תמונת המצב ביהודה ושומרון לא מבשרת טובות. אין ספק שאחרי ירי הרקטות, הפיגוע בעלי, פרעות המתנחלים שבאו בעקבותיו והמבצע שהסתבך בג'נין, כל העיניים מופנות לעיר ולמחנה הפליטים שבתוכה - כשהפלסטינים סבורים שהיא צוברת גל חזק של אהדה ותמיכה בקרב המקומיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש (ראשון) את ראשי מערכת הביטחון לדון במצב הכלכלי בגדה ובאפשרויות לחיזוק הרשות הפלסטינית.
3 צפייה בגלריה
מחסום ג'למה
מחסום ג'למה
מעבר ג'למה, הערב
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
דנו באפשרויות לחיזוק הרשות הפלסטינית. הלוי, נתניהו וגלנט, ארכיון
(צילום: חיים צח /לע"מ)
בדיון אצל נתניהו השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר - אך הוא הסתיים ללא החלטות שהתקבלו. במקביל, הפלסטינים דיווחו על תנועה לא שגרתית ועל הרבה כלים צבאיים במעבר ג'למה.
שלשום התבטא מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה ואמר כי "מרכז ההתנגדות בגדה המערבית הוא חטיבת ג'נין המזוהה עם גדודי אל-קודס (הזרוע הצבאי של הג'יהאד, ע"ח)". לדבריו, "הזרם הצבאי העיקרי שנמצא במחנה הפליטים הוא חטיבת ג'נין. עם זאת, אין זה אומר שאין פלגים נוספים, ואפשר להפיק תועלת מחטיבת ג'נין גם בחימוש ותחבורה".
לצד אמירות שמחזקות את מחנה הפליטים ג'נין ונותנות רוח גבית למבוקשים ולטרוריסטים שנמצאים בו, עלתה המגמה של פלסטינים שחוו תקיפות של מתנחלים, בהן שריפת בתים ורכוש. משרד החוץ הפלסטיני מסר אתמול כי "התפארותו" של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהריגת פלסטינים הביאו להסלמה של תקיפות מתנחלים נגד פלסטינים, ו"הניעו" את המתנחלים לבצע את פשעיהם.
משרד החוץ הוסיף בהודעה: "הצבא הישראלי מתחמק מאחריותו לנוכח התקפות של מתנחלים חמושים, בטענה שהמתנחלים יקימו מיליציות טרור חמושות שיפעלו להרוג ולשרוף אזרחים פלסטינים ורכושם, כאילו הצבא הוא מוסד צדקה שמטרתו להזעיק שהוא בא, אבל הוא מפיץ אימה ופחד בקרב הפלסטינים".

3 צפייה בגלריה
תורמוס עייא לאחר המהומות בין מתנחלים לפלסטינים
תורמוס עייא לאחר המהומות בין מתנחלים לפלסטינים
הפלסטינים האשימו את רה"מ בעלייה באלימות המתנחלים. רכבים שרופים בכפר תורמוס עיא
(צילום: גיל יוחנן)
הם הזכירו בנוסף את חטיפת ושריפת הילד הפלסטיני מוחמד אבו-חדיר, והדגישו כי "חוסר הענישה" כלפי הפעולות, "הניעו את מיליציות המתנחלים הטרוריסטים לבצע פשעים נוספים מסוג זה". הם ציינו בנוסף כי "החוק הישראלי אינו אוכף, בעוד שמתנחלים ופושעי מלחמה מוגנים באופן מלא מהעמדה לדין ומעצר על ידי המשפט הבינלאומי".
בשבוע שעבר, נזכיר, שוגרו שתי רקטות מאזור ג'נין, לראשונה מאז ימי האינתיפאדה השנייה. הרקטות יועדו להגיע למושב רם און בגלבוע, והתפוצצו בשטחי הרשות הפלסטינית כשאף אחד לא נפגע מהירי. גדודי אל-קאסם בג'נין, הזרוע הצבאית של חמאס, הכחישו שירו את הרקטות בסרטון שפרסמו למחרת.
"אנחנו מתכחשים לאחריותנו לירי הרקטות, ולא היה לנו תיאום עם אף גורם לשגר אותן", אמרו. "לא נוכל לאמץ משהו שלא שייך לנו. נעמוד מאחורי כל אירוע שנפרסם באתר האינטרנט הרשמי שלנו".
שבוע קודם לכן התנהל מבצע המעצרים של צה"ל בעיר שהסתבך. במהלך הפעולה נעצרו שני חשודים בטרור, לאחר שכוח מג"ב, יחד עם סיירת צנחנים, נכנס לפנות בוקר ביום שני לפני כשבועיים לבורקין שבסמוך לג'נין, וכן במחנה הפליטים עצמו. מטענים הונחו בצירים שמהם יצאו הכוחות ואחרים הושלכו לעברם - ורכב ממוגן מסוג "פנתר" נפגע מאחד מהם, שהתפוצץ מתחתיו.

יממה לאחר המבצע נרצחו ארבעה בני אדם בפיגוע ירי רצחני ביישוב עלי - אלישע אנטמן (17), עופר פיירמן (64), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21). מותם של הארבעה - שלושה מהם תושבי מטה בנימין - נקבע בזירה, תחנת דלק על כביש 60. שלושה מהנרצחים סעדו במסעדת חומוס אליהו, הרביעי תדלק בתחנה. שני המחבלים שנוטרלו, מוהנד שחאדה (25) וחאלד סבאח (24) מהכפר עוריף, כבר ישבו לפני כשלוש שנים באגף חמאס בכלא מגידו.
אם זה לא הספיק, כמה ימים לאחר מכן נרשמה עוד "עליית מדרגה" משמעותית, כשצה"ל סיכל מהאוויר חוליית מחבלים שירתה על מעבר ג'למה. מדובר היה בחיסול הראשון מהאוויר ביהודה ושומרון זה 17 שנה. "זיהינו אמצעי, כוונה וירי, ולכן התקיפה מוגדרת כהסרת איום", מסר אז דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי.
פורסם לראשונה: 23:01, 02.07.23