5 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
הערכות שחולקו בחופש הגדול
(צילום: EPA)
מבצע אנטיגן 2: בניסיון למנוע ככל האפשר כניסה של תלמידים מאומתים לכיתות אחרי חגי תשרי, משרדי החינוך והבריאות נערכים למבצע בדיקות מהירות נוסף שיבוצעו על-ידי ההורים במהלך חול המועד סוכות. במשרדים חוששים כי החזרה מחופשת סוכות, אחרי מפגשים עם המשפחה המורחבת ובילויים המוניים, תוביל להתגברות התחלואה - ומתייחסים לסיום תקופת החגים באותה הדריכות כמו אל פתיחת שנת הלימודים.
המבצע הראשון, שהתקיים ערב פתיחת שנת הלימודים, גרר ביקורת רבה משום שמדובר במהלך וולונטרי מצד ההורים, שלא מחויבים לערוך את הבדיקה לילדיהם. סוגיה מטרידה נוספת קשורה לאמינות הבדיקה הביתית, אשר לפי משרד הבריאות הסיכוי לתוצאה שלילית כוזבת בקרב נבדקים ללא תסמינים עומדת על 30%-45%, ובקרב נבדקים עם תסמינים הסיכוי פוחת מעט לכ-15%-30%.

קורונה - כתבות נוספות

בנוסף לכך טענו מנהלים ומורים כי יש גם הורים שלא ידווחו על תוצאות אמת כדי להימנע מבידודים, קרי יסתירו את התוצאה החיובית של ילדיהם. עם זאת, במשרדי החינוך והבריאות ראו במבצע הראשון כהצלחה, משום שמבחינתם כל תלמיד מאומת שלא ייכנס לבית הספר או לגן הוא רווח נקי - ומבחינתם ההורים גילו אחריות ושיתפו פעולה.
5 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
חשש מכניסת תחלואה למערכת החינוך אחרי החגים
(צילום: EPA)
הפעם, בניגוד לימים שלפני החופש הגדול, מגן דוד אדום יקבל את האחריות על חלוקת הערכות במקום עובדי בתי הספר, וכל רשות מקומית תקבע היכן יחולקו הבדיקות בנוסף לעמדות הדיגום הרגילות. הורים לבני ובנות 12-3 צפויים לקבל את הזימון בקרוב ולבדוק את ילדיהם ב-29 בספטמבר.
ובעוד משרד החינוך רוצה לבדוק את מצב המאומתים לפני החזרה מחופשות החגים, מז"כלית הסתדרות המורים יפה בן דויד הנחתה אמש את מנהלי בתי הספר שלא לבצע יותר חקירות אפידמיולוגיות במוסדות, כך שכאשר תלמיד יתגלה כמאומת לקורונה - כל התלמידים בכיתה או בגן יישלחו באופן אוטומטי לבידוד, למעט בעלי תו ירוק.
ההודעה של בן דויד הגיעה שעות בודדות לאחר האולטימטום שהציבה בפני משרד החינוך, לפיו אם עד שעות הערב לא ימונו נאמני קורונה בבתי הספר, שיחלו לפעול כבר מהיום - המנהלים יפסיקו עם החקירות האפידמיולוגיות ולא יטפלו כלל בענייני הקורונה.
5 צפייה בגלריה
יפה בן דוד
יפה בן דוד
מחריפה את המאבק. בן דויד
(צילום: אבי מועלם)
אתמול בבוקר הובאו ב-ynet עדויות מפיהם של מנהלי בתי ספר, שדיווחו על כאוס במשל"ט הקורונה של משרד החינוך. לטענתם, מצבת התלמידים אינה מעודכנת - כך שתלמידים לא נרשמים כחיוביים לקורונה למרות בדיקת PCR, והכיתה שנחשפה ממשיכה להגיע לבית הספר.

לא זו בלבד, אלא שהמנהלים נדרשים לבצע חקירות אפידמיולוגיות בשבתות ובחגים ומחויבים להקריא שמות ומספרי תעודות זהות, דבר הגוזל מהם שעות ארוכות וגורם לכעסים ותסכול. בנוסף, התלוננו המנהלים על היעדר סנכרון בין נתוני משרדי החינוך והבריאות.
בן דויד, שמקבלת מדי יום מאות תלונות ממנהלי בתי ספר המדווחים על חוסר אונים וקריסה, הציבה, כאמור, את האולטימטום וכעת החליטה לממשו. מהיום, שליחת התלמידים לבידוד תיעשה באופן אוטומטי ומיידי - ללא קשר לרמת החשיפה שלהם לחולה המאומת או מבלי שיידרשו לקבל אישור ממשל"ט הקורונה של משרד החינוך.
"התחלואה מתפשטת והמשל"ט אינו מתפקד, נמאס מהטרלול הזה", זעמה בן דויד. "הזיה ובלגן בלתי פוסקים במשל"ט שהפך לסיוט, עומסים מטורפים ללא מענה, המנהלים בקריסה, הגיעו למצב רתיחה ואינם יכולים לספוג יותר. המצב הפך בלתי אנושי".
5 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
"התחלואה מתפשטת והמשל"ט לא מתפקד"
(צילום: יריב כץ)
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק הסביר אתמול כי העומס נבע מהצפה בבדיקות אנטיגן וכי משרדו מקבל נתונים ממשרד הבריאות. לטענתו, משרד החינוך פועל לתקן את התקלות וכבר בסוף השבוע הנחה לבטל את הדרישה להקריא טלפונית שמות ותעודות זהות למשל"ט ותיגבר את עמדות המענה הקולי.
"נכון, זוהי תקופה לא קלה שמחייבת את כולנו למאמצים", אמר סלוביק. "יש כאן מגפה ואנחנו צריכים לנצח אותה. יש תקלות בדיווחים שאינן רבות, אבל אנו עושים כדי לתקן ולשפר. האתגר הגדול של מערכת החינוך להמשיך לנהל את המערכת לצד הקורונה".
5 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק מחדר המצב של משרד החינוך
יגאל סלוביק מחדר המצב של משרד החינוך
"תקופה לא קלה". סלוביק
(צילום: מוטי קמחי)
בישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול בצהריים, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הודיעו כי הם מתכננים שהחל מהחודש הבא, כיתה לא תיכנס לבידוד אם אחד התלמידים אובחן כחולה קורונה. לפי המתווה המתוכנן, שאר התלמידים בכיתה יעברו בדיקות יומיות וימשיכו להגיע לבית הספר כרגיל.
"נאמץ את המודל. יש רצון עז שהכיתה כולה לא תצא לבידוד, אלא כל הכיתה תעשה בדיקות, ורק המאומת ייצא לבידוד", אמר בנט. "בנוסף נעשה שנה של בדיקה עצמית מסיבית אחרי החגים. הפעם החלוקה לא תהיה דרך בית הספר אלא בדרך לוגיסטית חלופית וההורים יכתבו פתק".
פורסם לראשונה: 21:17, 12.09.21