6 צפייה בגלריה
בישראלים מפעילים לחץ, אך הסכם צפוי להיחתם
בישראלים מפעילים לחץ, אך הסכם צפוי להיחתם
בישראלים מפעילים לחץ, אך הסכם צפוי להיחתם
(צילום: רויטרס, AP)
למרות הלחץ שמופעל על המעצמות מצד ישראל, ההערכות בירושלים הן שהסכם גרעין חדש בין ארה"ב לאיראן הוא רק עניין של זמן. בישראל מנסים לגרום לאמריקנים להקשיח עמדות, בין היתר בביקורו של שר הביטחון בני גנץ - שנפגש אתמול (שישי) עם היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בבית הלבן ולפי גורם ביטחוני בכיר גילה בקרב האמריקנים אוזן קשבת לדבריו.

מתקרבים להסכם - כתבות נוספות

רק שלשום הזהיר ראש המוסד דדי ברנע כי הסכם הגרעין הוא "אסון אסטרטגי", כלשונו, ואמר כי החתימה תאפשר לאיראנים להגיע ליכולות משמעותיות מאוד, בזכות מאות מיליארדי הדולרים שייכנסו למדינה עם הסרת הסנקציות עליה. אך המומחים בישראל חלוקים על כך - ומנסים להסביר את השוני בין ההסכם הקודם ואת האינטרס האמריקני לקדם את החתימה בקרוב.
6 צפייה בגלריה
עמוס ידלין
עמוס ידלין
"גם המצב הנוכחי הוא מאוד בעייתי". האלוף במיל' ידלין
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
בני גנץ וג'ייק סאליבן
בני גנץ וג'ייק סאליבן
גנץ עם סאליבן, אתמול בבית הלבן
(צילום: יוסי מאי)
אלוף במיל' עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, אמר בשיחה עם ynet כי הסכם הגרעין המתגבש הוא בעייתי לישראל בהיבטים של חיזוק כלכלת איראן ומשטר האייתוללות, ובעיקר בשל הלגיטימציה שהוא מעניק לתוכנית גרעינית רחבה ב-2031. "גם המצב הנוכחי שבו איראן מתקדמת לסף הגרעיני, הוא מאוד בעייתי אסטרטגית. לכן חייבים לשקול את שתי החלופות באותם פרמטרים", אמר ידלין. "הפרמטר החשוב ביותר מה היכולת של ישראל לעצור את הזחילה האיראנית לנשק גרעיני".
לדבריו, חשוב לזכור כי מטרת ההסכם היא לעצור את איראן מלייצר נשק גרעיני. "השאלה היא אם לישראל יש יכולת אלטרנטיבית לעצור את תוכנית הגרעין, ואם בטווח הארוך יהיה יותר קל לעצור אותם או יותר קשה", הסביר. "חשוב לשאול אם ישראל עושה שימוש נכון בזמן או שדווקא איראן מנצלת את הזמן טוב יותר. חשוב שנבהיר לעצמנו, היש לנו יכולת להתמודד עם תוכנית הגרעין האיראנית כבר בשנה הבאה במקרה של אי-חזרה להסכם או דווקא איראן מוכנה יותר למצב שכזה".

6 צפייה בגלריה
יוסי קופרווסר
יוסי קופרווסר
"ההסכם המקורי היה חמור, זה עוד יותר". יוסי קופרווסר
(גבריאל ויינברג)
יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, סבור כי ההסכם הוא חמור עוד יותר מקודמו. "ההסכם המקורי היה ונותר חמור מאוד, ויש בגרסה הנוכחית היבטים שהופכים אותו לחמור עוד יותר. ההסכם הזה מבטיח לאיראן יכולת לייצר כמות גדולה של נשק גרעיני ב-2031 גם אם היא תידבק בו. ההצהרות האמריקניות שהם מחויבים למנוע מאיראן להצטייד בנשק גרעיני הן מילים ריקות כי ארה"ב לא תוכל למנוע זאת. האמריקנים מרמים את עצמם כי הם אומרים שבגלל ההסכם, איראן לא תצטייד בנשק גרעיני. בפועל, תוך שמונה שנים היכולת של איראן לפרוץ לנשק גרעיני תגדל".
