ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, התייחסו היום (שני) בהודעה משותפת למהפכה המשפטית, ומסרו כי "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה וסירוב. אנו מכבדים ומעריכים מאוד את מאמצי נשיא המדינה להגעה להידברות והסכמות רחבות". הדברים מגיעים על רקע דברי נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאמר כי "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם".
3 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
"על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת של תהליך החקיקה". לפיד וגנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
לפיד וגנץ הוסיפו כי "ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור". לדבריהם, "כדי להגיע להידברות כנה ואפקטיבית שתביא לשמירה על הדמוקרטיה ועל אחדות העם, על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הגיב להודעה המשותפת ואמר כי "לפיד וגנץ מבזים את הנשיא ומוכיחים שוב שאין להם שום עניין בהידברות או פשרות ושהמחאה שלהם היא פוליטית לחלוטין ונועדה ליצור כאוס ולפגוע במדינת ישראל כדי להביא להפלת ממשלת הימין ולבחירות שישיות. וזה לא יקרה".
יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה אף היא להודעה של לפיד וגנץ, ומסרה כי "נתניהו חייב להודיע על עצירה מוחלטת של תהליך ההפיכה המשטרית שניסה לבצע. לא התפשרות. ביטול מוחלט". מיכאלי הוסיפה כי היא "מברכת את חברי לפיד וגנץ על האמירה הברורה והחד משמעית שלהם בנושא. מי שינסה להפוך את ישראל לדיקטטורה - יפגוש אופוזיציה מאוחדת ומלוכדת. עד שננצח".

גם מובילי המאבק נגד המהפכה המשפטית התייחסו לדברי הרצוג, וציינו כי "לא נקבל הונאה או מתווה מריחה, על ממשלת ישראל לעצור מיד את החקיקה לאלתר ללא הגבלת זמן". הם הוסיפו כי "מאמציו הכנים של הנשיא נועדו לצערנו לכישלון בגלל קואליציה שרוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה. עד שהם לא יודיעו על חזרה מהכוונה להפוך את ישראל לדיקטטורה לא נפסיק את המאבק על דמותה של ישראל כיהודית ודמוקרטית. בחמישי הקרוב נערוך את יום ההתנגדות לדיקטטורה, ובשבוע הבא נגביר את מאמצי המאבק באמצעים חדשים".
מוקדם יותר היום כינס הרצוג כ-100 ראשי ערים ומועצות מקומיות על מנת לקדם מתווה להידברות בנוגע למהפכה המשפטית. בסביבת הנשיא יש אופטימיות שניתן להגיע להבנות, אחרי שבועות שבהם הרצוג ומכוני המחקר ישבו בחסות בית הנשיא והגיעו למתווה כמעט סופי. גורמים המעורים במגעים אמרו כי הפערים קטנים וכעת עובדים בכל הכוח כדי לסגור את כל הקצוות. "עכשיו זו שעתם של הפוליטיקאים", אמרו הגורמים. לדבריהם, הפוליטיקאים מעורבים ושותפים למגעים האלה.
עם זאת, לא ברור מה יהיה השלב הבא במאמצי הנשיא והאם ראשי האופוזיציה והקואליציה יגיעו לבית הנשיא. לדברי הגורמים, הנשיא שוקל להציג מתווה משלו אם הצדדים לא יגיעו להסכמות. המתווה הזה יהיה מבוסס על המתווים שגובשו בשיח של מכוני המחקר.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
"יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים". הרצוג
(צילום: לע"מ)
במפגש היום אמר הרצוג כי "יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה, שיצליחו להתעלות לגודל הרגע, שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכול. שיממשו את הרגע החוקתי המכונן הזה שאנחנו נמצאים בפניו ויכולים לממש אותו".
הרצוג הוסיף כי "המתווה שאני פועל לגבש נותן מענים לשני הצדדים, לשאיפות של שני הצדדים. הוא כולל גיוון של הרשות השופטת, ושיקוף נרחב של מגוון הדעות והקהילות, הוא מניח יסודות חוקתיים חשובים והיסטוריים, הוא מעגן מבנה בריא של איזון בין הרשויות, הוא שומר על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם מכל משמר. ועל עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט. הוא שומר על המיעוטים בתוכנו, ושומר על מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית על בסיס עקרונות מגילת העצמאות".
במהלך היום עשרה מפקדי חיל האוויר לשעבר שיגרו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, שבו הביעו את דאגתם מהשלכות המהפכה המשפטית וקראו לבלימתה ולמציאת פתרון למתיחות בעם. "אנו עוקבים בדאגה עמוקה אחר התהליכים המתרחשים במדינה ובחיל האוויר בימים אלה", כתבו על רקע הצהרתם של טייסים במילואים כי ייעדרו מאימונים במחאה על תוכנית נתניהו-לוין.
3 צפייה בגלריה
אילעזר שקדי, אמיר אשל, עמיקם נורקין, איתן בן אליהו, עידו נחושתן
אילעזר שקדי, אמיר אשל, עמיקם נורקין, איתן בן אליהו, עידו נחושתן
"עוקבים בדאגה עמוקה אחר התהליכים במדינה ובחיל". מפקדי חיל האוויר לשעבר
(צילום: טל שחר, יובל חן, דובר צה"ל, רווית טרלובסקי, דנה קופל)
במכתב, שעליו חתומים בין היתר רב-אלוף (במיל') דן חלוץ ואלוף (במיל') אמיר אשל, צוין: "מתוך היכרות עמוקה עם משקלו המרכזי והמיוחד של החיל בביטחון הלאומי, המוכר לכם היטב, אנו חרדים להשלכות תהליכים אלה ולסכנה החמורה והמוחשית הנשקפת לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".
הצהרת 37 הטייסים מטייסת הקרב 69 פורסמה על רקע הודעת אנשי מילואים נוספים שיימנעו משירות אם תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט תיושם. עם זאת, טייסי המילואים הודיעו שיתייצבו בכל מקרה לפעילות מבצעית אם יידרשו לכך. טייסת 69 נחשבת לטייסת מהחשובות בחיל, שמובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות), ומבצעים נוספים. אנשיה השתתפו בין השאר בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה.
לדברי המפקדים לשעבר, בהם אלופים (במיל') דן טולקובסקי, דוד עברי, אביהו בן נון, הרצל בודינגר, איתן בן אליהו, אליעזר שקדי, עידו נחושתן ועמיקם נורקין, "ליבת עוצמתו של החיל היא התלכיד המיוחד של אנשיו, בסדיר ובמילואים. אנשי החיל כולם מונעים מתוך תחושת שליחות עמוקה ואמונה בצדקת הדרך". הם הוסיפו: "אנו מגבים את מפקד חיל האוויר ואנשיו בעת הקשה הזו ופונים אליכם בבקשה לעצור ולמצוא פתרון למצב המתהווה ובהקדם האפשרי".