לפרסום המתווה לפתיחת שנת הלימודים קדמו אין-ספור ויכוחים בין משרד הבריאות ומשרד החינוך, אך גם לאחר שהללו הגיעו להסכמה ביניהם וקיבלו השבוע אור ירוק מראש הממשלה נפתלי בנט, נראה שהוויכוחים וחוסר הוודאות סביב פתיחת מערכת החינוך ב-1 בספטמבר לא רק שנמשכו – אלא גברו.
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "תסכול רב, אין תשובות"
(צילום: רויטרס, הדר יואביאן)
עדות לכך הגיעה בריאיון הבוקר (יום ג') באולפן ynet של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, שתקפה בחריפות את המתווה המוצע, כינתה אותו "מחורר ומסורבל" באופן שלא ניתן יהיה ליישמו וטענה כי "זורקים את כל האחריות על ההורים" מבלי לספק מענה לשאלות פרקטיות של המורים, ומבלי לספק לחלקם את ההגנה הראויה בצל גל תחלואת הקורונה החמור.

זינוק בתחלואה – עוד כותרות:

בן דויד טענה כי המורים לא קיבלו מסמך כתוב וברור על המתווה, וניזונים רק מהדיווחים בתקשורת, ציינה כי מחסור חמור בכוח אדם יקשה עוד יותר על יישום הרעיונות המוצעים במתווה (כמו פיצול כיתות במקרה של המשך הזינוק בתחלואה) – והביעה ספק גדול בכך שהממשלה תוכל להימנע מסגר אם היא מקדמת מתווה כל כך בעייתי, לטענתה. "שאלוהים יעזור לנו", אמרה בחשש.
לפי המתווה, נזכיר, שעדיין דורש את אישורו של קבינט הקורונה, הלימודים ייפתחו כסדרם מגני הילדים ועד כיתות י"ב, תחת שש "שכבות" של פעולות הגנה, בהן בדיקות סרולוגיות שפיילוט שלהן החל כבר השבוע, בדיקות מהירות שיסופקו להורים, בדיקות יזומות בבתי הספר ביישובים כתומים ואדומים ושמירה על הנחיות הקורונה.
המתווה כולל גם מודל מיוחד לכיתות שבהן יתגלו מאומתים: במקרה שאחד התלמידים בכיתה יקבל תשובה חיובית לקורונה, תלמידים יצטרכו להיבדק בכל יום למשך שבוע כדי להימנע מבידוד. תלמידים שלא ירצו להיבדק - ייכנסו לבידוד כפי שהיה נהוג עד כה. הפיילוט של המודל הזה החל השבוע בבתי הספר החרדיים שפתחו מוקדם את שנת הלימודים.
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בירושלים
בדיקות קורונה מהירות בירושלים
ערכות לבדיקות קורונה מהירות. מי יבדוק אם הילדים נבדקו או לא?
(צילום: AFP)
בריאיון הבוקר לאולפן ynet אמרה בן דויד כי המתווה שגובש הוא מתווה שנותן מענה בריאותי, אך לא מענה חינוכי. "המתווה הבריאותי נותן שכבה על שכבה על שכבה. זה מזכיר לי מתכון לעוגת שכבות. אין מענה לשאלות שהיום עומדות בפני צוותי ההוראה, מנהלים ומנהלי גנים", תקפה מזכ"לית הסתדרות המורים.
כדוגמה ציינה בן דויד את הכוונה במתווה לספק 1.9 מיליון בדיקות מהירות להורי התלמידים, על מנת שאלו ייבדקו את ילדיהם כ-48 שעות לפני פתיחת הלימודים. "מה דין הילדים שלא יעשו? ייכנסו? לא ייכנסו? ברור שלא נתעסק בזה", אמרה בן דויד. לדבריה, אין זה תפקידם של המורים לבדוק מי מהתלמידים עבר בדיקה או לאו. "אנחנו מבינים בחינוך, שיתנו לנו להתעסק במה שאנחנו טובים – חינוך. אומרים שמירת מרחק, איך אפשר לשמור מרחק בכיתה או גן עם 35 תלמידים?".
בן דויד הסבירה עוד כי המתווה לא מספק למנהלי בתי הספר פתרונות פרקטיים, או "מה לעשות מחר" כלשונה. "מתווה צריך לתת לך פתרונות לכל מיני תרחישים, והמתווה הזה לא נותן פתרונות. כל האחריות נופלת על כתפי ההורים. בל נשכח שפעם קודמת נתנו הצהרת בריאות, ואנחנו הרי יודעים מה היה עם זה. אז מה אתם מצפים עכשיו?".
