שתי רקטה שוגרו היום (שני) מאזור העיר ג'נין, לראשונה מאז ימי האינתיפאדה השנייה, והתפוצצו בשטחי הרשות הפלסטינית. איש לא נפגע מהירי, ובצה"ל אמרו כי "לא הייתה סכנה ליישובים באזור".
במקביל, צה"ל הודיע היום שרחפן נפל בשטח לבנון, וכי אין חשש לדלף מידע. בהמשך טען חיזבאללה ברשת הטלוויזיה הלבנונית אל-מנאר, השייכת לארגון, כי הוא אחראי להפלתו בשטח האווירי של לבנון, באזור הכפר זיבקין שבדרום המדינה. לפי הודעת הארגון, המטוס הופל בסביבות 12 בצהריים ו"באמצעות הנשק המתאים. המטוס חדר לשטח האווירי הלבנוני מכיוון זרעית, וטס בגובה נמוך בעומק של שבעה קילומטרים בתוך לבנון עד שהופל בידי הארגון. בתמונות רואים את הצבא הישראלי מנסה להשתלט בחזרה על הכלי, אך ללא הצלחה".
מהתחקיר הראשוני של ירי הרקטות עלה כי אחת מהן נפלה אחרי חמישה מטרים והשנייה התפוצצה אחרי כ-80 מטרים. כוח צה״ל וחבלנים של מג"ב החלו לבצע סריקות במרחב ומצאו את הרקטות שלמות וללא חומר נפץ בראשיהן. בנוסף נמצא במהלך הסריקות המשגר.
מוקדם יותר היום פרסמו גדודי עז א-דין אל-קסאם בג'נין, הזרוע הצבאית של חמאס, את תיעוד הירי מג'נין לכיוון מושב רם און שבגלבוע, לדבריהם. מהתיעוד שפורסם נראה כי מדובר בירי מאולתר, וההישג בסרטונים מסוג זה הוא בעיקר תודעתי. האירוע מצטרף למקרה אחר בחודש שעבר, אז איתר צה"ל משגר רקטות אחרי סרטון דומה שעלה לרשתות - ואז מדובר היה בדמוי רקטה, עם ראש מקרטון וחומר נפץ מועט. אתמול נחשף ב-ynet שבמהלך "מצעד הדגלים" אותרה רקטה בשכונת בית חנינא, מעבר לגדר ההפרדה.
4 צפייה בגלריה
לפי דיוווחים פלסטינים: תיעוד ירי רקטות מג'נין לגלבוע
לפי דיוווחים פלסטינים: תיעוד ירי רקטות מג'נין לגלבוע
מתוך התיעוד שהופץ
בעבר בוצעו כמה ניסיונות, בעיקר בתקופת האינתיפאדה השנייה לפני כשני עשורים, לשגר רקטות מאזור ג'נין. בצבא מעריכים כי מדובר ברקטות מייצור עצמי, עם הרכבה על בסיס ידע מהאינטרנט. בצבא עוקבים אחר התופעה, בעיקר באמצעות מודיעין, כדי לתפוס את חוליית השיגור. במערכת הביטחון זיהו לאחרונה מספר ניסיונות לייצר ולשגר רקטות עם כמות קטנה של חומר נפץ במסגרת ניסויים בצפון השומרון.
אחרי פרסום התיעוד, בגדודי עז א-דין אל-קסאם שיגרו איום לעבר ישראל: "חכו ליום שבו השמיים יביאו עשן צלול. זה רק עניין של זמן עד שתשמעו על טילי "עייאש" (יחיא עיאש, ע"ח) וקסאמים שיהרסו את מעוזיכם. תישארו מעודכנים".
לדבריהם, "הניסיון הוא ההוכחה הגדולה ביותר לטילים בעזה, המכסים כעת את כל חלקי פלסטין הכבושה, מהים ועד הנהר ומצפון לדרום. בקרוב יישמעו אזעקות האזהרה בגדה המערבית, שיכתיבו שלב חדש של התפתחות ועימותים עם הכובש הציוני. תל אביב הכבושה לא רחוקה ותהיה בטווח הירי של הלוחמים".
