2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שוב התבטאויות חריפות מצד שרה בממשלה. אורית סטרוק
(צילום: עמית שאבי)
שרת ההתיישבות אורית סטרוק תקפה הבוקר (יום שני) ברדיו קול ברמה את הרמטכ"ל הרצי הלוי, המפכ"ל יעקב שבתאי וראש השב"כ רונן בר, שפרסמו הודעה משותפת נגד הפורעים ביו"ש. לדברי סטרוק, "הם הוציאו הודעה על טרור לאומני יהודי. מי אתם, כוח וגנר (ארגון שכירי החרב שמרד בהנהגת רוסיה)?".
2 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
בר, שבתאי והלוי
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
השרה המשיכה ותקפה: "אתם עובדים אצל הממשלה, אתם לא מוציאים הודעות מתחת לאף של הממשלה איך שבא לכם ומה שנראה לכם. מוקירה מאוד את הרמטכ"ל, המפכ"ל וראש השב"כ, אבל הם לא אלה שאמורים ללמד אותנו לא מוסר ולא לקבוע נורמות, התפקיד שלהם זה לדאוג לביטחון. תדאגו לביטחון בבקשה". סטרוק ציינה כי היא נגד הפרעות, שבמהלכן הוצתו בתי פלסטינים והושחת רכוש בכפרים, אך אמרה כי "זאת בושה וחרפה לקרוא לאירועים האלה טרור לאומני".
ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "שרה בישראל שמשווה את הרמטכ"ל, המפכ"ל וראש השב"כ לשכירי חרב מורדים לא ראויה ולא יכולה לשבת בממשלת ישראל. נתניהו חייב לעצור את הטירוף ולרסן את השרים ההזויים חסרי האחריות שלו. אזרחי ישראל חייבים את חייהם להרצי הלוי, קובי שבתאי ורונן בר, גיבורי ישראל ושומריה".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "ההשוואה של ראשי זרועות הביטחון לכוח וגנר היא חרפה מוסרית ופגיעה בביטחון המדינה. נתניהו צריך לפטר את אורית סטרוק עוד היום. כל דקה שהיא מכהנת כשרה בממשלה הוא מסר של הפקרות ביטחונית, קריצה לאנרכיסטים ופגיעה בצה"ל, בשב"כ ובמשטרת ישראל. ‏אסור להסתפק בגינויים, המסר חייב להיות במעשים. הגיע זמן לשים סוף לאנרכיה שמחוללת ממשלת ישראל בביטחון המדינה".
זמן קצר אחרי הריאיון התנצלה סטרוק, ומסרה כי "הביטוי 'כוח וגנר' שגוי, ואני מתנצלת עליו. הוא נכנס לשיחה בשל נוכחותו בשיח החדשותי, אבל לגמרי לא מתאים. סליחה ומחילה. אני לא חוזרת בי מהביקורת העניינית, על כך שראשי מערכות הבטחון שלנו, מסורים וראויים להערכה ככל שהם, לא אמורים להיות מטיפי-מוסר, אלא מייצרי ביטחון".
הנשיא יצחק הרצוג התייחס היום בטקס מצטייני שירות הביטחון הכללי לפרעות ביו"ש, וגם תקף את אמירתה של סטרוק. "ההשתלחות חסרת הרסן באנשי כוחות הביטחון ובמפקדיהם, אינה יכולה לעבור לסדר היום ועלינו – על כולנו לגנות אותה בתוקף", אמר. הרצוג גם גיבה את ההודעה שפרסמו הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל.
לדבריו, "למרבה הזעזוע, נוכחנו לראות כי ישנם אזרחים ישראלים, אשר מצאו באירועים הקשים והכואבים הללו (הפיגועים, א"א) סיבה או נימוק מעוות להתפרעויות אלימות, אכזריות ומשולחות רסן, כלפי תושבים פלסטינים תמימים וחפים מפשע. אני מגנה את האלימות הזאת בכל תוקף. המעשים האלה אינם חוקיים ואינם מוסריים. הם פסולים מכל וכל, הם מכרסמים את יסודותינו, ושומטים את הקרקע תחת כולנו".

