אתר "פוליטיקו" האמריקני פרסם טור שעוסק בתמיכה בנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר, על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס - ובו נטען כי ביידן כינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחות סגורות "בחור פאקינג רע". הטענה בטור היא שדמוקרטים צעירים חשים שתמיכת ארה"ב ב"מלחמה של נתניהו" היא בלתי נסבלת, מה שעלול לעלות לביידן במיליוני קולות של מצביעים ליברליים.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
כותב הטור, ג'ונתן מרטין, ציין כי ביידן "חשדן מאוד" כלפי נתניהו, "כמו כולם בממשל האמריקני ובמפלגה הדמוקרטית" לדבריו - ושבשיחות פרטיות הוא אף כינה אותו כאמור "bad fucking guy", על פי אנשים ששוחחו עם הנשיא. דוברו של ביידן, אנדרו בייטס, הכחיש זאת ואמר כי "הנשיא לא אמר את זה, והוא גם לא יגיד". לדבריו, לשני המנהיגים יש "מערכת יחסים מכבדת של עשרות שנים, בפומבי ובאופן פרטי".
מרטין כתב כי החשש העמוק של ביידן הוא מכך שנתניהו מעוניין לגרור את ארה"ב למלחמה רחבה יותר במזרח התיכון, שתבטיח את המשך הזרמת הנשק לאזור, כמו גם כוחות אמריקניים נוספים. לדבריו, הדבר יגרום לכך שבסופו של דבר הלחץ הבינלאומי על נתניהו להגיע להפסקת אש בעזה "יתפוגג", כמו גם הקשיים הפוליטיים הפנימיים שלו.
עוד כתב מרטין כי "קשה להתעלם מהעובדה שאפילו חברי קונגרס דמוקרטיים פרו-ישראלים מושבעים חשים בוז כלפי נתניהו". לדבריו, אחד האתגרים הגדולים של הנשיא הוא שמצביעים דמוקרטים צעירים, שצורכים את רוב החדשות ברשתות החברתיות, לא שומעים על כך שביידן "דוחק בנתניהו" מאחורי הקלעים. הוא ציטט את טומי ויטור, ששימש כעוזר לנשיא לשעבר ברק אובמה בבית הלבן, שאמר כי "אנשים לא רואים איך ביידן 'לועס' את נתניהו בטלפון".
3 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת הרווארד. "המלחמה בעזה - אסון מבחינה פוליטית"
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
הוא ציטט גם חבר קונגרס דמוקרטי מבית הנבחרים שאמר לו כי רוב חברי המפלגה סבורים שהמלחמה בעזה חייבת להסתיים, ושביידן צריך להתעמת עם נתניהו בנושא. "זה אסון מבחינה פוליטית", אמר חבר הקונגרס, שלדברי כותב הטור ממעט לבקר את ישראל בדרך כלל. "הבייס ממש עצבני - ואלה לא רק השמאלנים. מעולם לא ראיתי עומק כזה של ייסורים כמו שראיתי בנושא הזה של עזה. נתניהו רעיל בקרב מצביעים דמוקרטים רבים, וביידן חייב להתרחק ממנו - אתמול".
ציטוט נוסף שמרטין הביא הוא של הסנאטור הדמוקרטי ג'ון פטרמן, שהתייחס לאפשרות שדונלד טראמפ יחזור לבית הלבן אחרי הבחירות בנובמבר. "מצביעים צעירים צריכים לשקול את ההשלכות של תמיכה במועמד שכנראה ייתן לנתניהו יד חופשית עוד יותר", אמר פטרמן לכותב הטור. "מי שיישב בבית ויזרוק את ההצבעה שלו לפח בעצם יעצים את נתניהו, ובוודאי את טראמפ".
אתמול השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התראיין לעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, וביקר את הנשיא ביידן. "במקום לתת לנו גיבוי מלא, הוא עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק לעזה - שהולך לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהגות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין", אמר בן גביר לעיתון האמריקני. עוד ציין בן גביר כי הוא חושב שממשל ביידן "פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל", ושהוא מאמין שטראמפ יאפשר "יד חופשית יותר" לדיכוי חמאס.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
בן גביר. ביקר את ביידן בריאיון לעיתון אמריקני
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
נתניהו מתח ביקורת על הריאיון של השר לביטחון לאומי בפתח ישיבת הממשלה, מבלי לציין את בן גביר בשמו. "אנחנו מעריכים מאוד את התמיכה שקיבלנו מממשל ביידן מאז פרוץ המלחמה", אמר נתניהו. "אין זה אומר שאין בינינו חילוקי דעות, אבל עד היום הצלחנו להתגבר עליהם בהחלטות נחושות ושקולות. אני לא צריך עזרה כדי לדעת איך לנווט את יחסינו מול ארה״ב והקהילה הבינלאומית, תוך עמידה איתנה על האינטרסים הלאומיים שלנו. את ההחלטות שלנו אנחנו מקבלים בעצמנו, גם באותם מקרים שבהם אין הסכמה עם ידידינו האמריקנים".
דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן מסר בתגובה לריאיון של בן גביר כי "עמדת ארה"ב ברורה: אנחנו נשארים מחויבים לתמוך בישראל במאבקה נגד חמאס, תוך בקשה ממנה לעשות הכול כדי למנוע אבדות של חיי אזרחים". היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן עקץ בריאיון לרשת CBS את בן גביר, ואמר: "אני אתן לממשלת ישראל ולפוליטיקאים הישראלים לדבר בעד עצמם, הם בהחלט לא מתקשים לעשות זאת".
הנשיא לשעבר טראמפ, שצפוי להתמודד מול ביידן על הנשיאות בנובמבר, תקף אתמול במרומז את נתניהו כשאמר ל"פוקס ניוז" כי ישראל נטלה חלק בתכנון חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני לפני ארבע שנים - אבל החליטה שלא להשתתף במבצע יומיים לפני כן. טראמפ השמיע טענה זו כבר לפני כארבעה חודשים, כשאמר כי "אף פעם לא אשכח שביבי נתניהו אכזב אותנו. זה היה דבר נורא. היינו מאוד מאוכזבים, אבל עשינו את העבודה בעצמנו, וזו הייתה עבודה מדויקת, נהדרת, נפלאה. ואז ביבי ניסה לקחת על זה קרדיט. זה לא גרם לי להרגשה טובה, אבל בסדר".