ארבעה פיגועים ביממה ביהודה ושומרון וירושלים שבהם נפצעו תשעה ונרצח לוחם צה"ל, כולל פיגוע הדריסה במחסום מכבים הבוקר (חמישי), עשרות מבצעי סיכול ומצוד אחר מחבלים שטרם נתפסו. גל הטרור הנוכחי הביא למתיחתם עד לקצה הגבול של 21 גדודים בגזרת איו"ש, ובמערכת הביטחון חוששים מהתפשטות מחדש של פיגועי הבודדים. בעקבות המצב: ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים הערב הערכת מצב ביטחונית בקריה עם ראשי מערכת הביטחון.
"היה לנו חשש מפיגועי השראה, כאלו של מפגע בודד שמתרחשים לאחר פיגועים גדולים שמייצרים מתיחות בגזרה", הסביר גורם צבאי בכיר. "כמובן שיש קושי רב בסיכול פיגועים כאלה, ולכן אנחנו מתוחים וממשיכים בהגנה התקפית". הפיגועים הללו, מה שמכונה בצה"ל "פיגועי השראה", מתאפיינים במפגע בודד ללא שיוך ארגוני, שמחליט לפעול מכמה סיבות ובהן כמובן פיגועי ירי קודמים, שמייצרים אווירה של טרור. כך קרה גם בפיגוע הירי בדרום הר חברון לפני שבוע וחצי שבו נרצחה בת שבע נגרי.

4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת הפיגוע במחסום מכבים, הבוקר
(צילום: שמוליק דודפור)
4 צפייה בגלריה
יהודה פוקס ליד המשאית של המחבל בפיגוע הדריסה
יהודה פוקס ליד המשאית של המחבל בפיגוע הדריסה
אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס בזירת הפיגוע. במערכת הביטחון מוטרדים מפיגועי ההשראה
(צילום: שאול גולן)
היממה האחרונה החלה בפיגוע דריסה סמוך ליישוב בית חג"י שבהר חברון. לוחמי צה"ל זיהו את המחבל ונטרלו אותו במקום. אתמול בשעות הערב התרחש פיגוע הדקירה ברכבת הקלה בירושלים שבו נפצע צעיר באורח בינוני, והמחבל בן ה-14 נוטרל. בלילה הופעל מטען לעבר לוחמי אגוז שפעלו לאבטחת כניסת מתפללים לקבר יוסף שבשכם, באירוע שבו נפצעו ארבעה לוחמים ובהם קצין, והשיא הגיע בפיגוע הדריסה הבוקר במחסום מכבים, שבו נפצעו חמישה ונרצח לוחם צה"ל.
צה"ל כבר פשט על בית המחבל עבד א-ראזק פאיז שביצע את הפיגוע הבוקר, שבמסגרתו עבר מסלול של קילומטרים רבים מאזור חשמונאים עד למכבים וניסה לברוח לכפר דיר עמאר שליד נעלין, שבו הוא גר. כרגע הצבא מתחקר את בני משפחתו. לקראת הערב צפוי צה"ל למפות את ביתו לקראת הריסתו.
בתום הערכת מצב עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן ובר ועם הקצונה הבכירה בצה"ל, שר הביטחון יואב גלנט מסר הערב כי "מדינת ישראל נמצאת תחת התקפת טרור נגד אזרחים, בעיקר על הצירים, ונגד חיילי צה"ל אשר שומרים עליהם בצירים וביישובים. לצערי הרב המחירים כבדים מאוד, גם היום וגם בשבועות האחרונים". גלנט הדגיש: "אנחנו נגיע לכל מחבל ונבוא איתו חשבון - כל מי שיוצא לפגוע בישראל, כל מי ששולח אותו יסיים את חייו בבית הקברות או בכלא בלוח זמנים קצר כפי שעשינו עד היום. נדע להגן על האזרחים שלנו ולנצח גם במערכה הזאת".

