3 צפייה בגלריה
לפי הדיווחים באיראן: תיעוד התקיפה באל-בוכמאל, סוריה
לפי הדיווחים באיראן: תיעוד התקיפה באל-בוכמאל, סוריה
דיווחים באיראן: כך נראתה התקיפה אמש באל-בוכמאל
כלי תקשורת ערביים ואיראניים דיווחו אמש (יום ראשון) כי שיירת משאיות שחצתה את מעבר הגבול בין עיראק לסוריה הותקפה מהאוויר. לפי דיווחים שונים, מדובר במשאיות קירור ששייכות למיליציות הפרו-איראניות שפועלות במדינות. התקיפה התרחשה סמוך לעיירה אל-בוכמאל, במחוז דיר א-זור. כלי התקשורת השונים הדגישו כי התקיפה התרחשה רק אחרי ששיירת המשאיות חצתה מעיראק לשטח סוריה.
ברשת אל-ערבייה דווח כי באזור נשמעו לפחות שלושה פיצוצים חזקים. "מדובר בשיירה של 25 משאיות, שעברה לשטח סוריה", דווח. "המטוסים שתקפו ירו ירי אזהרה לעבר השיירה כדי שהנהגים יברחו, ולאחר מכן השיירה הותקפה".
לפי מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, כטב"מים שנראים כשייכים לכוחות הקואליציה האמריקנית נצפו באזור התקיפה. המרכז ציין כי שש משאיות מתוך השיירה נשאו נשק והושמדו בתקיפה, והוסיף כי "מי שהיה בהן נפגע". המרכז גם דיווח כי שלשום חצאו משאיות קירור בשירות חיזבאללה את הגבול כשהן עמוסות באמל"ח, פרקו את המטען שלהן בסוריה - וחזרו לעיראק.


לפי שעה לא יוחסה התקיפה לישראל, אך מדובר באזור שידוע שחיל האוויר פעל בו לא אחת בשנים האחרונות. רק בחודש דצמבר האחרון אישר הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי בקולו כי ישראל תקפה בנובמבר שיירה של 25 משאיות באותו אזור בגבול סוריה-עיראק. "יכולנו לא לדעת לפני כמה שבועות על השיירה הסורית שעוברת מעיראק לסוריה", אמר. "יכולנו לא לדעת מה יש בה ויכולנו לא לדעת שמתוך 25 משאיות, זו המשאית. משאית מספר 8 היא המשאית עם האמל"ח".
כוכבי ציין שגם לאחר זיהוי המשאית, "צריך לשלוח לשם את הטייסים, הם צריכים לדעת להתחמק מטילי הקרקע-אוויר. אל תטעו יש מבצעים שיורים עליהם 30 או 40 טילי קרקע-אוויר, בשיא היו 70. הם צריכים לתקוף, הם צריכים לפגוע ולחזור. הם צריכים גם בחלק מהתקיפות לא להרוג את מי שלא צריך להרוג. אלה יכולות מאוד מתקדמות".
מעבר הגבול באל-בוכמאל נחשב למסדרון הנשק היבשתי שמחבר בין איראן לסוריה ולבנון ולים התיכון. על פי דיווחים שונים, באזור אירעו בשנים האחרונות שורה של תקיפות נגד שיירות המזוהות עם איראן או עם המיליציות הפרו-איראניות ונגד בסיסים סמוכים. חלק מהתקיפות יוחסו על פי פרסומים זרים לישראל, וחלק יוחסו גם לארה"ב.
3 צפייה בגלריה
התקיפה באיראן ותיעוד הרחפנים שפרסמה הרפובליקה האיסלאמית
התקיפה באיראן ותיעוד הרחפנים שפרסמה הרפובליקה האיסלאמית
התקיפה באיראן ותיעוד הרחפנים שפרסמה הרפובליקה האיסלאמית
(צילום: רויטרס/WANA)
התקיפה אמש התרחשה על רקע הדיווחים שישראל תקפה מתקן צבאי בעיר איספהאן שבמרכז איראן באמצעות רחפנים. טהרן טוענת כי המתקפה הזו נכשלה, והציגה תיעוד של שרידי "הרחפנים המתאבדים" שהשתתפו בה. מקורות אמריקניים ששוחחו אתמול אחר הצהריים עם העיתון "וול סטריט ג'ורנל" טענו כי ישראל עומדת מאחורי המתקפה. אמש דיווחה גם סוכנות רויטרס מפי גורם אמריקני שישראל אחראית "ככל הנראה" למתקפה, ובפנטגון פרסמו במקביל הבהרה ולפיה אף כוח אמריקני לא השתתף בפעולה.
פרשננו רון בן ישי הדגיש כי ייתכן שהתקיפה באיראן הייתה על מתקני פיתוח וייצור של אמצעי לחימה חדישים, שבהם גלום פוטנציאל איום חמור על ישראל. הוא הסביר גם כי ייתכן שמדובר אפילו בטילים היפרסוניים. בנוסף, באיספהאן נמצא מפעל חשוב לעיבוד אורניום גולמי למה שמכונה "עוגה צהובה", שממנה מפיקים בהמשך התהליך אורניום מועשר ברמות שונות. לכן ייתכן שתקיפת הרחפנים נועדה להשמיד מתקן נוסף של פרויקט הגרעין האיראני ולאותת לאיראנים שישראל לא תעמוד מנגד ואף תפעל אם איראן – למשל – תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 90%, שהיא רמה של חומר בקיע המשמש לייצור פצצה.
פורסם לראשונה: 22:10, 29.01.23