הגל הרביעי של הקורונה בישראל נמצא אמנם בדעיכה, אבל המסקנות מההתנהלות במהלכו ממשיכות לעורר הדים. ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה בצהריים (יום ה') בדיון שנערך בכנסת כי "התו הירוק הופעל מאוחר. המלצנו להפעיל אותו יותר מוקדם ואולי יכולנו להציל חיי אדם". היא הוסיפה בהקשר זה: "אם התו הירוק נועד כדי להכריח חיסונים, הוא היה פועל ללא הפסקה. בין הגלים התו הירוק הופסק".
בכירת משרד הבריאות אמרה את הדברים בדיון שנערך בוועדה לזכויות הילד בסוגיית חיסון ילדים צעירים נגד נגיף הקורונה. על רקע הודעת חברת פייזר מהשבוע שעבר, שלפיה פנתה למנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאשר חיסון לילדים בגילים 5 עד 11, אמרה אלרעי פרייס: "נקבל את הנתונים ונראה מה אומר ה-FDA. כמו תמיד נקבל את ההחלטה הכי מקצועית. יכול להיות שיהיה דיון פתוח לציבור בגלל שהנושא הזה משמעותי ושנוי במחלוקת".
היא הוסיפה: "אנחנו לא יודעים על כל ההשפעות ארוכות הטווח ותופעות הלוואי. יכול להיות שלא יהיה כלום ויכולות להיות השפעות קטסטרופליות". בהמשך הציגה אלרעי פרייס נתונים שמהם עולה כי מפרוץ המגפה נדבקו בקורונה מעל ל-500 אלף ילדים. 201 מהם אושפזו במצב קשה, 11 נפטרו מסיבוכי המחלה.
2 צפייה בגלריה
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר
בישראל ממתינים להכרעת ה-FDA בנוגע לחיסון ילדים צעירים
(צילום: רויטרס)
בהתייחסה לתסמונת הנדירה פימס, שתוקפת ילדים ונערים שהחלימו מקורונה, אמרה ראש שירותי בריאות הציבור: "הוצאנו בקשה לבתי החולים להתחיל לדווח על מקרי הפימס גם אחורה וגם קדימה, כדי שתהיה לנו הבנה יותר טובה עד כמה הדבר הזה שכיח, כי נראה שהשכיחות הולכת ועולה עם גל הדלתא".
בנוגע לתופעת הקורונה המתמשכת, שמכונה "לונג קוביד", אמרה אלרעי פרייס: "אנחנו עלולים להגיע למצב של אלפי ילדים שיש להם קושי בביצוע מאמץ, קושי בריכוז בבתי הספר. כך שאי אפשר להגיד שזו מחלה קלה".
לקראת האפשרות של תחילת מבצע חיסונים לילדים בגילים הצעירים, אמרה בכירת משרד הבריאות: "יש וירוס שאנחנו יודעים שפוגע בהרבה מאוד רקמות. אנחנו יודעים ממבוגרים שיש שינויים מוחיים בעקבות המחלה, גם כשהם לא מאושפזים בטיפול נמרץ ונמצאים בבית, ולקחת את הסיכון הזה לא הייתי רוצה. ההחלטה היא של הילד והוריו. אני לא הייתי רוצה שהורים יחסנו את הילדים שלהם אם הם לא יודעים שזה טוב עבורם. הייתי רוצה שיידעו שזה טוב עבורם".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
"יכול להיות שלא יהיה כלום ויכולות להיות השפעות קטסטרופליות". ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: גיל יוחנן)
בעבר אמרה ד"ר אלרעי-פרייס כי אחד מכל 20 נערים שנדבק סובל מתסמינים ממושכים גם אחרי שהחלים. על כן, אמרה כי היא "לא ממליצה לאף הורה להדביק את הילד בכוונה. אנחנו לא יודעים מה הסכנה בעוד שנים".
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל שיר (תקווה חדשה), אמרה: "הדיון הציבורי על חיסוני ילדים צעירים בקרב הורים כבר קיים. הוא קורה ברשתות, בתקשורת, בגני הילדים וכמעט בכל מקום בעצם. להורים כיום אין מספיק אינפורמציה וכשיש בעיה עם קבלת אינפורמציה, מתחילה דיס-אינפורמציה שיוצרת חגיגה של פייק ניוז.
"התפקיד שלי כיו"ר הוועדה לזכויות הילד הוא לדאוג לשקיפות ומידע, לדאוג לכך שההורים יקבלו מידע אמין ושוטף בכל הנוגע לילדיהם".

מוקדם יותר היום אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש לאולפן ynet כי הירידה המתמשכת בתחלואה מצביעה על דעיכתו הכמעט סופית של הגל הרביעי. "אני חושב שניתן לומר את זה", אמר. "התרחקנו מספיק מחידוש הלימודים. אפשר לראות שיש ירידה במספר מאומתים והחולים קשה. עדיין יש מאומתים, יש כ-1,500 מאומתים ביום, אבל אנחנו בכיוון טוב של ירידה".
הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 1,732 נדבקים בקורונה, מתוך כ-100 אלף בדיקות שנערכו. שיעור החיוביים עמד על 1.73%. זהו היום החמישי ברציפות שבו שיעור החיוביים נמוך מ-2%. מספר החולים הקשים ממשיך לרדת, והוא עומד על 403. גם מספר המונשמים נמוך מאתמול והוא עומד על 168.
לדברי פרופ' אש, בעקבות הירידה בתחלואה משרד הבריאות חושב על הקלות - אך לא מתכוון לבטל את עטיית המסכות, וגם התו הירוק לא יבוטל בקרוב. "אנחנו חושבים על מה ניתן להקל", אמר. "היינו רוצים להקל, אבל מצד שני הלקחים של תחילת הגל זה מה נדרש להשאיר כדי שלא תהיה התפרצות נוספת. אז המסכות יישארו עלינו בחללים סגורים כל תקופת החורף, זה אמצעי פשוט וחשוב למניעת הדבקות גם בשפעת למשל. גם התו הירוק ימשיך ללוות אותנו בתקופה הקרובה".
פרופ' אש התייחס לדברי מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק, שלפיהם מודל "הכיתה הירוקה" יוטמע בכל בתי הספר מהשבוע הבא, ואמר כי במשרד הבריאות ינתחו את הנתונים וישקלו זאת. "אני מקווה שנוכל לראות שבדיקות יהוו תחליף לבידוד ולהפחית מספרי בידודים", אמר. "בהתאם לתוצאות הפיילוט נמליץ ונקבל החלטה. אנחנו רוצים להפחית את מספר המבודדים גם הירידה בתחלואה תורמת לכך".