-זה אומר שהמתווה לא טוב? מחורר? לא שלם? "מחורר, מסורבל, לדעתי יהיה קשה ליישום. היום מערכת החינוך המיוחד עובדת עד ה-15 באוגוסט, אף אחד לא בודק מה קורה שם. לא בדיקות מהירות, לא כלום. הילדים האלה מחריגים אותם".
4 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים. פיילוט בערים חרדיות
(צילום: גיל יוחנן)
-התחלואה שם גבוהה? "לא בודקים. איך יידעו?"
-אבל את יודעת אם מורים או תלמידים חולים. "ברגע שאתה לא עושה את הבדיקות אתה לא יכול לדעת. חייבים לתת שם מענה. אתמול פתחו את מערכת החינוך החרדית, דיברתי עם עמיתים שלי שם ואמרו לי שלא נתנו שום הנחיות, פתחו ככה את שנת הלימודים".
למרות הביקורת החריפה שלה, בן דויד מדגישה כי לא צפויה מחאה מצד הארגון שלה שתשבש את פתיחת שנת הלימודים. "המורים המנהלים והגננות נרגשים לפתוח את שנת הלימודים, אנחנו נפתח את שנת הלימודים", אמרה.
-אמרת את זה לשרת החינוך? "בוודאי. נפגשתי עם המנכ"ל ואמרתי להם שהם לא נותנים לנו מענה. עם כל הכבוד, זה מבחינת בריאות, אבל זרקו את כל האחריות להורים. אלו יהיו דברים קשים ליישום".
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. "אמרתי למנכ"ל שלה שזה לא ישים"
(צילום: הדר יואביאן)
ומה יש למזכ"לית הסתדרות המורים לומר להורים שחוששים לשלוח את ילדיהם ב-1 בספטמבר? לבן דויד אין תשובה ברורה. "זו בחירה של ההורים. אין לי תשובות. זאת פעם ראשונה שגם לנו במערכת החינוך כמנהלים וגננות, התסכול רב ואין לנו תשובות. דרשנו עוד לפני סיום שנת הלימודים, תנו לנו את המתווה מוקדם יותר, שבו איתנו. הרי מי אנשי השטח? מורים, מנהלות, גננות. שבו, הם יביאו לכם את השטח, יעלו בפניכם את הצרכים ואז תכינו את המתווה".
-מה ירגיע אותך? "ירגיע אותי ברגע שאדע בסיטואציה מסוימת מה אני עושה, איך אני פועלת. אף מתווה לא הגיע לידי המנהלים או צוותי החינוך, הכול בתקשורת. שום דבר לא כתוב".
-שרת החינוך לא מנותקת, היא ד"ר לחינוך, ונדמה שיש לה תמיכה בקרב ההורים והמורים. היא לא מבינה את הסיטואציה? "תשאל אותה. יש אנשים שאומרים שצריך לפתוח את מערכת החינוך בכל מחיר, ויש כאלו שרוצים לבחון בזהירות. את הקטע הבריאותי אל תפילו עלינו, תנו לנו מענה לשאלות שאנו שואלים".

-אז היא מבינה את המציאות או לא? "תשאל אותה. כל עוד אין לנו מתווה שנוכל ליישם וייתן לנו מענה לשאלות, המצב כזה. לא רוצים להגיע לסגר, אף אחד לא רוצה, אבל אם זה המענה שלהם, שאלוהים יעזור לנו. במה שפורסם בתקשורת כתוב שרוצים לתת מענה לצרכים הרגשיים-חברתיים ולצמצם את הפערים. איך בדיוק? לא נתנו שום משאבים. הרי צריך עוד פסיכולוגים, עוד יועצות חינוכיות, שאפילו אין להן תקן. כתוב גם שאם תהיה העלאה משמעותית של הקורונה המנהלים יוכלו לפצל את הכיתות, לעשות כיתות קטנות יותר. איך בדיוק? אין משאבים, אין כוח אדם".
-לא גייסת מורה אחד מעבר למה שיש? "חסרים מורים, אף אחד לא רוצה לבוא למערכת הזאת. גם מנהלים. השנה ביקשו 1,600 עובדי הוראה לפרוש ממערכת החינוך. יש מחסור גדול מאוד גם של מורים וגם של מנהלים".