3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: חתן פרס בראשית לשנת 2022 ד"ר אלברט בורלא, מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ, ונשיא המדינה, יצחק הרצוג.
מימין לשמאל: חתן פרס בראשית לשנת 2022 ד"ר אלברט בורלא, מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ, ונשיא המדינה, יצחק הרצוג.
פולובץ ונשיא הרצוג בהענקת הפרס לשנת 2022
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
סטן פולובץ (60), מייסד ויו"ר "פרס בראשית", שנחשב ל"נובל היהודי" ומוענק מדי שנה בשיתוף ממשלת ישראל והסוכנות היהודית, הואשם בתקיפה מינית ביום רביעי האחרון בניו יורק, ארצות הברית. אישה, תושבת ניו יורק, טוענת כי פולובץ סימם אותה במהלך דייט, לקח אותה לדירתו במנהטן ושם ביצע בה את זממו כשהיא לא בהכרה מלאה. בדיקות סמים שביצעה יום לאחר מכן איששו את הטענה כי בגופה נמצא סם מאלחש.
בכתב התביעה, שהוגש לבית המשפט המחוזי במנהטן, מופיע תמלול הודעה שפולובץ שלח לאישה יומיים לאחר התקרית. בהודעה הוא הסביר לה כי לקח אותה לדירתו לאחר שבמהלך הדייט היא "שתתה יותר מדי על בטן ריקה", וכי לא רצה שתיקח מונית כי חשש שהנהג עלול לתקוף אותה או שהיא תביך את בתה כשתגיע הביתה.
"עזבת את הדירה ברגע שהצלחת, אבל לא לפני שנפלת בדרך לשירותים כי לא יכולת ללכת", כתב פולובץ. "אם את לא רוצה לראות אותי שוב, זה בסדר. אבל אולי את יכולה להיות בוגרת יותר לגבי זה במקום לחסום אותי או לעזוב מבלי להיפרד".
3 צפייה בגלריה
רות' ביידר גינסבורג
רות' ביידר גינסבורג
הענקת פרס "קרן בראשית" לשופטת העליון בארה"ב רות ביידר גינזבורג
(צילום: ערן לם, לנס הפקות)
בכתב התביעה ציינה האישה כי הכירה את פולובץ, פרוד ואב לשלושה, בקיץ 2021 באמצעות שדכנית. במהלך דייט שני שלהם בדצמבר באותה שנה, פולובץ הזמין אותה לבר קוקטיילים בשם Skylark בלב מנהטן, לאחר שהשניים צפו יחד בהצגה. האישה סיפרה שאחרי לגימה מהמשקה השני שלה היא "הרגישה לפתע מבולבלת והחלה לאבד שליטה על התפקודים המוטוריים שלה".
לאחר מכן, לפי כתב התביעה, לקח פולובץ את האישה לדירתו למרות שאמרה כי "היא רוצה ללכת הביתה וצריכה להיות עם בתה". היא טוענת שהוא מנע ממנה להתקשר למונית, לקח אותה לחדר השינה שלו, הסיר את בגדיה, נגע בה ונישק אותה בזמן שהיא "עדיין סובלת מההשפעות של סמים".
למחרת התקרית האישה ביצעה כאמור בדיקת סמים שאישרה שבגופה נמצאו בנזודיאזפינים, שבמינונים גבוהים גורמים לאובדן זיכרון, בלבול וחוסר יציבות. האישה מבקשת "פיצויים בסכום שייקבע במשפט" מפולובץ ומבר הקוקטיילים שבו היא לדבריה סוממה, ועל פי התביעה אנשיו מחקו את סרטון האבטחה שמתעד את האירוע.
3 צפייה בגלריה
וסטאן פולובץ, נטלי פורטמן ומוריס קאהן
וסטאן פולובץ, נטלי פורטמן ומוריס קאהן
וסטאן פולובץ, נטלי פורטמן ומוריס קאהן
(צילום: קרן פרס ניו יורק)
עורך דינו של פולובץ מארק בדרו הכחיש את הטענות מכל וכל ואמר כי לפני הגשת התביעה ובטרם פנו למשטרה בבקשה לחקור את האירוע, ביקשו עורכי דינה של האישה להגיע לפשרה כספית. המשטרה, לדבריו, החליטה לא לנקוט בפעולה נגד מרשו. ממשטרת ניו יורק טרם נמסרה תגובה, ומטעמו של פולובץ נמסר כי הוא מצפה לטהר את שמו ובטוח שהוא יזוכה לחלוטין. בקרן "פרס בראשית" אמרו כי הם מצפים לטיהור שמו וכי "האשמות שווא של תקיפה מינית פוגעות לא רק באדם המואשם, אלא גם בניצולי תקיפה מינית".
פולובץ הוא איש עסקים ופילנתרופ יהודי אמריקני שנולד ברוסיה, וב-2012 ייסד עם שותפים את קרן בראשית (ג'נסיס), שמעניקה פרס שנתי בסך מיליון דולרים ל"יהודים שזכו להצלחה משמעותית בתחומים שונים". זוכת הפרס לשנת 2023 הייתה הזמרת והשחקנית ברברה סטרייסנד, ובשנה שעברה זכה בו אלברט בורלא, מנכ"ל חברת התרופות פייזר על התגייסתו למען פיתוח חיסונים לקורונה.
בעבר זכו בפרס אישים כמו נתן שרנסקי, הבמאי סטיבן ספילברג, שופטת העליון בארה"ב רות ביידר גינסבורג והכנר יצחק פרלמן. הקרן עצמה פועלת גם בישראל ורשומה בה כחברה לתועלת הציבור. בין חברי ועד הפרס ומועצת ההנהלה גם מייסד אמדוקס מוריס קאהן, השר לשעבר וחתן פרס ישראל נתן שרנסקי, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית ביניש, השגריר לשעבר ח"כ דני דנון וח"כ יולי אדלשטיין.