בוארון: פרעות? אנחנו חיים בפחד

אבל סטרוק לא היחידה: בימים האחרונים חזרו שוב ושוב שרים בממשלה וח"כים בקואליציה על הטענה שהפרעות הן לא טרור, בניגוד לעמדת ראשי מערכת הביטחון. בריאיון הבוקר ב-ynet radio אמר ח"כ אביחי בוארון מהליכוד כי הפחד שבו חיים המתנחלים הוא הגורם למהומות הללו. "המערכת לא נותנת לנו תחושת ביטחון ולא ביטחון, וזה האירוע המרכזי", טען.
לדברי בוארון, "תושבי ציר 60 חשופים למאות אירועים של יידוי אבנים ובקבוקי תבערה מדי חודש. באזור שלי (בנימין) אני יכול לספר לך על מטעני צד, ממש דרום לבנון הפכנו להיות. התושבים במצוקה אמיתית ומרגישים ברווזים במטווח, כשמחבל נכנס לחומוס אליהו ומתחיל טבח - אז אנשים הולכים עם פחד בלב. אני עצמי הרבה פעמים לא הולך לישון, אנחנו חיים בפחד".
בוארון אמר כי הפרעות לא מקובלות עליו, אך שהוא "מסביר מאיפה נובעת התופעה". הוא טען כי "אני מתנגד להתנהלות בניגוד לחוק, ומי שלא שומר חוק יש משטרה שתטפל בו במסגרת הסדר הדין הפלילי, אבל בוודאי שלא להכריז עליו כטרוריסט לאומני. אין פה טרור לאומני, לדרוזים בצפון אנחנו גם לא קוראים טרוריסטים לאומניים. הבדואים הם לא טרוריסטים לאומניים, וגם לא מחאת קפלן. אזרחי ישראל לא יכולים להיות טרוריסטים לאומניים, אלא רק לעבור על החוק. ברגע שאתה מכריז על מישהו שהוא טרור לאומני, אתה מפנה אליו את הנשק במערכה הבאה ויירו עליו ממטוס. צה"ל אמור לשמור על ישראל".
לדבריו, הפרעות מגיעות "ממצוקה אמיתית של אזרחים שבאים ואומרים, לא יכול להיות שיירו בנו, יפגעו בנו. רק בשלושת החודשים האחרונים תשעה נרצחים, שלוש נשות משפחת די, האחים יגל, עכשיו ארבעה נרצחים נוספים, לא יכול להיות. באים צעירים ואומרים 'לא מגנים עלינו, אנחנו נגן על עצמנו'. כתוצאה מזה כוחות צה"ל מתחילים להפנות את כלי הנשק שלהם אלינו. מה קורה פה? וראשי מערכת הביטחון לא נוהגים פה באחריות".

בוארון טען כי יש "מדיניות צה"לית להכפיל את האוכלוסייה הפלסטינית, תומכת טרור. זה אומר שהיא מגבה מחבלים, נותנת להם משכורות, הרשות הפלסטינית נותנת משכורות למחבלים, מחלקת ממתקים כשרוצחים ופוגעים בנו. זו לא אוכלוסייה תמימה. והצבא בתפיסה פרוגרסיבית מכיל את הציבור והאוכלוסייה הזאת, ורוצה רק לשמור פה על השקט והסדר. וכשהשקט והסדר מופרים מהצד הישראלי, אז הצד הישראלי הופך להיות תומך טרור, טרור לאומני? איפה התבלבלנו?".
הוא הוסיף כי "הפתרון הוא שצה"ל ייזכר מאיפה הוא בא ולאן הוא הולך, ושהוא צבא ההגנה לישראל, ושיתחיל לשמור פה. אלוף פיקוד מרכז, שיבין שהוא לא משרת פה את השקט ואת הסדר, השקט והסדר זה לא האויב שלו, האויב שלו זה הרשות הפלסטינית. עם כל הכבוד לתיאום הביטחוני, האויב שלו זה יישות האויב שתומכת בטרור באמת ומייצרת טרור באמת. על מי שצריך להגן זה על אזרחי ישראל, ולעשות הכול כדי להגן עליהם. איפה היו ראשי הצבא אחרי שנרצחו ארבעה אנשים, למעט הרמטכ"ל שהיה באירוע עצמו? האם הם באו לתושבים?".
חבר מפלגתה של סטרוק, ח"כ יצחק קרויזר, יצא נגד דבריה ואמר כי "לא הייתי אומר את זה, מעריך את אנשי הביטחון". בריאיון לאולפן ynet הוא התייחס גם להתפרעויות המתנחלים, ואמר: "מגנים אלימות. ישראל חיזקה לאורך שנותיה את ההתיישבות כי זו אדמת אבותינו. קוראים לכלל האזרחים לשמור על החוק". כשנשאל אם מדובר בטרור, השיב קרוזיר כי "זה לא טרור. זו התנהגות עבריינית".
הבוקר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי בצל הפרעות, שבכיר במערכת הביטחון כינה "אווירת פוגרום", לנערי הגבעות יש קשר כמעט ישיר לשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר ולחברי כנסת נוספים, שפועלים למענם.