בצעד פורץ דרך שאושר על-ידי האפיפיור פרנסיסקוס הודיע היום (ב') הוותיקן כי הוא מתיר מעתה לכמרים קתולים לברך זוגות חד-מיניים, כל עוד הברכה אינה ניתנת כחלק מטקס ממשי של הכנסייה או מזכירה טקס שכזה. במסמך מובהר כי לפי תורת הכנסייה נישואים הם עדיין איחוד מקודש בין גבר לאישה בלבד, אך לצד זאת נקבע בו כי אין לשלול על הסף בקשות לברכות מצד זוגות חד-מיניים.
2 צפייה בגלריה
אפיפיור פרנסיסקוס 30 בנובמבר 2023
אפיפיור פרנסיסקוס 30 בנובמבר 2023
האפיפיור פרנסיסקוס. "מי שמבקש את אהבת האל וחמלתו לא צריך לעבור בדיקות מוסריות מתישות"
(צילום: Tiziana FABI / AFP)
ההנחיה החדשה מופיעה במסמך בן שמונה סעיפים הנוגע לברכות שכמרים רשאים לתת במצבים שונים, והיא נכללת בסעיף בן 11 נקודות תחת הכותרת "מתן ברכות לבני זוג במצבים לא-רגילים ולבני זוג מאותו המין". לפי הכתוב במסמך, הכמרים נקראים להחליט מעתה בעצמם, על בסיס של כל מקרה לגופו, אם לברך זוג חד-מיני המבקש זאת, ו"לא למנוע קרבה לכנסייה מאנשים בכל מצב שבו הם עשויים לבקש את עזרתו של האל דרך ברכה פשוטה".
במסמך מדגיש הוותיקן כי הברכות שיותר מעתה לכמרים לתת אין פירושן מתן לגיטימציה ל"מצבים לא-רגילים", אלא סימן לכך שאלוהים מקבל בברכה את כולם. עוד הוא כותב בו כי הברכה מגדילה את אמונם של אנשים באל, אמונה שאותה יש להזין ולא לערער. "אנשים המבקשים את אהבת האל וחמלתו אינם צריכים לעבור בדיקות מוסריות מתישות כדי לקבל אותן", הוסבר בנייר.
במסגרת המסמך מבהיר הוותיקן שכדי לא לעורר בלבול בין הברכות לזוגות חד-מיניים לבין טקסי נישואים בין גבר לאישה, על רשויות הכנסייה להימנע מלקבוע מתכונת טקסית לברכות הללו, ואת מעמד מתן הברכה יש לקיים בלי הבגדים, המחוות והמילים הנהוגים בטקסי חתונה. יש להימנע גם מלקיימו בזמן של טקס נישואים אזרחיים.
2 צפייה בגלריה
כיכר פטרוס הקדוש הוותיקן ותיקן
כיכר פטרוס הקדוש הוותיקן ותיקן
כיכר פטרוס הקדוש בוותיקן. "צעד ענקי קדימה"
(צילום: רויטרס)
לפי תורת הכנסייה הקתולית משיכה של אנשים לבני מינם איננה חטא, אך מעשים הומוסקסואליים כן מוגדרים כך. מאז נבחר לאפיפיור בשנת 2013 נקט פרנסיסקוס כמה צעדים והשמיע כמה הצהרות שבהם הפגין רצון לאמץ לחיק הכנסייה גם להט"בים הרוצים לדבוק באורח חייהם. בראשית כהונתו, כשנשאל לדעתו על להט"בים, ניפק את האמירה ההיסטורית "מי אני שאשפוט?", ובהמשך קיים פגישות עם להט"בים והוריהם והפגין חום רב כלפיהם. ממש השנה הצהיר בריאיון ל-AP שהומוסקסואליות איננה פשע. עמדותיו הליברליות במונחי הכנסייה הקימו נגדו לא פעם גורמים שמרניים בתוכה.
האב ג'יימס מרטין, כומר אמריקני בולט שמספק שירותי דת לקהילה הלהט"בית, אמר כי עבור להט"בים המסמך שפורסם היום הוא צעד ענקי קדימה מצד הכנסייה. בפוסט ברשת X כתב מרטין כי המסמך מבטא "הכרה בתשוקה העמוקה של רבים מהזוגות החד-מיניים הקתוליים שאלוהים יהיה נוכח במערכות היחסים האוהבות שלהם". הוא הוסיף כי בצוותא עם כמרים רבים נוספים, ישמח כעת לברך את חבריו בבריתות זוגיות חד-מיניות.