ארז דיטור, מנהל קהילה במושב רם און, מסר: "ג'נין מאוד קרובה אלינו, אנו סמוכי גדר. זה לא יום קשה, אלא יום מתוח. קיבלתי המון שאלות והתושבים רוצים הבהרות, הם מודאגים ובצדק, סומכים על כוחות הבטחון. אין לנו מיגוניות ויש מקלטים שנבנו לפני עשרות שנים. מעולם לא התמודדנו עם איום של רקטות, הדיווח של הפלסטינים נפל עלינו כרעם ביום בהיר. נכון לעכשיו אין שינוי בהתנהלות שלנו".
ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור הודיע לתושבי האזור כי "פלג של חמאס הפועל בג'נין פרסם סרטון מטריד שבו נראה ירי של רקטה המיועדת (לטענתם) אל עבר יישובי המועצה. לפי העדכון שקיבלנו מכוחות הביטחון אותה רקטה לא נחתה בשטחי ישראל וככול הנראה התפוצצה עוד במעופה באוויר. כבר שלוש שנים אנו מתריעים על התגברות המוטיבציה והיכולות מכיוון ג'נין, ולצערנו איננו זוכים להתייחסות ראויה למיגון תושבינו. אדגיש כי המצב במועצה הוא של שגרה מלאה. לצד זאת, אנו מבקשים לגלות ערנות ולדווח על אירוע חריג".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר לאחר הירי: "מאז עקירת ארבעת היישובים מצפון השומרון - חומש, שא-נור, גנים וקדים - צפון השומרון הופך להיות בירת טרור שמוציא אין ספור פיגועים, גם לתוך השומרון וגם את מרבית הפיגועים לתוך הקו הירוק. למה הממשלה הזו מחכה? כמה היא תחכה לפני שהיא תצא למבצע חומת מגן 2 ותגדע את תשתית הטרור בין שכם לג'נין?".
אתמול נחשף ב-ynet כי שב"כ חוקר איתור של רקטה בשטח פתוח במזרח ירושלים, במסגרת פרשה ביטחונית חמורה שהותרה אמש לפרסום. הרקטה, שבסיסה נראה ישן, אותרה כאמור בשטח על ידי כוחות צבא בזמן "מצעד הדגלים" ביום ירושלים - ונבדק אם הייתה כוונה לבצע ירי.
4 צפייה בגלריה
חיסול חוליית מחבלים במתקפה אווירית בג'נין
חיסול חוליית מחבלים במתקפה אווירית בג'נין
תיעוד התקיפה האווירית של כוחות הביטחון ליד ג'נין בשבוע שעבר
4 צפייה בגלריה
זירת החיסול
זירת החיסול
שרידי הרכב אחרי התקיפה
לפי כחודש איתר צה"ל באזור הכפר הפלסטיני נזלת זיד שבאזור ג'נין משגר רקטות דמה, שהועבר לטיפול כוחות הביטחון. לאיתור המשגר קדם תיעוד שפרסמו הפלסטינים, ובו נטען כי מדובר במשגר רקטת קסאם שלכאורה כוונה לכיוון ההתנחלות שקד. בתיעוד נראה פיצוץ, אך בבדיקה של צה"ל עלה כי מדובר באמצעי פירוטכני, ולא ברקטה אמיתית.
ביום רביעי האחרון תקף צה"ל מהאוויר באמצעות מל"ט מסוג "זיק" רכב שבו חוליה של שלושה מחבלים שירתה לעבר מעבר ג'למה ליד ג'נין. מדובר בחיסול הראשון מהאוויר ביהודה ושומרון זה 17 שנה. "זיהינו אמצעי, כוונה וירי, ולכן התקיפה מוגדרת כהסרת איום", מסר דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי.
לפני שבוע, בתום שעות ארוכות של חילופי אש בג'נין בין כוחות הביטחון למחבלים פלסטינים, נפצעו שמונה לוחמים במהלך מבצע מעצרים שהסתבך בעיר. במהלך פעילות הכוחות רכב מסוג "פנתר" נפגע ממטען - והם קיבלו משימה לחלצו תחת אש. בסך הכול נפגעו שבעה כלי רכב ממוגנים שהושבתו במהלך פעולת החילוץ.
פורסם לראשונה: 14:12, 26.06.23