חקירת פרשת הקשר האינטימי בין המחבל הכלוא מאזן אל-קאדי לבין חיילות-סוהרות בכלא רמון עומדת בפני סיום. תיק החקירה בפרשה, שנחשפה לראשונה ב-ynet, צפוי לעבור בשבועות הקרובים לפרקליטות המדינה לקבלת הכרעה.
2 צפייה בגלריה
אל-קאדי וכלא רמון. "מדובר בחיילים צעירים שלא מנוסים בהתנהלות מול מחבלים"
אל-קאדי וכלא רמון. "מדובר בחיילים צעירים שלא מנוסים בהתנהלות מול מחבלים"
אל-קאדי וכלא רמון. "מדובר בחיילים צעירים שלא מנוסים בהתנהלות מול מחבלים"
(צילום: הרצל יוסף)
עד עתה נחקרו ביחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433 חמש חיילות-סוהרות מכלא רמון, החשודות במרמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי חקירה. לפי החשד, הן קיימו כאמור קשר אינטימי והתכתבות באמצעות האינסטגרם עם המחבל אל-קאדי. בנוסף אליהן, נחקרו השבוע חמישה סוהרים ואנשי סגל בכלא רמון.
במשטרה ניסו לבסס את החשד הראשוני שמי מהם ידע על הקשר האינטימי בין המחבל לחיילות ולא דיווח על כך. אלא שכבר עתה ניתן לומר בוודאות, כי ממצאי החקירה מעלים שמלבד החיילות המעורבות בפרשה, איש בכלא לא ידע על מה שהתחולל. כל החיילות שנחקרו הורחקו ממתקני שב"ס למשך שבועיים.
גורמים בכירים במשטרה מעריכים כי הפרשה הזו לא תסתיים בכתבי אישום. הם סיפרו ל-ynet: "ההד הציבורי שהפרשה עשתה, וההחלטה המיידית של השר בן גביר להוציא את החיילות משב"ס, נתנו את האפקט שלהם. לא כל מקרה מתאים לבחינה פלילית, והפרקליטות היא זו שתצטרך להכריע האם היא סוגרת את התיקים ומעבירה את הטיפול לאפיק המשמעתי בחיילות-סוהרות ובאותו אסיר ביטחוני".
אותו גורם הוסיף: "בכל יום שחיילים וחיילות ממשיכים לשרת בשב"ס יש פוטנציאל לעוד אירוע כזה. בסוף מדובר בחיילים צעירים שלא באמת מנוסים ומתורגלים בעמידה והתנהלות מול מחבלים".
2 צפייה בגלריה
בית סוהר רמון
בית סוהר רמון
"בכל יום שחיילים וחיילות ממשיכים לשרת בשב"ס יש פוטנציאל לעוד אירוע כזה". אסירים ביטחוניים בבית סוהר, ארכיון
(צילום: גדי קבלו )
שמו של אל-קאדי הותר אתמול לפרסום בצהריים. אל-קאדי בן ה-43, איש פתח, היה מעורב בפיגוע במסעדת סי-פוד מרקט בתל אביב בשנת 2002, שבו נרצחו שלושה ישראלים ונפצעו עוד 35. במסגרת הפרשה ניהלו חמש חיילות שמשרתות כסוהרות בכלא, קשר עם המחבל אל-קאדי שנשפט למאסר עולם. אל-קאדי, על פי החקירה, החזיק בתאו טלפון נייד שבאמצעותו נהג להתכתב עם הסוהרות ולהחליף איתן תמונות. באחד המקרים לפחות התקיים מגע פיזי ואינטימי, לכאורה בהסכמה, בין אחת הסוהרות לבינו.
בעקבות הפרשה, בשב"ס החליטו אתמול לפרק את האגף בכלא שבו שהה המחבל, ולפזר את האסירים הביטחוניים הנוספים מאותו אגף בבתי כלא אחרים. גורמים בשב"ס אמרו בשיחה אתמול עם ynet כי "האסיר הביטחוני שעומד עכשיו במרכז הפרשה היה דומיננטי מאוד באגף הזה. זה צעד שבא להפגין משילות מול האסירים הביטחוניים כדי להבהיר להם שמקרים כאלה לא יעברו אצלנו בשתיקה".
בשל החלטה זאת, האסירים הפלסטינים איימו בצעדים - בהם שביתת רעב. במועדון האסירים הפלסטינים אמרו כי הנהלת בתי הסוהר, "ממשיכה להסלים את תוקפנותה כלפי אסירים, באמצעות פשיטות על מדור אסירים והעברות המוניות".