית בצפונה בתחילת התמרון הקרקעי. בעולם הביעו חשש בימים האחרונות מתקיפה באזור, שתעמיק את המשבר ההומניטרי.
2 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
עיר האוהלים ברפיח
(צילום: REUTERS/Bassam Masoud)
במהלך המשא ומתן בבירה המצרית הזהירו הגורמים הישראלים כי אם חמאס לא יקבל את תנאי הפסקת האש הזמנית של ישראל, צה"ל יפעל ברפיח. כך לפי גורמים המעורים בתוכן השיחות.
אתמול התייחס הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי לתוכניות לפעולה רחבת היקף ברפיח, בצל האזהרות הבינלאומיות ממבצע שיפגע בעקורים במקום. "אישרתי שלוש פעמים תוכניות, זה לא כי אחת לא הייתה מספיק טובה. תהליך אישורי התוכניות הצבאי עובר מדרגות, משכלל את עצמו מפעם לפעם. עיתוי הפעולה, זה משהו שאנחנו משאירים אותו להחלטה של הדרג הצבאי עם הדרג המדיני. אנחנו יודעים שיהיה מורכב יותר להילחם בסביבה בה יש יותר ממיליון אנשים ועוד כ-10,000 פעילי חמאס, שהם האויב ואותם צריך להרוג".
המשלחת הישראלית יצאה לקהיר לאחר התלבטויות קשות בירושלים אם להגיע לשיחות הפעם, לאחר דרישותיו של חמאס שהוגדרו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כ"הזויות". ההחלטה התקבלה אחרי שיחה שקיים שלשום נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שבה ביקש האחרון לשלוח נציגות ישראלית לשיחות בקהיר - גם אם בישראל "לא רואים אופק" לעסקת חטופים חדשה עם חמאס.
אחרי שארגון הטרור העביר את תשובתו למסגרת העסקה שגובשה בפסגת פריז, אמר נתניהו כי מדובר ב"דרישות הזויות", וטען כי כניעה להן לא תביא לשחרור חטופים. נתניהו חזר שוב בהצהרה שקיים לפני שבוע מספר פעמים על צמד המילים "ניצחון מוחלט" וטען כי הוא "במרחק נגיעה" ויושג "תוך חודשים". הוא הבהיר לאחר מכן כי "ניצחון מוחלט", לתפיסתו, כולל גם את שחרור החטופים.
חמאס דרש בין היתר, שהעסקה תיערך בשלושה שלבים - כל אחד בן 45 ימים, ובה הוא דרש בין השאר נסיגה של צה"ל מרצועת עזה, ושחרור של 1,500 אסירים פלסטינים - מהם 500 שעליהם נגזרו עונשי מאסר עולם, אותם יבחר בעצמו.