קופרווסר מאמין כי במציאות הנוכחית ישנה יכולת לעצור את איראן מלייצר נשק גרעיני - וטוען כי מטרת האמריקנים כפולה: מהותית ופוליטית. "מהותית, המטרה היא להימנע מעימות עם איראן. מבחינה פוליטית, הצוות שמנהל את השיחות על ההסכם היום, הוא אותו צוות שבנה את ההסכם אז, והוא רוצה להגיד שההסכם היה ועודנו הכי טוב שניתן להשיג".
לדבריו, מניעת פיתוח הנשק הגרעיני היא קשה, אך אפשרית. "לאיראנים יש כמות של אורניום מועשר והם יכולים לעבור לשלבים הבאים, אבל הם נמצאים תחת לחץ כלכלי, ההכנה האווירית שלהם מוגבלת והם יכולים לייצר חומר בקיע למספר קטן של מתקני נפץ גרעיניים ונדרש להם זמן להפוך אותם לפצצות. המצב כיום הוא בעייתי אבל עדיין עדיף על ההסכם שיסיר את המכשלות בפצי איראן, יציב אותה על סף ייצור כמות גדולה של כלי נשק גרעיניים עם הגנה אווירית משופרת ועם הון תועפות בקופתה שיתורגם לטרור ולעוצמה מדינית".
6 צפייה בגלריה
כינה את ההסכם "אסון אסטרטגי". ראש המוסד ברנע
כינה את ההסכם "אסון אסטרטגי". ראש המוסד ברנע
כינה את ההסכם "אסון אסטרטגי". ראש המוסד ברנע
(צילום: EPA, רועי אברהם/לע"מ)

קופרווסר מצביע על שני אלמנטים מרכזיים שהופכים את ההסכם לגרוע עוד יותר. "המרכיב שהיה בהסכם הקודם איפשר לכל אחת מהחברות בהסכם להחזיר את הסנקציות של כולם באופן חד צדדי, 'סנאפבק'. על פי הדיווחים של האיראנים, זה לא בהסכם. נשללה היכולת של החברות בהסכם לסגת מההסכם. בנוסף, בהסכם הקודם שהיה גרוע כאמור, נדרשה בו אמירה של ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית שהוא קיבל תשובות מהאיראנים לגבי הממדים הצבאיים האפשריים של תוכנית הגרעין של איראן והיו לו 11 תחומים שהצביעו שהתוכנית הגרעינית של איראן הייתה צבאית.
"הוא קיבל תשובות מהאיראנים שהיו לגמרי לא מספקות, אך למרות זאת, הוא אפשר להיכנס להסכם, מה שהצביע על שת"פ בין סוכנות הגרעין לממשל אובמה", אמר. ראש הסוכנות הוחלף ברפאל גרוסי שקיבל את הפרטים על תוכנית הגרעין האיראנית, ושם הוא גילה שלאיראנים היו עוד ארבעה אתרים עם פעילות גרעינית שלא הוזכרו בדו"ח הקודם ושהאיראנים לא הצהירו עליהם כלל ובכך הפרו את האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני (NPT). בחלקם הוא הצליח למצוא שאריות של אורניום שעבר טיפול כלשהו. הוא פנה לאיראנים שנתנו לו פרטים על המקומות ופתח בחקירה נגדם, אך הם סירבו לשתף פעולה ובתגובה לכך הסוכנות לאנרגיה אטומית אימצה החלטה נגד איראן".
ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר ציין כי "למרות כל זה, מצאו דרך שבה האיראנים לא יצטרכו לענות כעת לשאלותיו לגבי מה קרה באותם אתרים וזה לא ימנע כניסה להסכם הגרעין. גרוסי לא מוכן לכך אבל האמריקנים מוכנים להתעלם מזה וזה פשוט מסוכן כי אף אחד לא יודע מה באמת נעשה באותם אתרים".
