ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש (שלישי), אחרי הטבח ליד עלי שבו נרצחו ארבעה בני אדם, הערכת מצב ביטחונית בפיקוד מרכז שבה נבחנו כל האפשרויות, כולל מבצע נרחב בג'נין. עם זאת, נראה שמבצע כזה לא ייפתח בטווח הזמן המיידי, עקב רצונם של נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לא לפעול מהבטן ובעיקר "לשמור על אלמנט ההפתעה".
בכירים בממשלה אמרו כי "הכול יהיה בזמן ובמקום ובעוצמה שנבחר. לא נפעל מהבטן". בדבריהם שיגרו מסר גם לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ששוב לא זומן להערכת מצב לאחר שאמר כי "זה הזמן למבצע נרחב", ואף הפציר להפציץ בניינים ביהודה ושומרון. "יש כאן שיקולים מדיניים בינלאומיים ויש גם משמעות לאלמנט ההפתעה", הוסיפו הבכירים. לעומת בן גביר, אגב, מי שכן זומן להערכת מצב הוא השר לעניינים אסטרטגיים שנחשב מקורב לנתניהו, רון דרמר.

4 צפייה בגלריה
נתניהו שוב מידר את בן גביר, שלא זומן להערכת מצב
נתניהו שוב מידר את בן גביר, שלא זומן להערכת מצב
נתניהו שוב מידר את בן גביר, שלא זומן להערכת מצב
(צילום: רויטרס, יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט, הרטמכ"ל הרצי הלוי וראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב לאחר הפיגוע בעלי
שר הביטחון יואב גלנט, הרטמכ"ל הרצי הלוי וראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב לאחר הפיגוע בעלי
"לא נפעל מהבטן". הערכת המצב בפיקוד המרכז, אמש
(צילום: תקשורת שר הביטחון)
4 צפייה בגלריה
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
ארבעת הנרצחים בפיגוע ליד עלי
גל הטרור הזה מחדד את הדילמה של הדרג המדיני. מצד אחד, ישראל מגיעה להסלמה הזאת כשרמת הלגיטימציה הבינלאומית לפעולה ישראלית רחבה – קטנה מאוד. עקב מדיניות הממשלה במגוון תחומים, ישראל חוטפת חדשות לבקרים גינויים רבים בעולם. פעולה של מבצע נרחב בעיתוי שכזה - לאחר המבצעים הנרחבים בג'נין, שבהם אמנם חוסלו בעיקר מחבלים אך נפגעו גם חפים מפשע, ומדיניות הבנייה בהתנחלויות – תיתקל בביקורת עזה בעולם.
ארצות הברית גינתה הלילה את הפיגוע בעלי, והתייחסה גם לפלסטינים שנהרגו שלשום בפעילות שהתסתבכה בג'נין. ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר: "אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחות ההרוגים ומאחלים החלמה מהירה לפצועים. אנו מודאגים מהמשך האלימות בישראל ובגדה המערבית בשבועות האחרונים, שהביאה להרג ולפציעות של אזרחים פלסטינים וישראלים. נמשיך לעבוד עם ישראל והרשות הפלסטינית לקידום צעדים למניעת הסלמה".

מצד שני, הסבלנות של השותפים הקואליציוניים, בראשם בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' אך גם בתוך הליכוד, הולכת ואוזלת. אחרי הכול זאת "ממשלת ימין על מלא", שאחת מהבטחות הליבה שלה הייתה להחזיר את המשילות ואת הביטחון האישי לאזרחים. הממשלה הושבעה בשלהי 2022, אחרי שנה קשה יחסית שבה נשבר שיא במספר הנרצחים (34) בפיגועי טרור מאז גל הטרור של 2015. מתחילת השנה נרצחו 28 בני אדם בפיגועי טרור בשטח ישראל - האחרונים הם ארבעת הנרצחים אתמול: עופר פיירמן (64), אלישע אנטמן (17), הראל מסעוד (21) ונחמן שמואל מורדוף (17).
הציפייה של הציבור מהממשלה היא לתגובה חריפה במיוחד - גם צבאית וגם התיישבותית. נתניהו כאמור לא הזמין להערכת מצב את בן גביר, אך גם לא את סמוטריץ', שקרא אף הוא למבצע ביהודה ושומרון כדי לטפל בקיני הטרור באזור. בן גביר, שנחשב בעיני רבים ה"קפיץ" של הדרג המדיני הבכיר, מיהר גם אתמול להגיע לזירת הפיגוע, הפעם בתחנת הדלק ליד עלי, ושחרר את ההצהרות הרגילות שלו.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הוא דווקא כן הגיע. השר דרמר
(צילום: אמיל סלמן)

הפעם הוא קרא לתושבי יהודה ושומרון לשאת נשק - ודרש מנתניהו וגלנט לצאת לפעולה נרחבת. "המתיישבים הפכו להיות ברווזים במטווח. אני קורא לראש הממשלה ולשר גלנט, כמו שאמרתי לפני המבצע בעזה, הגיע הזמן למבצע צבאי ביהודה ושומרון. כן, לחזור לסיכולים הממוקדים מהאוויר, להוריד בניינים, להציב מחסומים, לגרש מחבלים ולהעביר בקריאה שנייה ושלישית את חוק עונש מוות למחבלים".
בכירים בממשלה תקפו את בן גביר על דבריו ואמרו כי "כמו שלא הקשיבו לו בעזה, לא יקשיבו לו ביו"ש. אנחנו פועלים משיקולים מקצועיים ורלוונטיים בלבד. כל האפשרויות על השולחן". שעות לאחר הפיגוע, ולאחר שעיכב את הגעתו לבקשת גורמי ביטחון, הגיע לזירה גם שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', שגם הוא לא זומן להערכת המצב.
זמן קצר לאחר הפיגוע פרסם נתניהו הצהרה ממשרד רה"מ, עוד לפני ההערכת המצב בפיקוד מרכז, שבה אמר: "אנחנו כבר הוכחנו בחודשים האחרונים שאנחנו באים חשבון עם כל המרצחים, בלי יוצא מן הכלל. כל מי שפגע בנו - נמצא או בקבר או בכלא. אני רוצה להגיד לכל מבקשי נפשנו - כל האופציות פתוחות. אנחנו נמשיך להילחם בטרור במלוא העוצמה ואנחנו ננצח אותו".
בצד ההסברתי, שר החוץ אלי כהן ומנכ"ל משרדו רונן לוי הנחו את נציגויות ישראל בעולם לפעול לפרסום גינויים חריפים לפיגוע ליד עלי מגורמים בכירים, בהם מזכ"ל האו"ם אנתוניו גוטרש. כהן אמר כי "העולם לא יכול לעמוד מנגד מול המראות המחרידים של הפיגוע הנפשע בעלי".
פורסם לראשונה: 23:12, 20.06.23