בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אמש (חמישי) את הערעור שהגיש שמואל פלג, סבו של הילד איתן בירן, וקבע כי הוא יוחזר למשפחת אביו שמתגוררת באיטליה - שם נספו קרוביו של איתן באסון הרכבל בהרי האלפים: האב עמית, האם טל, אחיו הקטן טום, סבה של האם ובת זוגו. איתן, נזכיר, הובא לישראל על ידי הסב, אבי האם, בניגוד להסכמת וידיעת דודתו איה בירן, אחותו של האב, שעמה התגורר באיטליה הילד מאז האסון. בעקבות זאת בית משפט באיטליה אף הוציא נגד הסב צו מעצר בינלאומי בחשד לחטיפה לכאורה.
בפסק הדין שפרסמו אמש השופטים נכתב כי "עם כל ההבנה לכאבם של המערער ושל סבתו של הקטין, אין מנוס מלדחות את הערעור. אנו מורים על החזרתו לאיטליה תוך 15 יום". השופטים כתבו בנוסף כי "אנו מבקשים להביע תקווה שאף על פי שהמערער (הסבא) הרחיק את הקטין שלא כדין - לא יפקד עוונו על נכדו ויתאפשר לקטין לפגוש את סבו באיטליה". על אף עדכון המשפחות בפסק הדין, משפחת פלג עדיין תוכל לבקש לערער לבית המשפט העליון - ולצו ניתן עיכוב ביצוע של שבעה ימים.
5 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
משפחת בירן. איתן איבד את אביו, אמו ואחיו הקטן
(מתוך פייסבוק)
עורכי דינו של הסב הביעו צער על פסיקת בית המשפט: "אין לנו אלא להצטער על פסק הדין של בית המשפט המחוזי ששלח את בני משפחת פלג להיאבק באיטליה על המקום הראוי להמשך חייו של איתן. איתן הוא ילד ישראלי ויהודי שהוריו המנוחים היו רוצים שימשיך לגדול, להתחנך ולהתפתח בישראל. לצערנו, שוב קולו ורצונו של איתן נותרו מחוץ לכותלי בית המשפט".
פרקליטיו של פלג, רונן דליהו, חגי הלוי, עידן סגר ומקסים ליפקין, הוסיפו: "נלמד היטב את פסק הדין ונשקול אפשרות ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון על מנת שיכריע בסוגיה חריגה, ייחודית וטראגית בעניינו של הקטין". בצהריים, בדיון שהתקיים בסוגיה בבית המשפט, תהו עורכי הדין מדוע לא מונה עד כה פסיכולוג ניטרלי לבחינת מצבו של איתן, וביקשו מבית המשפט שימנה מומחה מטעמו. "משפחת פלג סמוכה ובטוחה שבית המשפט לא יאפשר לקרוע את איתן ממשפחתו הישראלית מצד אימו ויראה לנגד עיניו את טובתו של הילד", אמרו בצהריים.
5 צפייה בגלריה
שמואל פלג
שמואל פלג
הסב שמואל פלג בבית המשפט, אתמול
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
אתי פלג בבית המשפט
אתי פלג בבית המשפט
דודתו של איתן, איה בירן
(צילום: מוטי קמחי)
פרקליטיה של משפחת בירן, עורכי הדין שמואל מורן ואבי חימי, מסרו: "אנו מברכים על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, ואנו תקווה שזהו הצעד האחרון לפני חזרתו של איתן למשפחתו ולביתו שבאיטליה".
קרב המשמורת הקשה, נזכיר, נפתח לאחר האסון הכבד שהתרחש בחודש מאי האחרון, ברכבל אל פסגת ההר מוטרונה שבצפון איטליה. באסון ההוא, הקשה ביותר ב-20 השנים האחרונות באיטליה, נספו 14 מתוך 15 נוסעי הקרון שקרס, רגע לפני שהגיע לפסגת ההר. הקרון קרס לאחר שאחד מהכבלים התנתק, ומנגנון הבלימה שהושבת לא פעל. הניצול היחיד באסון היה הילד איתן בירן, שאיבד כאמור את אביו, אמו ואחיו הקטן, לצד סבה של האם ובת זוגו.
איתן נפצע קשה באסון, ולאחר שהשתחרר מבית החולים עבר להתגורר עם דודתו איה בירן, כאמור אחותו של אביו. אולם בספטמבר האחרון סבו מצד אמו, שמואל פלג, הטיס אותו ארצה באמצעות מטוס פרטי. לפי הדיווחים המטוס השכור המתין מבעוד מועד בשווייץ, והסב הסיע את איתן אל מעבר לגבול במהלך מפגש עמו שתואם מול הדודה, שהמתינה לחזרת הילד מבלי שכלל ידעה על הטיסה.
5 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת האסון באיטליה. הבלם הושבת, הקרון קרס
(צילום: AFP)
שלושה ימים לאחר מכן הגישה הדודה תובענה בגין חטיפת ילד לפי אמנת האג לבית המשפט בישראל. בחודש שעבר קבע בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב כי יש להחזיר את איתן לאיטליה ולהמשיך שם את הדיון המשפטי בעניין המשמורת, אך הסב ערער על ההחלטה - וכעת ערעורו כאמור נדחה.
פורסם לראשונה: 22:21, 11.11.21