איראן חשפה אמש (ראשון) תיעוד שלדבריה נראים בו שרידי "הרחפנים המתאבדים" ששימשו למתקפה אמש נגד מה שהגדירה כ"מפעל תחמושת" בעיר איספהאן שבמרכז המדינה – מתקפה שלטענתה נכשלה. בתיעוד נראים גם חורים קטנים בגג של מה שנטען כי הוא המתקן שהותקף, וכתב איראני שוחח עם העובדים בתוך המבנה – בניסיון ברור לחזק את טענותיה של טהרן כי המתקפה נכשלה. בדיווח על התיעוד, אותו פרסם תאגיד השידור הציבורי של הרפובליקה האיסלאמית, צוין במפורש כי הפעילות במתקן נמשכת באופן שגרתי.
טהרן אמנם לא הפנתה עד כה אצבע מאשימה כלפי גורם כלשהו, אבל מקורות אמריקניים ששוחחו אחר הצהריים עם העיתון "וול סטריט ג'ורנל" טענו כי ישראל עומדת מאחורי המתקפה. אתמול בערב דיווחה גם סוכנות הידיעות רויטרס מפי גורם אמריקני שישראל אחראית "ככל הנראה" למתקפה, ובפנטגון פרסמו במקביל הבהרה ולפיה אף כוח אמריקני לא השתתף בפעולה. ההכחשה מגיעה על רקע דיווח בערוץ הסעודי "אל-חדת'" ובו נטען שחילות האוויר של ארה"ב ומדינה נוספת ששמה לא צוין הם שהיו אחראים למתקפה.
6 צפייה בגלריה
שרידי אחד הרחפנים המתאבדים, והפיצוץ שתועד שלשום באיספהאן
שרידי אחד הרחפנים המתאבדים, והפיצוץ שתועד שלשום באיספהאן
שרידי אחד הרחפנים המתאבדים, והפיצוץ שתועד שלשום באיספהאן
(צילום: רויטרס/WANA )
לפי משרד ההגנה האיראני, התקיפה באיספהאן אירעה בצאת השבת ב-23:30 לפי השעון המקומי, ונזק קל נגרם בה לגג של המבנה. בסוכנות הידיעות הממלכתית של איראן, "אירנ"א", דווח כי המתקפה נעשתה בעזרת שלושה רחפנים שנשאו חומרי נפץ, וכי כוחות הביטחון במתחם ששמעו את הרעש שלהם כשהתקרבו למקום הצליחו ליירט את אחד הרחפנים. לפי הדיווח רחפן נוסף איבד את יכולת ניווט ה-GPS שלו בגלל שיבוש אלקטרוני מצד הכוחות ונפל על גג המתקן – אבל לטענת איראן המתחם כבר ספג מתקפה דומה בעבר וההגנות שצורפו לו מאז מנעו נזק משמעותי. לפי הדיווח הכוחות במתקן הצליחו להשתלט על הרחפן השלישי.
טהרן טענה כאמור כי ההתקפה לא שיבשה את הפעילות במתחם, וגורם רשמי איראני אמר לתקשורת הממלכתית במדינה כי הפיצוץ היה במרכז לייצור תחמושת של משרד ההגנה. ב"ניו יורק טיימס" דווח בלילה שבין שבת לראשון כי כלי הטיס שתקפו את המתקן הם מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר – רחפנים בעלי ארבעה מדחפים. התיעוד שנחשף כעת, כך נראה, מאשר את הדיווח הזה. בעבר כבר יוחסו לישראל תקיפות של מתקנים איראניים באמצעות מל"טים אלה, למשל ההתקפה על מפעל הצנטריפוגות המרכזי בכראג' ביוני 2021 וההתקפה על המתקן הביטחוני בפרצ'ין במאי האחרון.
שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, אמר בראשון בצהריים: "מה שקרה אתמול באיספהאן הוא חלק מניסיונותיהם של אויבי איראן לערער את ביטחון המדינה, וכוחות ההגנה האיראניים עצרו את הניסיון הזה". עבדוללהיאן, שנועד עם עמיתו הקטארי, הוסיף כי מדובר ב"מתקפה פחדנית", וכאשר נשאל על ידי עיתונאים אם היא תשפיע על תוכנית הגרעין האיראנית, השיב: "פעולות כאלו לא ישפיעו על מדעני הגרעין שלנו ועל השאיפות להגיע לאנרגיה גרעינית למטרות שלום". שר החוץ הקטארי, שייח מוחמד בן עבד א-רחמן אל ת'אני, ציין על רקע המבוי הסתום בשיחות הגרעין כי בביקורו בטהרן העביר מסר מארה"ב הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית – אך לא פירט מהו המסר הזה.

6 צפייה בגלריה
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
תיעוד הפיצוץ באיספהאן, שלשום
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן נפגש ב טהרן עם שר חוץ של קטאר  מוחמד בן עבד אל רחמן אל תאני
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן נפגש ב טהרן עם שר חוץ של קטאר  מוחמד בן עבד אל רחמן אל תאני
קיבל מסר מארה"ב. שר החוץ האיראני נפגש היום בטהרן עם שר החוץ הקטארי
(צילום: רויטרס)
במחוז איספהאן, שבבירתו בעלת אותו השם התרחשה המתקפה שלשום, שוכנים כמה מתקנים גרעיניים, ובהם מתקן ההעשרה הראשי של איראן בנתנז - מתקן שאיראן האשימה את ישראל בחבלה בו ב-2021. ברשתות החברתיות פורסם סרטון המתעד את רגע הפיצוץ באיספהאן, ואחד מעדי הראייה נשמע בו טוען כי רגעים לפני הפיצוץ הבחין במל"ט מעל המתקן הצבאי. תושבים באיספהאן סיפרו לאתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, כי הם שמעו "לפחות שלושה או ארבעה פיצוצים".
בכמה כלי תקשורת וברשתות החברתיות באיראן דווח במהלך הלילה שבין שבת לראשון כי פיצוצים אירעו במתקנים נוספים ברחבי איראן, בין השאר בכראג' ובהמדאן, אך לדיווחים אלה טרם ניתן אישור, ויש ספק רב לגבי נכונותם. עם זאת, סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית למחצה "פארס" דיווחה על שריפה גדולה שפרצה בבית זיקוק באזור תעשייה ליד תבריז שבצפון-מערב איראן, והסיבה לשריפה הזו אינה ברורה.
המתקפה שלשום אירעה בימים של מתיחות גדולה באיראן ובמזרח התיכון. איראן עצמה עדיין מתמודדת עם שרידים של "מחאת החיג'אב" שבה נהרגו מאות מתנגדי משטר ואלפים נפצעו ונעצרו, והיא סופגת מהעולם סנקציות וביקורת חריפה בשל כלי הנשק שהיא מזרימה לארגוני טרור באזור, המל"טים שהיא מספקת לרוסיה לצורך מלחמתה באוקראינה – והדהירה חסרת המעצורים שלה לנשק גרעיני. באוקראינה קישרו אתמול בין המתקפה שלשום לבין משלוחי המל"טים המתאבדים של איראן לרוסיה, ויועצו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, כתב בטוויטר: "לילה נפיץ באיראן. הרי הזהרנו אתכם".
פורסם לראשונה: 21:07, 29.01.23