4 צפייה בגלריה
יעקב שמבה ורונן כהן
יעקב שמבה ורונן כהן
רונן כהן ויעקב שמבה. זוכו
(צילום: רועי עידן )
בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) את הערעור שהגישה המדינה על זיכוי שניים מהמעורבים בלינץ' באזרח אריתריאה הבטום זרהום במהלך הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע ב-2015, שבו נרצח חייל גולני סמל עומרי לוי. "הכאוס בזירת הפיגוע ותמונת המצב הכוללת והמורכבת ביותר אשר עולה מהראיות שהוצגו לבית המשפט המחוזי, תומכים בגרסאות המשיבים באשר לתחושת הסכנה שהשניים חשו בזמן אמת", ציין השופט יוסף אלרון בפסק הדין.
הלינץ' והפיגוע התרחשו ב-18 באוקטובר 2015. המחבל מוהנד אלעוקבי (21), תושב הפזורה הבדואית בנגב, ירה למוות בחייל לוי, נטל את נשקו ופצע אזרחים נוספים. בזמן היריות התחוללה מהומה בזירה, וזרהום זחל על ברכיו. בזמן שכוחות הביטחון חיסלו את אלעוקבי, זרהום זוהה בשוגג כמחבל, נורה על ידי קב"ט התחנה המרכזית והוכה על ידי אזרחים. בפסיקת העליון צוין כי מותו של האריתריאי נקבע מהירי לעברו.
4 צפייה בגלריה
הבטום זרהום
הבטום זרהום
הבטום זרהום
בינואר 2016 הוגש כתב אישום נגד ארבעה מעורבים בלינץ' בגין חבלה בכוונה מחמירה. שנתיים לאחר מכן הרשיע בית המשפט המחוזי בבאר שבע את דוד מויאל, שהודה בהסדר טיעון בעבירת התעללות בחסר ישע. ביוני 2018 נגזרו על מויאל 100 שעות עבודות שירות ופיצוי של 2,000 שקל למשפחתו של זרהום. חצי שנה לאחר מכן נגזרו על אביתר דמרי ארבעה חודשי מאסר בפועל, שמונה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי של 2,000 שקל למשפחתו של זרהום. גם דמרי הודה והורשע בהסדר טיעון בהתעללות בחסר ישע.
ביולי 2020 החליט בית המשפט המחוזי בבאר שבע לזכות מחמת הספק את חייל צה"ל יעקב שמבה ואת קצין שירות בתי הסוהר רונן כהן מביצוע עבירה של גרימת חבלה בכוונה מחמירה. בעקבות כך החליטה פרקליטות המדינה לערער על הזיכוי של השניים ובמקביל ביקשה לתקן את כתב האישום ולהוסיף לתוכו עד תביעה - אדם שתיעד בסרטון אירועים שנכללו בו.
4 צפייה בגלריה
סמל עומרי לוי ז"ל
סמל עומרי לוי ז"ל
סמל עומרי לוי ז"ל
השופט אלרון, שפסק את דין השניים יחד עם השופטים אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ, דחה את בקשת תיקון האישום וציין כי היעתרות לבקשה בעיתוי שבו הוגשה - משמעותה פגיעה ממשית בהגנת הנאשמים, בין היתר בשל חלוף הזמן והימשכות ההליכים הפליליים. בהתייחסו להחלטה לזכות את שמבה וכהן, ציין השופט אלרון: "אין חולק כי מעשיהם הם לא אלו שהובילו למות המנוח, אלא פגיעות הירי בו. השניים סברו באותה העת, בכנות רבה, כי המנוח הוא מחבל מסוכן".
המדינה טענה בערעור כי השניים בעטו במנוח כנקמה, בעודו שוכב על רצפת התחנה המרכזית. מנגד, סנגורי השניים טענו כי מרשיהם שמעו בזמן ששהו מחוץ למבנה התחנה כי מתרחש פיגוע, רצו לתוך המבנה על מנת לסייע, ולמרות מצבו של המנוח חשו סכנה ופעלו כמיטב יכולתם ובהתאם להכשרתם כדי לנטרל את הסיכון אשר סברו כי נשקף ממנו.

4 צפייה בגלריה
זירת הלינץ' בזמן הפיגוע ב-2015
זירת הלינץ' בזמן הפיגוע ב-2015
זירת הלינץ' בזמן הפיגוע ב-2015
(צילום: חוסני קומבז)
השופט אלרון הגיע למסקנה שאין מקום להתערב בקביעתו העובדתית של בית המשפט המחוזי, לפיה לא ניתן לשלול את טענתם של הנאשמים שהבעיטה הבודדת מצד כל אחד מהם במנוח נעשתה בשל תחושת סכנה מידית להמשך הפיגוע, וכי נותר ספק סביר בדבר התקיימות הסייג לאחריות פלילית בדמות הגנה עצמית מדומה.
השופט אלרון הדגיש כי אין בקביעות שבפסק הדין כדי להפחית, ולו במאומה, מחומרתה של התוצאה הטרגית של האירוע – כשלצד רצח החייל לוי על-ידי המחבל, שרשרת הטעויות שהובילה לכך שחייו של זרהום, אדם חף מפשע, קופחו באופן אכזרי ביותר. השופטת כנפי-שטייניץ ציינה כי אין להתערב במסקנת בית המשפט המחוזי כי השניים הצליחו לעורר ספק סביר בדבר כנות טעותם ובאשר להתקיימותה של הגנה עצמית מדומה.
ציון אמיר, פרקליטו של אביב ברדיצ'בעו"ד ציון אמירצילום: אביגיל עוזי
עו"ד ציון אמיר, סנגורו של קצין השב"ס כהן, אמר: "אני מברך על אשרור הזיכוי של הקצין רונן כהן שאחרי שנים של מאבק משפטי מקבל חותמת כשרות מבית המשפט העליון, כשהם דוחים את ערעור המדינה נגד הזיכוי שלו וקובעים שהוא פעל כדין ולא קיים כל דופי בהחלטת השופט שזיכה אותו במחוזי. צריך להצטער על כך שמה שהיה ברור כשמש בעיני השופטים וגם בעינינו, נסתר מעיני התביעה הכללית שלא חסכה במאמצים להביא להרשעתו במשך כמעט שבע שנים. אני שמח שהוא יכול לחזור לשקם את חייו אחרי שנים של סבל וייסורים".
אמיר הוסיף כי "צריך לשבח את בית המשפט ובייחוד את השופט אלרון שכתב את חוות הדעת הארוכה והמנומקת שהוא שם דגש על זכויות בסיסיות של חשודים ונאשמים ועיגן את זכויות הנאשם להליך הוגן".