ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ימריאו מחר בלילה (חמישי) לסוף שבוע בלונדון, שממנו יחזרו רק בשבת בלילה. זה יהיה סוף השבוע השלישי של בני הזוג בבירה אירופית, אחרי פריז ורומא. הם צפויים לנחות בעיר ביום שישי לפנות בוקר, ולנתניהו נקבעו שתי פגישות באותו יום עם בכירים בריטים - בהם ראש הממשלה רישי סונאק ושרת הפנים סוואלה ברוורמן.
הפגישה בדאונינג 10 עם סונאק בן ה-42, שייפגש לראשונה עם נתניהו, נקבעה ל-09:30 בבוקר (שעון בריטניה). השניים ילחצו ידיים לעיני המצלמות - ואולי גם ימסרו הצהרה קצרה. הפגישה, לה הקצה סונאק שעה, תתמקד בסוגייה האיראנית ובדאגה המשותפת לשתי המדינות מהעשרת האורניום על ידי טהרן - שכבר הגיעה לרמה של 85%.
5 צפייה בגלריה
נתניהו בכניסה לדאונינג 10. מביקורו ב-2017
נתניהו בכניסה לדאונינג 10. מביקורו ב-2017
נתניהו בכניסה לדאונינג 10. מביקורו ב-2017
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
לא צפוי להתייחס למהפכה המשפטית פומבית. סונאק
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו מסיים ביקור בלונדון וממריאים לישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו מסיים ביקור בלונדון וממריאים לישראל
גם הפעם רעייתו תצטרף. נתניהו ושרה בלונדון, 2019
(צילום: חיים מח, לע"מ)
בתפיסה הישראלית במקרה שבו איראן תתקרב ל-90%, היא תהיה קרובה מתמיד לרמת העשרה צבאית שבירושלים לא מוכנים לקבל בשום אופן. מאחר שהאמריקנים והאירופים לא דוחפים לתוכנית פעולה חלופית, נתניהו מעוניין לרתום למאבק את הבריטים - ולייצר "הקרנת כוח" - שפירושה איום צבאי אמין, שגם נתפס בידי האיראנים ככזה.
נתניהו מבקש לגייס את בריטניה גם לתמיכה באמברגו נשק על איראן וכן לתמוך בהחזרת הסנקציות עליה. בריטניה בוחנת את העניין אך טרם קיבלה החלטה בנושא. נתניהו גם ידון עם סונאק על הסכם סחר חופשי בין המדינות, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והנושא הפלסטיני. סונאק יציג בפני רה"מ את עמדת הקהילה הבינלאומית ולפיה יש לשמור על רגיעה באזור לקראת הרמדאן וליישם את ההבנות מפסגות ההרגעה בעקבה ובשארם א-שייח.
5 צפייה בגלריה
העשרת אורניום באיראן
העשרת אורניום באיראן
מתקנים להעשרת אורניום באיראן
(צילום: AP)
אמנם באופן פורמלי המהפכה המשפטית שמבקשת ממשלת נתניהו לקדם לא נמצאת על הפרק בפגישה בין שני המנהיגים, אך פקיד בריטי בכיר אמר כי קשה יהיה לקיים פגישה עם נציג ישראלי בכיר כל כך דוגמת נתניהו מבלי להעלות את הנושא. "סונאק יעלה דאגות היכן שיהיה מתאים" בנוגע לממשלה הישראלית, אמרו בלשכתו של ראש ממשלת בריטניה, בדברים שצוטטו בתקשורת הבריטית. למרות זאת, ההערכה היא שלא צפויה התבטאות פומבית של סונאק בסוגייה, בניגוד לנזיפה הפומבית שקיבל נתניהו מקנצלר גרמניה אולף שולץ בשבוע שעבר.
כמה שעות לאחר מכן יפגוש נתניהו את שרת הפנים ברוורמן (שאינה קשורה לראש הסגל של נתניהו צחי ברוורמן, א"א) וידון איתה בהכרזה אפשרית על משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור. ברוורמן מצידה תומכת בצעד הזה מול משרד החוץ הבריטי שמסתייג.
נכון לרגע זה לנתניהו לא מתוכננת פגישה עם הקהילה היהודית בלונדון, ולא עם אנשי עסקים מקומיים - בניגוד לביקוריו בפריז וברומא. בלשכת נתניהו אמרו כי לפי שעה לא נקבעה פגישה עם אנשי הקהילה היהודית בשל ענייני לו"ז, אולם כנראה שתתווסף בהמשך. גורמים בקהילה ציינו כי נבדקה אפשרות לפגישה עם נתניהו, אך ההשתתפות בה צפויה להיות קטנה. לדבריהם, ייתכן שהוא גם לא מעוניין בביקורת.
5 צפייה בגלריה
המלון בו יתארחו בני הזוג נתניהו
המלון בו יתארחו בני הזוג נתניהו
המלון בו יתארחו בני הזוג נתניהו
(צילום: shutterstock)
במהלך סוף השבוע יתארחו בני הזוג נתניהו במלון הפאר הלונדוני סאבוי, שפועל בעיר מאז שנת 1889 וצופה על נהר התמזה. המשלחת הישראלית שכרה 60 חדרי מלון לטובת הפמלייה וסוללת המאבטחים הרבים שילוו את הביקור.
העיתונאי אורי משגב פרסם בחשבון הטוויטר שלו שבני הזוג נתניהו יתארחו במלון בסוויטה שעלותה 8,000 פאונד (שהם 35,500 שקלים) ללילה. ואולם, גורמים שמעורבים בביקור אמרו שהמחיר עמד בתקרה המקובלת שמשרד רה"מ מקצה לביקורים בחו"ל ושהסכום נמוך בהרבה. באתר האינטרנט של מלון היוקרה מצוין כי מחיר לילה בסוויטות המפוארות יכול לנוע בין 8,000 ל-18 אלף שקלים ללילה.
כמו בביקור המדיני האחרון בברלין, גם הפעם יחכו לנתניהו מפגינים. מאות ישראלים שחיים בלונדון כבר נערכים להפגין בעיר בזמן ביקור ראש הממשלה, ולקראת הגעתו מחר הופצו קריאות בקבוצות שונות להשתתף בהפגנות.