4 צפייה בגלריה
אסמסים נגד נתניהו בעקבות החלטתו על הפריימריז
אסמסים נגד נתניהו בעקבות החלטתו על הפריימריז
ההודעה נגד נתניהו לחברי המפלגה
המתיחות לקראת הפריימריז לרשימת הליכוד עולה מדרגה: בהודעה ששלח אתמול (שלישי) שיו"ר המפלגה בנימין נתניהו לבית הדין של התנועה הודיע ראש האופוזיציה כי שינה את דעתו, והוא אינו מעוניין לקצר את תקופת האכשרה למועמדים על נציגות המחוזות, למרות שהחליט על כך רק בשבוע שעבר.
חלק מהמועמדים שנפגעו מהמהלך שוקלים לעתור לבית הדין של התנועה נגד ההחלטה, ונדמה שכעס שמבעבע מתחיל לזרום לעבר השטח הליכודי. בהודעת SMS שנשלחה היום תחת השם "NO NETANTAHU" לחברי הליכוד, נכתב: "נתניהו, נזכור לך את ההתעללות במועמדי המחוזות בכלל ובחברי הכנסת הוותיקים בפרט. יש את היום אחרי הפריימריז שבו תצטרך עזרה בקמפיין, ויש את היום שאחרי הבחירות שבו תצטרך להקים ממשלה. נזכור לך הכול".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו. רצה "ללכת על בטוח" בהרכבת הרשימה
(צילום: מוטי קמחי)
כיום, אדם יכול להתמודד בפריימריז בליכוד רק אם הוא חבר במפלגה במשך יותר משלוש שנים, או שקיבל לכך אישור מיוחד מיו"ר המפלגה. המשמעות של החלטתו החדשה של נתניהו אם כך היא שמועמדים ללא הוותק המתאים לא יוכלו להתמודד על המשבצות של המחוזות, רבות מהן במקומות ריאליים ברשימה.
חלק מהמועמדים שלא יוכלו להתמודד נחשבים מועמדים בולטים, בהם הסנגור הפלילי עו"ד אייל בסרגליק (41) שמתמודד במחוז החוף. בסרגליק, שהגיש בעבר את מועמדותו למשרת פרקליט המדינה, ייצג בין היתר את אלאור אזריה, וכן בכירים בליכוד ובהם ח"כ חיים כץ (סגירת תיק בשימוע בפרשיית העמותות) והשר לשעבר איוב קרא. מועמד נוסף שנפסל הוא חמודי מולא שמתמודד במחוז הגליל והעמקים - בנו של חבר הכנסת מהמפלגה פטין מולא.
מולא עצמו מסר הערב כי "אנחנו מצרים ומאוכזבים מחלטת התנועה לפסול מועמדות של שבעה מתמודדים במחוזות, דבר שלא יעלה על הדעת אנשים שהניחו את כל עולמם בצד לטובת ההתמודדות, ושבוע ימים לפני הבחירות מוצאים את עצמם שלא יכלו להתמודד.
"זוהי החלטה הזויה ובזויה וראויה לכל גינוי", אמר מולא. "לצערי הדמוקרטיה שבה התהדרנו התפוגגה ונעלמה. לי ולחבריי אין כוונה לשתוק, ונפעל בכל הכלים שעומדים לרשותנו והם לא מעטים".
4 צפייה בגלריה
אייל בסרגליק
אייל בסרגליק
עו"ד אייל בסרגליק, שייצג את אלאור אזריה. כבר לא יוכל להתמודד
(צילום: ליאת מנדל)
החלטתו של נתניהו בעצם מבטלת כמעט את כל קיצורי האכשרה שנתן, למעט שני מועמדים שמתמודדים ברשימה הארצית - העיתונאי בועז ביסמוט וח"כ לשעבר משה פייגלין. גורמים בכירים בליכוד אמרו כי התערבות נתניהו בפריימריז נועדה ליצור רשימה יציבה, ללא מועמדים לעריקה בכנסת הבאה. נתניהו, כך לפי הבכירים, פשוט מבקש "ללכת על בטוח".
עם זאת, נדמה שליו"ר הליכוד יש שיקולים נוספים בהתערבות בפריימריז, כמו למשל למנוע מנציגים שאינם מזוהים איתו "לחדור" לכנסת ולאפשר לחלק מחברי הרשימה לצבור כוח פוליטי בכנסת הבאה. בנוסף, מקורבים לנתניהו אמרו שהוא משקיע מאמצים ביצירת רשימה ממלכתית לבחירות, ומקווה שמועמדים בעלי עבר פלילי, למשל יוני ג'ורנו שרץ במחוז מישור החוף והורשע בעבר בחטיפה של עובדת זרה, לא ייבחרו בפריימריז או לכל הפחות לא יתפסו מקום גבוה ברשימה.
4 צפייה בגלריה
בועז ביסמוט
בועז ביסמוט
בועז ביסמוט. קיצור הפז"ם שלו נשאר על כנו
(צילום: אוהד צויגנברג )
סיפור מעניין בהקשר הזה נוגע למשבצת מחוז תל אביב, המשוריינת במקום 41. על נציגות המחוז מתמודד דודו לניאדו, פעיל ליכוד ותיק בעל סיכויים גבוהים שמקורב לחבר הכנסת דוד ביטן והורשע ב-2011 בפריצות לבתים. נתניהו שאף לכך שבועז ביסמוט יתמודד על משבצת מחוז, אך כאמור הוא החליט להתמודד ברשימה הארצית. כך, ברגע האחרון הופיע פתאום ברשימת המועמדים שמו של דוברו של נתניהו ואיש אמונו, יונתן אוריך. ההערכות בליכוד הן שנתניהו ביקש להעמיד במשבצת הזו מועמד משלו, ולכן נכנס אוריך, שמאז כבר פרש מההתמודדות, לרשימה.
גם במשבצת מישור החוף, אומרים בכירים, יש לנתניהו עניין שמי ששימש מבקר הליכוד עד לא מזמן, עו"ד שי גלילי, לא ייבחר - משום שגלילי נחשב לאחד ממבקריו. מלבד כל אלה, בסביבת נתניהו עדיין מתקיימות התייעצויות כיצד לאייש את שלושת השיריונים שקיבל במקומות ריאליים, כדי להציג רשימה שתמשוך אנשי "ימין רך" ותסייע לו בשבירת התיקו המתמשך בין הגושים.

ביטול קיצור האכשרה הוא אינו השינוי הראשון בהתמודדות למחוזות בפריימריז הנוכחיים. קדמה לו החלטת בית הדין של הליכוד להעביר את בחירת נציגי המחוזות מחברי מרכז המפלגה למתפקדים במחוזות השונים. בליכוד אומרים כי דווקא בשיטת הבחירה הזאת יוכל נתניהו לרסן את כוחם חברי הכנסת שכוחם במרכז המפלגה גדול, ושבשיטה שהייתה נהוגה עד כה הם היו יכולים להכניס לרשימה גורמים המזוהים איתם. כמה ערעורים הוגשו על ההחלטה הזו, אך בית הדין דחה את כולם.