באוגדת איו"ש מבצעים בחודשים האחרונים ביתר שאר מבצעים חטיבתיים לתפיסת מבוקשים ואמל"ח, לאחר האירועים בחווארה ובית חגי. לפי נתונים צה"ל, כ-150 פלסטינים נעצרו משבוע שעבר ועד היום, ו-39 כלי נשק נתפסו. בנוסף, הושמדו 7 מחרטות בכפר ביטוניא שבבנימין, כמו גם עשרות מטענים שאותרו בצפון השומרון.
המעבר לפעילות התקפית מייצרת המון תפיסות של אמל"ח ומבוקשים, אך במערכת הביטחון עדיין מוטרדים מפיגועים ההשראה שעלולים להתפשט גם ללב שטח ישראל. נזכיר כי המחבל שביצע את פיגוע הדריסה הבוקר היה עוד קודם בעיר גדרה, ויכול היה בקלות לבצע שם פיגוע דריסה או דקירה. לצד זאת יש לציין כי אחרי מספר פיגועים שבהם נמלטו המחבלים מהזירה, הם נתפסו או נוטרלו בזירה.
4 צפייה בגלריה
פיגוע דקירה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים
פיגוע דקירה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים
בצבא ימשיכו בפעולות סיכול, עם עיניים לקראת תקופת החגים. זירת הפיגוע בירושלים, אמש
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
תמונות האמל"ח שהוחרם במהלך פעילות כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב בפשיטה על כפרים ערביים לצורך החרמת תחמושת ואמל"ח
תמונות האמל"ח שהוחרם במהלך פעילות כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב בפשיטה על כפרים ערביים לצורך החרמת תחמושת ואמל"ח
אמל"ח שאותר בפשיטה של כוחות הביטחון על כפרים פלסטיניים
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל לפעילות ההתקפית בצה"ל ובשב"כ ממשיכים במצוד אחר המחבלים שרצחו את שי ואביעד ניגרקר בחווארה, ואחר המחבלים שרצחו את מאיר תמרי בפיגוע סמוך לחרמש לפני כ-3 חודשים. "לפעמים לוקח לנו 48 דקות, לפעמים 48 שעות ולפעמים 48 ימים. בסוף, כמו שהגענו לאחרים, נגיע גם אליהם", הסביר גורם בכיר באוגדת איו"ש.
כעת העיניים נשואות לסוף השבוע, ובעיקר לימי פתיחת שנת הלימודים וכמובן לרצף החגים. מדובר בתקופה מאתגרת, וממילא הכוננות של מערכת הביטחון בשלב זה של השנה גדולה מאוד. באוגדת איו"ש חוששים מהתפשטות פיגועי הבודדים שעלולים להדליק גזרות נוספות ולצייר חוסר איזון, הפרות סדר וגם כמובן פיגועים קטלניים יותר. כרגע המטרה היא להמשיך בפעולות הסיכול ולחדד נהלים של הלוחמים בעמדות כדי למנוע "הצלחות" בפיגועים מסוג זה.
בינתיים, ברשות הפלסטינית מטילים את האחריות למצב על ממשלת ישראל. "ישראל לבדה נושאת באחריות להידרדרות המצב בגדה המערבית, ומה שהיא עושה לא יביא לה ביטחון ושלום, כי העם הפלסטיני והנהגתו לא יעמדו בחיבוק ידיים מול פשעי ישראל", אמרו ברשות הפלסטינית.
משרד החוץ הפלסטיני מסר בהודעתו כי "המשרד סבור שממשלת ישראל וזרועותיה השונות מחממות ומסלימות במכוון את המצב בזירת הסכסוך, כמדיניות רשמית שמטרתה בראש ובראשונה להפעיל את מעגל האלימות על מנת לסגור כל הזדמנות באופק לחידוש המשא ומתן לפתרון הסכסוך, ועל מנת לחמוק מתשלום חובות כלשהן. ישראל מורחת את הזמן על מנת להשלים את תוכניותיה לחיסול הסוגייה הפלסטינית על ידי יישום פרויקטים קולוניאליים מתרחבים, העמקת התיישבות ועקירת הפלסטינים ובעיקר מירושלים, והשלמת הסיפוח ההדרגתי, המוצהר והלא מוכרז של הגדה המערבית הכבושה".