1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: AFP)
לאחרונה פרסם שר המשפטים גדעון סער את עיקרי הרפורמה שהוא מתכנן בתחום הלגליזציה של הקנאביס, ולפיה שימוש והחזקה לצריכה עצמית יהפכו לעבירות מנהליות. לפי טיוטת התקנות ייקבע קנס כספי קבוע לשימוש עצמי בקנאביס, ובכל מקרה, למעט מקרים חריגים, העבירה לא תסתיים עוד בכתב אישום פלילי - בדומה למצב ברוב עבירות התעבורה. כמו כן, יבוטלו ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי והאבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות, והקנס יוגבל ל-1,000 שקל. אלא שמטרות לחוד ומעשים בפועל לחוד.
כבר בכהונת הממשלה הקודמת נכנסה לתוקפה רפורמה בתחום החקיקה בנושא הקנאביס ("מתווה ארדן"), שקבעה כי החזקת קנאביס עד 15 גרם היא עבירה פלילית, אך כזו שמופעלת בהדרגה: בפעם הראשונה שאדם נתפס הוא מחויב בקנס של 1,000 שקל, בפעם השנייה הקנס מוכפל ובפעם השלישית הנושא מועבר לחקירה וטיפול במישור הפלילי "הרגיל".
יוזמי הרפורמה טענו שהמטרה היא שהמשטרה תפסיק להיכנס למרחב הפרטי או לבתים של מעשני קנאביס, ושהקנסות יחולקו רק במקרים שבהם השוטרים נתקלים בעבירה מובהקת. אכן מדובר בחקיקה ראויה וטובה, הבעיה שהיא לא מיושמת בשטח. החוק שונה והותאם היטב למצב הקיים, אבל השוטרים ממשיכים בשלהם ומחפשים את המעשנים "הקטנים" – אלו שיושבים על ספסל ברחוב עם ג'וינט ולא מפריעים לאף אחד, או את אלה שמבלים בסלון עם חברים ומעשנים.
קחו מקרה שבו שוטר המצוי ב"גירעון" של דו"חות ורוצה להוכיח שהוא עובד ומספק תוצאות. מה יותר קל מלחפש כמה חבר'ה שמעשנים ג'וינט ברחוב?
הרשתות החברתיות מלאות בסרטונים ותיעוד של חיפושים שמבצעים שוטרים, תמונות של קנסות ושלל סיפורים קפקאיים על לובשי מדים שהגיעו, למשל, לאירוע רעש בדירה, הריחו קנאביס וערכו חיפוש. לאחריו התווסף לסטטיסטיקה עוד אזרח שבאמתחתו קנס של לפחות 1,000 שקל וניקוב בכרטיסיה שעלולה להוביל אותו לחדר החקירות.
המסקנה היא שהאזרחים לא יזכו לשינוי בפועל בלי שינוי מחשבתי אצל השוטרים. כל עוד לא תהיה התייחסות שונה לעבירות הקנאביס הקלות (החזקה ושימוש), המעשנים ימשיכו לסבול מהטרדות, יערכו עליהם חיפושים ויוטלו עליהם קנסות.
כדי להביא לשינוי אמיתי יש לפעול, לצד החקיקה, במישורים מקבילים מול השוטרים. ראשית יש לקיים הדרכות והסברה לשוטרים, כדי שאלה יפסיקו לחפש אזרחים שמעשנים ג'וינט להנאתם. שינוי שכזה יכול להגיע רק מהסברה - תחילה בבית הספר לשוטרים ולאחר מכן גם ביחידות עצמן, שכן את ההתנהלות הם לומדים מהוותיקים שאיתם הם משרתים.
עו"ד עומר בלליעו"ד עומר בללי
שנית, יש להפסיק למדוד שוטרים על בסיס הטלת קנסות בתחום הקנאביס. סוד גלוי הוא ששוטרים נמדדים בכל דבר שהם עושים. כך למשל, "יעילותו" של שוטר תנועה נאמדת באמצעות דו"ח המונפק אחת לתקופה, שבמסגרתו נבדק כמה דו"חות הוא רשם לנהגים, כמו גם באיזה סוג עבירת תנועה מדובר. לעיתים הם מונחים לאכוף רק סוג מסוים של עבירות - לפי יעדים משטרתיים. אם ההנחיה היא להתמקד באכיפת שימוש בטלפון סלולרי, שוטרים יחפשו נהגים שמבצעים את העבירה הספציפית הזאת, לעיתים תוך התעלמות מעבירות אחרות. העיקר לעמוד ביעדים של הפיקוד.
עכשיו קחו מקרה שבו שוטר המצוי ב"גירעון" של דו"חות ורוצה להוכיח שהוא עובד ומספק תוצאות. מה יותר קל מלחפש כמה חבר'ה שמעשנים ג'וינט ברחוב ולרשום להם קנס? רק אם לצד החקיקה בתחום הקנאביס יזכו השוטרים להסברה והכשרה בנושא, ובנוסף תבוטל מדידת הדו"חות, ניתן יהיה לראות שינוי אמיתי.
  • עו"ד עומר בללי עוסק במשפט פלילי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
פורסם לראשונה: 07:21, 20.02.22