חמאס פנה למתווכים המצרים מול ישראל שעוסקים בשבויים שנמצאים ברצועת עזה, ולפי דיווח של רשת אל-מיאדין אמש (שלישי) נסוג מהדרישה הרגילה של שחרור מחבלים עם דם על הידיים בתמורה לשחרורו של הישאם א-סייד, שפניו נראו אתמול לראשונה מאז שנשבה בידי ארגון הטרור ב-2015. לפי הדיווח, חמאס מוכן לעסקת חילופי שבויים הומניטרית מהירה, וישחרר את א-סייד בתמורה לאסירים פלסטינים חולים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
התיעוד שפורסם היום על-ידי חמאס
2 צפייה בגלריה
מנאל ושעבאן הוריו של השבוי הישאם א סייד
מנאל ושעבאן הוריו של השבוי הישאם א סייד
מנאל ושעבאן, הוריו של הישאם א סייד
(צילום: חיים הורנשטיין)
זוהי לא הפעם הראשונה שבה מציע חמאס עסקת חילופי שבויים ממניעים הומינטריים. בתחילת משבר הקורונה, הכריז המנהיג בעזה, יחיא סינוואר, כי חמאס מוכן לעשות ויתורים חלקיים בסוגיית השבויים והנעדרים בתמורה לשחרור אסירים חולים ומבוגרים מחשש שהם ידבקו בקורונה בבתי הכלא.

ההצעה של סינוואר נבחנה בישראל, אך בסופו של יום היא לא התממשה בעקבות חילוקי דעות בין הצדדים. כמה חודשים אחר כך נחשף ב-ynet כי ישראל העבירה לחמאס הצעה חדשה לעסקת חילופי שבויים בצל מגפת הקורונה, שכללה הגדלת הסיוע נגד המגפה לרצועת עזה, אך גם הצעה זו לא הובילה לפריצת דרך משמעותית בין הצדדים.
מאז נכנס המו"מ לקיפאון כמעט מוחלט ובחמאס הביעו תסכול רב על כך. השבת הנושא לסדר היום ביוזמה של חמאס מעידה כי יש לו רצון לממש את הקלפים המצויים בידו - גם תוך ויתור על דרישותיו המסורתיות, כאמור: שחרור מחבלים עם דם על הידיים ושחרור של כל האסירים שנכללו בעסקת שליט ונעצרו מחדש במהלך השנים על ידי ישראל.

הוריו של הישאם: "הסרטון - סוף לתחושת אי-הוודאות"

במשפחתו של הישאם, הופתעו מאד לגלות את התיעוד שלו. "אני קודם כל שמח שראינו אותו", אמר אמש אביו שעבאן. "כל הזמן הזה לא ראינו אותו. אז עכשיו שוחרר משהו... ראינו אותו ונראה לי שהוא בסדר". אחיו של הישאם הוסיף כי "כשראיתי את התמונה שלו התרגשתי. זה אחי, לא ראיתי אותו 7 שנים. אבל את התקוות אני לא תולה באף אחד. הם דיברו הרבה - אבל אף אחד לא יצר איתנו קשר".
האם, מנאל, אמרה שהיא סובלת מלראות אותו חולה. "אני לא מרגישה טוב כשהבן שלי רחוק מאיתנו. הוקל לי לראות אותו, כשראיתי את הסרטון בכיתי והתרגשתי, אבל ראיתי שהוא לא מרגיש טוב. אני לא יודעת אם הוא מקבל את הטיפול שהוא זקוק לו. כל הלילה וכל היום אני חושבת עליו, ורק רוצה שהבן שלי יחזור אליי".
לדברי שעבאן, "עד אתמול כלל לא ידענו מי זה. אברה או הבן שלי. אי-הוודאות היה הדבר הכי קשה, אבל לראות את התמונות שלו היה משמח במידה מסוימת. כששמעתי שיש סרטון הייתי בדרך לירושלים, וכשהגעתי ראיתי את התמונה שלו בטלוויזיה. הופתעתי, אבל ירון בלום (מתאם השבויים והנעדרים, א"ק) אמר שזו פרובוקציה. הסרטון שם סוף לתחושת האי-הוודאות, מפה אנחנו מתחילים נקודת זינוק חדשה. אם הם אומרים שהוא חולה, וראינו אותו בסרטון, אנחנו צריכים להבין איך הם הולכים להחזיר אותו. אנחנו מבקשים לשחרר אותו לאלתר ללא כל קשר עם הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא לא שייך לעניין הזה. הוא אזרח ישראלי, אבל הוא גם חולה ולפי דת האיסלאם אדם עם מחלה נפשית - החוק לא חל עליו. יש ציווי מהנביא מוחמד שלא לשפוט אותם. אפילו אלוהים לא שופט אותם".
האב ציין כי "אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה. אנחנו לא רוצים להאשים פוליטיקאים, מי עבד יותר ומי התקשר ומי לא התקשר. אנחנו רוצים להגיע למצב שהבן שלנו חוזר הביתה בשלום. עכשיו התקווה שלנו גדלה. וזה עודד אותנו לראות אותו".
פורסם לראשונה: 22:11, 28.06.22