כלב הימ"מ זילי, שנהרג הבוקר (יום שלישי) מירי מחבלים במהלך חיסולו של המבוקש איברהים אל-נבולסי בשכם, הוגדר במשטרה כ"לוחם אמיתי ההולך על ארבע". המפכ"ל, יעקב שבתאי, סיפר כי בשנת 2019 הרועה הבלגי נשלח למבנה רב-קומות ברמאללה - שם איתר והשתלט על המחבל שרצח את הצעירה אורי אנסבכר, והחזיק אותו עד להגעת לוחמי הימ"מ שעצרו אותו.
"זילי היה שותף למאות פעילויות של הימ"מ בשנים האחרונות, והבוקר ככל הנראה הציל בפעילותו את חייהם של הלוחמים", אמר המפכ"ל. "אנו נמשיך במאבקנו הבלתי מתפשר בטרור ואף נגביר את פעילותנו בשטח ככל שנזהה איום על אזרחי ישראל או כוחות הביטחון".
7 צפייה בגלריה
הכלב זילי
הכלב זילי
הכלב זילי, עם לוחם ימ"מ
( צילום: דוברות מג"ב)
7 צפייה בגלריה
הכלב זילי
הכלב זילי
( צילום: דוברות מג"ב)
7 צפייה בגלריה
הכלב זילי
הכלב זילי
זילי בפעילותו האחרונה, והלווייתו היום
( צילום: דוברות מג"ב)
ראש הממשלה יאיר לפיד פרסם פוסט מיוחד לזכרו של הכלב זילי תחת הכותרת "לוחם על ארבע". לפיד כתב: "זילי בן ה-9 נהרג בפעילות הצבאית שהביאה לחיסולו של איברהים אל-נבולסי. זילי היה שותף למאות פעילויות של הימ"מ בשנים האחרונות, והבוקר הוא הציל בפעילותו את חייהם של הלוחמים.
"בשנת 2019 נשלח זילי למבנה רב קומות ברמאללה, שם איתר והשתלט על המחבל שרצח את אורי אנסבכר ז"ל עד להגעת לוחמי הימ"מ שעצרו אותו. זילי היה חלק מהיחידות הכלבנים של הימ״מ, אהוב ומקצוען. הוא יחסר ליחידה, יחסר לכלבנים וללוחמים שהוא ליווה שוב ושוב בפעילות מבצעית".
7 צפייה בגלריה
זילי הכלב לאחר לכידת רוצח אורי אנסבכר
זילי הכלב לאחר לכידת רוצח אורי אנסבכר
זילי הכלב לאחר לכידת הרוצח של אורי אנסבכר ב-2019
(צילום: דוברות המשטרה)
אורי אנסבכר, בת שירות לאומי מההתנחלות תקוע שבגוש עציון, נרצחה ב-7 בפברואר 2019 ביער סמוך לגן החיות התנ"כי בירושלים על ידי המחבל ערפאת ארפאעיה. על גופתה היו סימני אלימות, והיא נמצאה ללא בגדים וללא מסמכים מזהים. שלושה ימים לאחר מכן, כוח ימ"מ נכנס למסגד בלב רמאללה, כ-15 ק"מ צפונית לירושלים, לאחר שעלה חשד כי המחבל שרצח אותה מסתתר בתוכו.
הכוח נקלע להפרות סדר קשות שכוללות הפעלת מטעני צינור, הבערת צמיגים, יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר רכבי הביטחון. הלוחמים התחילו לסרוק במסגד, אבל החשוד לא נמצא והכוח יצא מהעיר להתארגנות מחדש.
7 צפייה בגלריה
הכלב זילי שנהרג יחד בשכם בזמן מעצר מוצלח קודם
הכלב זילי שנהרג יחד בשכם בזמן מעצר מוצלח קודם
רץ לעבר המחבל - ולכד אותו. הכלב זילי במהלך הפעולה לתפיסת המחבל ב-2019
(צילום: מתוך מצלמות האבטחה של המסגד)
חוקרי שב"כ התחילו בבדיקת צילומי האבטחה בשכונה שבה נמצא המסגד. בעקבות בחינת צילומי האבטחה, אנשי שב"כ שלחו את כוח הימ"מ למבנה נטוש סמוך - ושם הם מצאו את המחבל. הלוחמים שלחו לעבר המחבל את הכלב זילי, שרץ לעברו ולמעשה לכד אותו - ללא התנגדות. ארפאעיה נתפס ללא נשק, וגם ללא הסכין שעמה רצח את אורי.
"הגענו בשעת לילה למבנה קומות בשלבי בנייה ברמאללה. שחררתי את זילי לסריקות, ואז שמעתי נביחות והבנתי שהוא איתר את המחבל. זילי השתלט עליו עד שהגענו אליו ועצרנו אותו", סיפר ב-2019 לוחם הימ"מ, רס"מ א'. "זה לא המחבל הראשון שזילי מאתר, וככלבן אין גאווה גדולה מזו שהכלב שלך מצליח להביא ללכידת מחבל". מפקד הימ"מ, נצ"מ נ', אמר אז: "הכלבים בימ"מ הם לוחמים לכל דבר. זו התפיסה שלנו, שמביאה לחיבור משמעותי בין בני האדם הלוחמים לבין הכלבים הלוחמים".
7 צפייה בגלריה
איברהים אל-נבולסי
איברהים אל-נבולסי
אל-נבולסי והבית ההרוס בשכם
הבוקר כאמור נהרג זילי במהלך חיסולו של איברהים אל-נבולסי - החבר הרביעי בחוליית המחבלים שחוסלה בפברואר האחרון - אחרי שהבית שבו התבצר המחבל כותר על ידי כוחות ימ"מ וצה"ל. אל-נבולסי היה מעורב בכמה פיגועי ירי לעבר אזרחים ולוחמי סיירת גבעתי באזור שכם ובמתחם קבר יוסף. במקום התפתחו חילופי אש בין חמושים לכוחות הביטחון, וסייען של אל-נבולסי שהיה עמו בבית נהרג. כמות גדולה של מטעני חבלה ואמצעי לחימה נמצאו בבית שבו הסתתר.
בכיר בצה"ל אמר כי במהלך חיסולו של אל-נבולסי נורו טילי לאו לעבר המבנה שבו שהה, ובסופו של דבר נורה גם טיל מטאדור - שגרם לקריסת המבנה ולמותו של המחבל ושל הסייען שהיה עמו. בהמשך דיווחו הפלסטינים על הרוג נוסף, לצד עשרות מחבלים נוספים שנפצעו. לפני שנהרג, אל-נבולסי היה הראשון לפתוח באש על כוחות הימ"מ, ולכן הכוח פתח בנוהל "סיר לחץ" שכלל ירי מנשק קל ובהמשך גם טילים. לא היו נפגעים מקרב אנשי כוחות הביטחון.