החות'ים בתימן שיגרו שני טילים לעבר מכלית מסחרית סמוך למצר באב אל-מנדב שבים האדום. גורם אמריקני הוסיף כי במהלך התקרית, משחתת של צבא ארה"ב הפילה כטב"ם ששיגרו החות'ים ונע לכיוונה.
המכלית שאליה שוגרו הטילים היא Ardmore Encounter, ששטה תחת דגל איי מרשל ומובילה נפט וחומרים כימיקליים. נתוני מעקב לווייניים שניתחה סוכנות הידיעות AP הצביעו על כך שהמכלית, שהגיעה מהודו עם צוות אבטחה חמושה, נעה צפונה אל עבר תעלת סואץ.
איש מחברי הצוות שהיו על הספינה לא נפגע, ולא נגרם נזק לה או למטען שנשאה. חיל הים הבריטי דיווח בנוסף על תקרית אחרת, שהתרחשה מול חופי עומאן, שפרטיה עדיין לא ברורים, וייתכן שאינה קשורה לחות'ים.
במקביל, בעיר אל-חודיידה שבתימן, אזור שנמצא בשליטת החות'ים, אמרו היום לעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" כי "חיל הים המקומי נמצא בכוונות מרבית וניתנו הנחות להגנה החופית ולחילות הים והאוויר להישאר בכוננות עליונה". המקורות אישרו כי "החות'ים מוכנים לכל עימות אפשרי מול ספינה צבאית זרה שתפר את החלטתם למנוע מעבר של ספינות אסורות".
3 צפייה בגלריה
גבר דורך על גל ישראל בצנעא, תימן
גבר דורך על גל ישראל בצנעא, תימן
דריכה על דגל ישראל בצנעא בירת תימן
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
3 צפייה בגלריה
המכלית סטרינדה שנפגעה
המכלית סטרינדה שנפגעה
המכלית סטרינדה
(צילום: RuudCoster, vesselfinder)

בלילה שבין שני לשלישי שוגר טיל שיוט מכיוון תימן לעבר המכלית המסחרית סטרינדה - שהובילה חומר כימי לנמל אשדוד, והייתה אמורה לעגון בו ב-4 בינואר.
לפי פיקוד המרכז האמריקני, שריפה פרצה בסיפון כתוצאה מפגיעת הטיל. החברה המפעילה עדכנה אתמול כי המכלית עושה דרכה לנמל מבטחים, וש-22 חברי הצוות שהיו עליה - כולם הודים - לא נפגעו.
המכלית, שנשאה את דגל נורבגיה, הותקפה מאזור הנשלט על ידי המורדים החות'ים בתימן, בזמן שעברה גם היא דרך מצר באב אל-מנדב. לפי שני גורמים ביטחוניים אמריקנים, התקיפה התרחשה כ-100 קילומטרים צפונית למצר, ומשחתת אמריקנית שהייתה באזור הגיבה לקריאת המצוקה מהספינה. הצבא הצרפתי הודיע כי כלי שיט של חיל הים שלו יירט והשמיד מזל"ט שכוון אל עבר המכלית הנורבגית.
דובר הצבא החות'י יחיא סריע הודה אתמול כי הם תקפו את הספינה - וטען כי היא הייתה בדרכה להעביר נפט לישראל. "מנענו ביומיים האחרונים מעבר של ספינות שנענו לאזהרות של חיל הים שלנו - הספינה הנורבגית הותקפה כי הצוות שלה דחה את האזהרות", אמר.
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
החות'ים, נזכיר, איימו לפגוע בכל כלי שיט ישראלי או כל כלי שיט שיעשה דרכו לישראל. "לא נהסס לתקוף כל ספינה שתפר את מה שנאמר בהצהרות קודמות", הוסיף סריע. "אנחנו ממשיכים למנוע מכל הספינות שעושות דרכן לישראל לנווט בים הערבי ובים סוף, עד שהפלסטינים יקבלו את המזון והתרופות שהם צריכים".
בלילה שבין שבת לראשון עדכנה צרפת כי משחתת צרפתית יירטה שני כטב"מים ששוגרו לעברה בים האדום, מול חופי תימן. לפי הצבא הצרפתי, התקרית התרחשה 110 ק"מ מול חופי תימן, סמוך לעיר הנמל אל-חודיידה שנמצאת תחת שליטתם של המורדים החות'ים.
שתי התקריות התרחשו על רקע הכרזתם של המורדים החות'ים בתימן ביום שבת כי בכוונתם למנוע כאמור מעבר של כל ספינה העושה דרכה לישראל דרך הים האדום, בין שמדובר בספינה בבעלות ישראלית ובין שלא. דובר צבא החות'ים אמר כי בכוונתם לתקוף כל כלי שיט שכזה, והסביר: "אם עזה לא מקבלת את המזון והתרופות שהיא צריכה, כל הספינות בים האדום ששטות לעבר הנמלים הישראליים, בלי קשר לאזרחות הבעלים שלהן, יהפכו ליעד עבור הכוחות המזוינים שלנו".
בישראל שוררת מחלוקת בנוגע לדרך שבה יש להתמודד עם האיום של החות'ים. גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל חייבת לתקוף את החות'ים, שהם שליחים של איראן, מכיוון שאם לא תעשה כן תפגין חולשה. אל מול הקולות הקוראים לתקוף את החות'ים, גורם ביטחוני בכיר אמר כי בעת הנוכחית כל פעולה ישראלית נגד החות'ים תשרת ישירות אותם ואת האיראנים, הרוצים להסיח את דעתה של ישראל מהמשימה המרכזית שלה בעזה.
לפני שבוע תקפו החות'ים שתי ספינות בים האדום ש"נחשדו כישראליות". הספינה הראשונה שהותקפה ונפגעה קל איננה ספינה ישראלית ולא נושאת דגל ישראל, אך כנראה שאחד מבעלי המניות שלה הוא איש עסקים ישראלי. במקרה השני הותקפה ספינה בריטית המכונה "מספר 9", שנפגעה בצורה קשה מטיל קרקע-ים - והייתה בסכנת טביעה. לפי גורם אמריקני, המתקפה נמשכה כחמש שעות. המשחתת האמריקנית USS קרני שפועלת בים האדום נקראה לאזור חופי תימן - ויירטה לפחות כטב"ם אחד שיועד לפגוע בספינות.