לגבי היכולות של איראן להגיע לנשק גרעיני העריך קופרווסר: "האיראנים התקדמו מאוד בכל מה שקשור לחומר הבקיע ויש להם כמות גדולה של אורניום מועשר ברמות של 60% ו-20% והם יכולים להפיק חומר מועשר לרמה של 90% תוך שבועות ספורים. בנוסף, אף אחד לא יודע באמת מה מצב פרויקט ההנשקה. המספר שרבים נוקטים בו הוא שנתיים. בעיניי זה מוגזם. אם יהיה להם מזל, הם יוכלו לעשות זאת בפחות זמן". קופרווסר מאמין כי ישנו סיכוי גבוה שההסכם ייתחם "אם האיראנים לא ידחו את העמדות האמריקניות". הוא הזהיר מ"תרחיש אימים", ובו לאיראן יהיו ב-2031 מאות כלי נשק גרעיניים. "זה יכול להוות סכנה לעולם כולו".
6 צפייה בגלריה
"הסנקציות על משמרות המהפכה? על הנייר בלבד"
"הסנקציות על משמרות המהפכה? על הנייר בלבד"
"הסנקציות על משמרות המהפכה? על הנייר בלבד"
(צילום: AFP ,EPA)
בני סבטי, מומחה לאיראן וממקימי דובר צה"ל בפרסית, טען כי הפיקוח על תוכנית הגרעין וגם הפיקוח על מלאי האורניום נפגם בכל מקרה והמצב כיום עדיף הרבה יותר מחתימה על ההסכם. "אחד הנושאים שעלו לכותרות זה העניין שהאיראנים פירקו את המצלמות של סבא"א במתקני הגרעין. יש תחושה שאיראן צריכה להתנדב ולעשות מטוב ליבם והדברים לא באמת מופיעים שם בהסכם. בנוסף, יש נושא שמופיע באופן אמורפי שלא בטוח שאיראן מפסיקה להשתמש בצנטריפוגות המתקדמות יותר שגם מעשירות את האורניום הרבה יותר גם באיכות וגם במהירות.
"גם נושא הסנקציות נגד משמרות המהפכה. זה הולך להיות על הנייר בלבד", טען. זה שהשם שלהם נשאר בסנקציות זה הולך להיות רק בשמי. אז בשביל מה הסנקציות? זה כמו לעשות סנקציות על צה"ל שהוא לא גוף כלכלי. הרי כל הכלכלה היא תחת משמרות המהפכה. האיראנים פשוט בהלם ותוהים איזה כדור לא נכון האמריקנים לקחו", אומר סבטי.
"הם לא מבינים מה קרה להם, ולכן הם חושדים בזה והמחיר עולה כל הזמן. עוזר בכיר לשעבר בתקופת טראמפ כתב בציוץ שהאמריקנים מתנהגים כמו מערבי תמים בבזאר מזרחי שנכנס עם המון כסף לבזאר ו'העיקר לקנות'. הוא לא בודק את המחירים ואת טיב המוצר. זה כל כך נכון. זה נשגב אפילו מבינתם של האיראנים".
לדברי סבטי, תרחיש האימים שהאיראנים יהיו מוגנים וישראל תהיה מוגבלת בפעילות נגד הגרעין האיראני. "מה שאומרים שההסכם לא מחייב את ישראל, בסוף הקשר עם ארה"ב יותר חשוב לנו ואנחנו נצטרך לבלוע את הצפרדע הזו וזה יעלה לנו ביוקר כי גם חמאס והג'יהאד מאוד מתחזקים אפילו מורלית מההסכם הזה. ההסכם הזה הוא גם נגד הציבור האיראני כי הכספים האלה שישתחררו לאיראן לא ילכו לתשתיות, אלא ילכו לחיזבאללה. האזרחים האיראנים לא מבינים איך האמריקנים בוגדים בעם האיראני וחוברים למשטר האפל", סיכם.
פורסם לראשונה: 23:00, 26.08.22