בתום כינוס ראשי הקואליציה הם הודיעו הלילה כי מתוך ליבת חוקי המהפכה המשפטית הם יקדמו בשבוע הקרוב את השינוי בוועדה לבחירת שופטים, במתווה מעודכן - אבל עד לסיום כנס החורף של הכנסת בשבוע הבא יקודמו עוד חוקים נפיצים אחרים, שאינם חלק מהתוכנית המקורית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין.
מנגד, חוקים אחרים - כולל סעיפים בחוק יסוד: השפיטה - הוחלט לא להביא לקריאה שנייה ושלישית. מדובר בפסקת ההתגברות, במניעת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, בהגבלת הביקורת על חוקים רגילים, בחוק היועמ"שים ובהצעה הנוגעת לביטול עילת הסבירות.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו ודרעי בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
חוקים אחרים שיחכו לכנס הבא הם "חוק בן גביר 2", הנוגע להכפפת המפכ"ל לשר לביטחון לאומי, שלילת וגירוש משפחות מחבלים וחוק מח"ש שמטרתו להפריד את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות. מנגד, כאמור, פרט לשינוי בוועדה לבחירת שופטים יקודמו עוד כמה חוקים מרכזיים. זו הרשימה.

חוק הנבצרות

הצעת החוק הקובעת כי ראש ממשלה ייצא לנבצרות אך ורק על רקע אי מסוגלות פיזית או נפשית, וקובעת מגבלות קשות על הוצאתו לנבצרות, הוגשה רק בחודש שעבר. הקואליציה הגישה אותה לאחר שבג"ץ קבע כי על ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיב לעתירה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, ובקואליציה אמרו כי "דיון על כך מקביל להפיכה צבאית".

בעקבות הביקורת מצד הייעוץ המשפטי, יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, שינה את נוסח החוק, שנמצא בדיונים להכנה לקריאה שנייה ושלישית. במקור, הנוסח כלל סעיף האוסר על בית המשפט לקיים כל ביקורת שיפוטית באשר לשאלת הנבצרות של ראש הממשלה וקבע כי הכנסת תוכל להכריז על נבצרות ראש ממשלה רק במקרה של רוב של 90 חברי כנסת וכאשר ראש הממשלה במצב שאינו מאפשר לו לבצע את תפקידו.
אחרי הדיון אתמול, שלח כץ - המכהן כיו"ר הוועדה המיוחדת העוסקת בחוק - נוסח מעודכן, שבו הוסר הסעיף המונע את הביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון בנושא והרוב הנדרש להכרזה על נבצרות ראש ממשלה ירד ל-80 חברי כנסת.

חוק התרומות

הצעת חוק נוספת, שאמורה לסייע ישירות לראש הממשלה, היא הצעת "חוק התרומות". היא נועדה לאפשר לנבחרי ציבור לקבל תרומות מאזרחים למימון הליך משפט או טיפול רפואי - ולא רק עבורם, אלא גם עבור בני משפחותיהם.

רק בחודש אוקטובר האחרון הורה בית המשפט העליון לנתניהו להשיב 270 אלף דולרים מתוך 300 אלף שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי. לפי בג"ץ, הכספים ניתנו לנתניהו בניגוד לחוק המתנות - ועליו להשיבם לעיזבונו של בן דודו המנוח.
היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסטרחן, ביקרה את הצעת החוק ואמרה כי "ההצעה מעלה חשש אמיתי לפגיעה ביושרה של השירות הציבורי".

חוק דרעי 2

הצעת החוק שאמורה לסלול את דרכו של יו"ר ש"ס בחזרה לשולחן הממשלה אמורה לעלות הערב להצבעה במליאה בקריאה ראשונה. לפי ההצעה, בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם וזאת בטענה שהדבר נמצא ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית" ופסילה של בית המשפט במינוי של שר היא פגיעה ברצון הבוחר.

היועץ המשפטי של הוועדה ציין בדיון כי "חוק דרעי 2" עלול להיפסל בבג"ץ מכיוון שהוא כולל מאפיינים "פרסונליים", ובית המשפט עשוי לקבוע שמדובר ב"שימוש לרעה של הכנסת כרשות מכוננת". לטענתו, הפתרון האפשרי, שמקובל גם על האופוזיציה, שהחוק יקבע כאמור תחולה עתידית ולא מיידית.
מליאת הכנסת אישרה בדצמבר האחרון את "חוק דרעי 1", שהיה אמור לאפשר ליו"ר ש"ס להתמנות כשר בממשלה אף על פי שהוטל עליו מאסר על-תנאי בעת הרשעתו בעבירות מס. ואולם, בהמשך בג"ץ קבע ברוב של 10 מול 1 כי דרעי פסול מלכהן כשר עקב "חוסר סבירות קיצוני". בעקבות כך נאלץ ראש הממשלה נתניהו לפטר אותו מהממשלה, והקואליציה פנתה לנתיב אחר בניסיון להשיבו לממשלה.

חוק החמץ

היום אישרה ועדת הבריאות את חוק החמץ לקריאה שנייה ושלישית וחקיקתו תושלם עוד לפני פסח הקרוב. לפי הצעת החוק, מנהל בית חולים רשאי לקבוע הוראות בדבר איסור או הגבלה של הכנסת חמץ למבנה בית החולים.

עם אישורו בקריאה ראשונה של החוק, לפני שבועיים, אמר היוזם משה גפני (יהדות התורה) כי זו תגובה ל"התערבות החצופה" של בג"ץ בנושאי דת: "למה אנחנו צריכים לעמוד פה עכשיו ולהתווכח קואליציה ואופוזיציה? אנחנו הולכים לכפות על מישהו אורח חיים? למה התערב בג"ץ בעניין הזה? שכרון הכוח של השופטים, שהכול הם יכולים לעשות".

חוק ביטול ההתנתקות

18 שנה לאחר תוכנית ההתנתקות מגוש קטיף וארבעת יישובי צפון השומרון, תאושר סופית הלילה ההצעה לביטול "חוק ההתנתקות" - שתאפשר שהיית יהודים בצפון השומרון. המתנחלים ניסו בעבר כמה פעמים לבטל את החוק, אך נבלמו פעם אחר פעם בוועדת השרים.
לפי "חוק ההתנתקות", חל איסור על ישראלים לשהות בשטחים שפונו, בהם גוש קטיף וחומש, וביטולו נכלל בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית. ביטול החוק יסדיר למעשה את מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, שנמצאים במאחז בניגוד לחוק לאחר שפונה במסגרת התוכנית ב-2005. בעבר פינו ממשלות ישראל את תלמידי הישיבה מעת לעת, אך כעת, בהתאם להסכמים הקואליציוניים, בכוונת הממשלה להסדיר את מעמד הישיבה במאחז באמצעות חקיקה.