בימים האחרונים השמיע חמאס דרישות כי בעסקה הבאה שבה ישוחררו חטופים ייכללו גם אסירים שנכלאו למאסרי עולם - בהם מרואן ברגותי ועבאס א-סייד. בני משפחות קורבנות פיגועים שמאחוריהם עמדו - סיפרו הבוקר (ראשון) על התחושות סביב אפשרות שישתחררו - ושיתפו בקושי שעומד מול המטרה. אפרת עובדיה, ששכלה את שני הוריה בפיגוע ירי בכביש 443 באינתיפאדה השנייה אמרה בריאיון ל-ynet Live כי "רואים מה קורה כשמשחררים מחבלים, הם יוצאים חכמים מהכלא. נוח לרצוח יהודים". קורין בן ארויה, שנפצעה בפיגוע במלון "פארק" ושכלה את בעלה, הביעה תמיכה בשחרור החטופים, אבל קראה לפקח על המחבלים שישתחררו.

4 צפייה בגלריה
שרון ויניב ז"ל
שרון ויניב ז"ל
שרון ויניב ז"ל, הוריה של אפרת
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
ברגותי. בחמאס ידרשו את שחרורו
ברגותי. בחמאס ידרשו את שחרורו
ברגותי. בחמאס ידרשו את שחרורו
(רויטרס)
עובדיה, שהייתה אז בת שנה וחצי וניצלה מהפיגוע, הביעה התנגדות לשחרור של מחבלים - בהם ראש ה"תנזים" לשעבר בגדה מרואן ברגותי, שהורשע בין היתר במעורבות בפיגוע הירי - במסגרת עסקת החטופים המסתמנת: "זה רב מרצחים, הוא קיבל המון שנות מאסר ואז משחררים אותו. עוד פיגועים יקרו.
"אני פשוט חסרת מילים. הייתי בפיגוע הזה, אני מרגישה שזה פשוט לא פייר. אין לי תשובה, הם יוצאים חכמים מהכלא, יוצאים מלומדים. אני לא מוכנה לחיות עם זה שהם יהיו בחוץ, אני מרגישה זוועה. כל פעם מחדש רוצים לשחרר מחבלים, זה מעצבן וזה עצוב. לא הייתי רוצה להיות במקום משפחות החטופים, אבל אנחנו יודעים מה זה כאב, אנו חיים אותו כל יום וכל שעה", אמרה.
היא הוסיפה כי "צריך לעשות הכל כדי להוציא את החטופים מעזה, אני מתפללת כל יום לשחרורם ומחבקת את המשפחות, אבל אנחנו לא יכולים לתת למחבלים לשחק בנו. הם משחקים בנו ואנחנו עושים בדיוק מה שהם אומרים. אנחנו פשוט חיילים שלהם. למדינת ישראל יש כוח, אם היא רוצה היא יכולה. אני מאמינה בזה".
מנגד, קורין בן ארויה, שנפצעה ושכלה את בעלה שמעון בפיגוע במלון "פארק" בערב פסח לפני כ-22 שנה - שא-סייד היה בין האחראים לו - הבהירה כי על אף אבלה הכבד, "אין לנו ברירה. אני בעד שחרור חטופים. מה נעשה? נשאיר אותם שם? אם אחד מבני משפחתי היה נחטף הייתי רוצה לראות אותו בבית".

4 צפייה בגלריה
שמעון בן אוריה ז"ל
שמעון בן אוריה ז"ל
שמעון בן ארויה ז"ל
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
עבאס א-סייד בבית המשפט, ב-2010
עבאס א-סייד בבית המשפט, ב-2010
הורשע באחריות לפיגוע במלון "פארק" בערב פסח. א-סייד
(ציום: נועם מושקוביץ)
לדבריה, "אני אומרת דבר מאוד קשה, אין לנו ברירה אחרת. זה תוצר של רפיסות ממשלתית. אני לא רוצה לייעץ לפוליטיקאים, אבל השרים שמתנגדים, בשם מי הם מדברים? בשמי? שיבואו לשאול אותי. נקלענו למצב שבו אנחנו חייבים לשחרר מחבלים עם דם על הידיים כדי שהחטופים יחזרו, אבל המחבלים צריכים לדעת שאנחנו נישאר על הזנב שלהם, שיחששו להסתכל אחורה".
ברגותי, שנידון לחמישה מאסרי עולם מצטברים ולעוד 40 שנות מאסר, הוא לא הדמות המוכרת היחידה מבין המחבלים שחמאס דורש לשחרר. גם קרוב משפחתו עבדאללה ברגותי, שנחשב ל"מהנדס" בארגון חמאס ונידון ל-67 מאסרי עולם לאחר שהורשע במעורבות בפיגועים שגבו קורבנות רבים, מופיע ברשימה.
את א-סייד ואיברהים חאמד, שנידונו ל-30 מאסרי עולם כל אחד על מעורבות בפיגועים קשים, חמאס אף ניסה לשחרר בעבר בעסקת שליט - לצד מרואן ועבדאללה ברגותי - אך ישראל סירבה. בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "יש לי קווים אדומים, אנחנו לא נשחרר אלפי מחבלים", והודיע כי ישראל לא תסכים לעסקה בכל מחיר.